سازمانی که فعالیت‌های آن در کنار تیم ملی کاملا اثرگذار است، فدراسیون فوتبال ایران است. هر تصمیمی که در هیات رئیسه یا توسط رئیس این فدراسیون گرفته می‌شود، برای تیم ملی حیاتی است.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، جایگاه علی کفاشیان نیز در فدراسیون فوتبال ایران با کسب نتایج تیم ملی بزرگسالان و سایر رده‌های سنی پایه ارزیابی می‌شود.

بزرگسالان فوتبال ایران در سال 93 دو رویداد مهم را پیش‌ رو داشتند و علاوه بر این سالی که گذشت برای تمامی رده‌های سنی پایه به‌ویژه نوجوانان، جوانان و امید، سالی بسیار مهم بود چرا که آنها تورنمنت‌های آسیایی را پیش‌ رو داشتند.

پس از جام جهانی 2014 برزیل فشارها روی علی کفاشیان افزایش یافت تا رئیس خندان فدراسیون فوتبال روزهای دشواری را تجربه کند. او که بحث بر سر اتمام همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسید، در نهایت تصمیم به تغییرات کلان در سطح هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گرفت تا این‌گونه فشارها کم کند و ذهنیت تغییر در سطح کلان مدیریت فوتبال ایران را برای مخاطبان ایجاد کند.

هادی آیت‌اللهی نایب رئیس فدراسیون فوتبال و فریده شجاعی نایب رئیس بانوان کار خود را در این فدراسیون پایان‌یافته دیدند. آنها قبل از جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا به نوعی از جمع اعضای هیات رئیسه فدراسیون کنار گذاشته شدند.

این پایان تغییرات کلان مدیریت علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال نبود. مهدی محمدنبی، دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال نفر بعدی بود که جای خود را به علیرضا اسدی داد. در نهایت کفاشیان در پایان سال 93 توانست شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که دیگر هیچ فردی درباره برکناری او صحبتی نکند. تنها مساله‌ای که در پایان سال پیش آمد صحبت‌های علی کفاشیان بود. او با بیان این جمله که قصد دارد شش سال دیگر در فدراسیون فوتبال کار خود را ادامه دهد، تلنگر دیگری را به افرادی زد که تمایلی به حضور او در فدراسیون فوتبال نداشتند. او همچنین روشی را برای برکناری‌اش به وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد کرد و گفت که اگر مشکل من هستم باید تا مجمع سال آینده صبر کنند تا نفر خود را بیاورند.

او حتی با بیان اینکه در انتخابات دوره بعدی فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در کنار این رشته به کار خود ادامه خواهد داد به نوعی مخالفانش را بیش از پیش ناراحت کرد، چرا که با این وصف، اتمام کار کفاشیان با فوتبال حتی در سال آینده نیز رقم نمی‌خورد.

کمیته‌ فنی فدراسیون فوتبال پس از کسب نتایج تیم‌های ملی پایه تصمیم به برکناری مربیان فوتبال در رده‌های سنی مختلف گرفته بود. تیم نوجوانان فوتبال ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی که در کشور تایلند برگزار می‌شد، نتیجه‌ مورد نظر را به دست نیاورد. آنها در مرحله یک‌چهارم نهایی به کره شمالی بازی را واگذار کردند تا یاران مصطفی قنبرپور اولین گام ناکامی رده‌های سنی پایه فوتبال ایران را بردارند. پس از آن تیم ملی جوانان به مربیگری علی دوستی‌مهر از مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی آسیا در میانمار حذف شد و تیم ملی امید نیز در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی اینچئون که با تیم‌های ویتنام و قرقیزستان همگروه بود نتیجه‌ بسیار ضعیفی را کسب کرد که در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بود. همین نتایج ضعیف در سه رده پایه، نوجوانان و جوانان باعث شد تا حمید علی‌دوستی به جای مصطفی قنبرپور در تیم ملی جوانان، امیر حسین پیروانی به جای علی دوستی‌مهر در تیم جوانان و محمد خاکپور به جای وینگادا در تیم ملی امید بر اساس تصمیم فدراسیون کار خود را آغاز کنند.

برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال در دی‌ماه سال 93 نیز یکی از مسائل مهمی بود که پیش روی فدراسیون فوتبال قرار داشت اما این جلسه در نهایت به تشنج کشیده شد تا در نهایت نیمه‌کاره رها شود.

