پنج شنبه شب برنامه ۹۰ با عنوان ویژه نامه جام ملتهای آسیا و به بهانه بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا روی آنتن رفت.

طبق پیش بینی پرسش نظرسنجی این برنامه به این صورت بود: آیا از عملکرد ۴ ساله کی روش رضایت دارید یا خیر؟

علیرضا منصوریان و بیژن ذوالفقارنسب به عنوان موافق و مخالف کی روش پنچ شنبه شب مهمان برنامه ۹۰ بودند.

انگار این برنامه بخاطر حمایت از کی روش تدارک دیده شده بود! سؤال این است آقای فردوسی پور، مثل این که یادتان رفت که برنامه ۹۰ یک برنامه شخصی نیست، در این برنامه قرار بود عملکرد ضعیف تیم ملی در جام ملت های آسیا مورد بررسی قرار بگیرد پس بجای نظرسنجی در مورد کی روش آیا بهتر نبود، نظرسنجی را به این صورت مطرح می کردید: دلايل عدم نتيجه‏ گيری تيم ملی چيست؟

عادل خان! شما با زیرکی خاص خود، اصل قضیه را کنار زدید و به فرع پرداختید؟ پرداختن به یک موضوع خاص و مشخص این شائبه را در اذهان تداعی می کند که دوستی نزدیک شما با کی روش به هر دلیلی [!] وجود دارد، در ضمن رابطه شما با مسئولان آنقدر صمیمی است که وارد آن قضایا نمی شوید!؟

در این که کی روش مربی بزرگی است شکی نیست اما پرسش این است: آیا از قرارداد کی روش که چیزی نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان است، چیزی به مردم گفته اید!؟ آیا مخاطبان می دانند قرارداد کی روش یکی از گران ترین قراردادهای مالی در دنیاست! آیا در این مورد چیزی به مردم گفته اید؟ چون خیلی از مردم از میزان قرارداد کی روش بی اطلاع هستند.

قرارداد کی روش بین ۳۲ مربی حاضر در جام جهانی هشتمین رقم بالای پرداختی بود اما ایران بین ۳۲ کشور در رده ۳۱ ام قرار گرفت. از یک طرف یک مربی توانمند آرژانتینی به نام پکرمن که تیمش در بین هشت تیم قرار گرفت فقط یک میلیون درآمد داشت. نتایج کی روش با توجه به درآمدهایش رضایت بخش نیست.

دلايل اصلی عدم نتيجه‏ گيری تيم ملی چيست؟

همان گونه که پیش از این گفته بودیم مشکل فوتبال ما کی روش نیست، بلکه مسئولان غیر فوتبالی هستند که با رابطه، سر از رشته پر طرفدار و البته پرسود فوتبال درآوردند.

مدیریت فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی و بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد. در ضمن به اختصار یادآوری کنیم که سازماندهی و همچنین کنترل از دیگر ارکان مدیریت در هر زمینه ای است.

براستی مسئولان فوتبال ما در کدام بخش مدیریتی موفق بودند!؟

آیا واقعا امثال آقایان کفاشیان، عزیز محمدی و تاج به درستی ارکان فوتبال کشورمان را در اختیار گرفتند؟ در ۵ سال اخیر چه دستاوردی در فوتبال داشتیم؟ در همه رده های سنی از نونهالان تا بزرگسالان در دنیا که هیچ، در همین آسیا ناموفق بودیم.

یکی نیست بگوید: آقایان شما به اندازه کافی مشهور شدید، دیگر از جان فوتبال چه می خواهید؟ اگر می خواهید به ورزش فوتبال لطف کنید محترمانه کنار بروید، اجازه بدهید فوتبال نفس بکشد، فوتبال ما جان تازه ای می خواهد. باور کنید شما این کاره نیستید. در چندین سال اخیر جز شکست و ناکامی در همه رده های سنی چه چیزی عاید فوتبال ما شده است؟

از فوتبال ایران همیشه خبر تبانی، دوپینگ، صغر سنی، فحاشی، بی احترامی و غیره شنیده می شود، به همین جهت تماشاگران هم از استادیوم ها قهر کردند.

راه دور نرویم تا چند سال پیش هیچ کس روی والیبال ایران حساب نمی کرد ولی با برنامه ریزی بلند مدت و سرمایه گذاری روی تیمهای پایه و بها دادن به آنان ابتدا در آسیا در رده پایه قهرمان شدیم و سپس همان جوانه به ثمر رسید و در رده بزرگسالان جواب داد به شکلی که هم اکنون از والیبال ایران به عنوان یکی از قدرتهای بزرگ دنیا یاد می شود…

درسی از خوزه مورینیو

این نوشته را با حرفهای مورینیو یکی از برترین مربیان دنیا به پایان می بریم. خوزه مورینیو، سرمربی موفق تیم چلسی و بهترین سرمربی حال حاضر جهان، اولین عامل موفقیت در یک کار گروهی را برگزیدن صحیح ابزارها می داند. او بازیکنان را به ابزاری در دست مربیان تشبیه می کند و معتقد است همانند صحنه شطرنج، این مربیان اند که با تفکرات و تاکتیک های خود از این ابزارها سود می جویند و نتیجه را رقم می زنند.

تیم های ملی کشورهای مختلف، با توجه به تمام دارایی هایشان می بایست مجموعه ای هماهنگ را می ساختند و آنها را در کنار همدیگر آزمایش می کردند تا برای این رقابت آماده گردند.

به هر روی عادل خان! بهتر نبود بجای پرداختن به کی روش به عملکرد مسئولان فوتبال می پرداختید؟ نکند از دوستانتان حساب می برید؟ شجاعت، تنها زیر سؤال بردن جوانان تازه به دوران رسیده یا تخریب کردن برخی از بازیکنان نیست، بلکه شهامت، گفتن حقایق و پرداختن به کاستی های بیشمار مسئولان ناکارآمد فوتبال است که البته شاید با توجه به رابطه نزدیک شما با این آقایان نمی توانید به این قضایا ورود کنید!؟