درگیری اصلی بر سر ابهامات مالی بود. هر چند فدراسیون فوتبال این موضوع را رد می‌کرد اما عده‌ای بر این باور بودند که گزارشات مالی فوتبال با ابهام روبه‌روست.

در نهایت تنها برون‌داد مجمع، رفتن منصور قنبرزاده و فریده شجاعی از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود. شهرام دبیری و الهه عرب‌عامری کسانی بودند که به جای این دو به هیات رییسه فدراسیون فوتبال آمدند.

مجمع در آن تاریخ نیمه‌کاره ماند تا مجمع فوق‌العاده‌ برگزار شود. این مجمع فوق‌العاده‌ که قرار بود در اسفندماه برگزار شود باز هم در این تاریخ برگزار نشد تا به سال آینده موکول شود و هم‌چنان بر سر گزارشات و ابهامات آن بحث‌هایی مطرح باشد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد این بود که جایگاه علی کفاشیان به عنوان نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا محرز شد. ایجاد منطقه آسیای میانه به عنوان منطقه جدید در کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شد تا فدراسیون فوتبال ایران در این منطقه به عضویت درآید.

کفاشیان برای نایب‌رییسی AFC نامزد شد و با توجه به اینکه برای کسب این سمت رقیبی نداشت نایب رییسی‌اش پیش از اینکه رای‌گیری صورت گیرد محرز شد.

میزبانی جام ملت‌های آسیا 2019 چالش دیگری بود که فدراسیون فوتبال در انتهای سال 93 با آن مواجه بود. ایران در رقابت با کشور امارات قرار گرفته بود. آنها که از نظر سخت‌افزاری و سایر شرایط مورد نظر برای AFC وضعیت مطلوب‌تری داشتند در نهایت توانستند به عنوان میزبان این رقابت‌ها معرفی شوند. هر چند با توجه به پیشرفت سخت‌افزاری ورزش و به‌ویژه فوتبال در امارات کسب عنوان میزبانی این کشور به نوعی قابل پیش‌بینی بود اما نکته قابل تامل این بود که حتی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران از زمان معرفی کشور میزبان بی‌اطلاع بودند.

فدراسیون فوتبال ایران به عنوان برنامه‌ریز‌ اصلی تیم ملی جایگاه بسیار مهمی دارد. سال‌هاست که فوتبال ایران از بی‌برنامگی و مشکلات سخت‌افزاری رنج می‌برد. نبود اسپانسرهای مالی قوی در فوتبال ایران به دلیل درآمدزا نبودن باشگاه‌ها و عدم حق پخش تلویزیونی از چالش‌هایی است که سالیان سال است در فوتبال ایران به عنوان مسائلی حل‌نشده وجود دارد. در سالی که گذشت دعواهای بسیاری میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما ایجاد شد. صدا و سیمایی‌ها که کسری بودجه خود را به عنوان بهانه‌ای برای عدم پرداخت‌ها به فدراسیون فوتبال اعلام می‌کردند، باز هم با پایان سال پرداختی به این نهاد نداشتند تا هم‌چنان بحث عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی به عنوان مهم‌ترین چالش درآمدزایی در فوتبال ایران پابرجا باشد.

اما آنچه که به عنوان عملکرد فدراسیون فوتبال منفی تلقی می‌شود بحث بازاریابی در این فدراسیون است. مشکلات بسیاری پیرامون اسپانسر تیم ملی در چند سال اخیر وجود داشته است اما کماکان حتی مسائل پیش پا افتاده‌ای همچون کیفیت نامطلوب البسه بازیکنان مطرح است. تیم ملی فوتبال یک کشور به عنوان برند اصلی فوتبال یک مملکت آنقدر قدرتمند است که بتواند به میزان لازم درآمدزا باشد اما آنچه که باید مدنظر قرار بگیرد این است که باید بتوان از شرکت‌های خصوصی به عنوان اسپانسر در فوتبال استفاده کرد؛ شرکت‌هایی که از منابع مالی قوی برخوردارند و می‌توانند به خوبی فوتبال را حمایت کنند و در این بین نیز از شرایطی که برای آنها پیش می‌آید استفاده کنند. فوتبال حوزه‌ای است که شرایط خاص خود را دارد و همواره مورد رصد عموم افراد قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند عاملی برای جذب سرمایه‌های قوی باشد.