محمود گودرزی وزیر انعطاف‌پذیری است. او این انعطاف را معمولا وقتی در معرض فشار قرار ‌می‌گیرد، خیلی بیشتر و بهتر نشان می‌دهد. انعطاف‌پذیری گودرزی البته در هرجایی هم بروز و ظهور نمی‌کند. او معمولا هرجا که مصلحت (می‌شود خواند منافع شخصی) باشد قدری در موضع انعطاف قرار گرفته و به طرز جالبی منعطف می‌شود. این رویه البته احتمالا از سوی او یک «استرات‍ژی» موفق و سبک مدیریتی «خاص» نامیده خواهد شد. نمونه عینی انعطاف‌پذیری وزیر ورزش، رفتار منفعلانه او در قبال اهالی خانه ملت است. به عبارتی وزیر متخصص ورزش معمولا ترجیح می‌دهد به جای «مقابله به مثل» و دفاع از تصمیمات خود در مواجهه با نمایندگان مجلس، فردی در موضع ضعف و از پیش شکست خورده باشد.

14ماه پیش وقتی محمود گودرزی از مجلس برای تصدی وزارت ورزش رای اعتماد گرفت کسی نمی‌دانست چه در انتظار وزارتخانه عریض و طویل اوست. او با شعار تخصص‌گرایی به عنوان اولین فرد تحصیل‌کرده در حوزه ورزش به ریاست ساختمان خیابان سئول رسید و امیدوار هم بود با همین برگ برنده دهان خیلی از منتقدان همیشگی ورزش را ببندد. گودرزی البته در آن برهه شاید نمی‌دانست به چه کارزاری وارد شده و هر کسی قرار است در آن ساز خودش را بزند. او در همین مدت 14 ماهه به جریانات مختلفی ورود کرد. از پروسه خصوصی‌سازی سرخابی‌ها تا ساماندهی فدراسیون‌های بدون رئیس و مسائل مربوط به پاداش ورزشکاران قهرمان و مدال‌آور. او حتی در مسئله فساد فوتبال هم به کمک برخی نهادها آمد و حمایت خود را از پیگیری برخی مسائل مربوط به فساد را اعلام کرد. گودرزی در این مدت پای یک چیز خیلی محکم و استوار ایستاد؛ سکوت محض در برابر مجلس و تابعیت شدید از تصمیمات آنها. او حتی کمتر پیش آمد به روال دیگر وزرا از تصمیمات خود در مقابل اهالی ساختمان مثلثی بهارستان دفاع کند. هرچند که به نظر می‌رسد این رفتار و انعطاف گودرزی ریشه در گذشته او دارد، وقتی که گفت:«من تابع تصمیم مجلس هستم و هر تصمیمی که بگیرند می‌پذیرم.»

در ادامه به برخی انعطاف‌پذیری‌های «خاص» گودرزی در قبال جریانات مختلف اشاره می‌کنیم. اشاراتی که شاید در تعریف مدیریتی آقای وزیر به عنوان «تعامل» تعریف شود. اما کیست که نداند محمود گودرزی از حضور در مجلس و استیضاح احتمالی چه واهمه‌ای دارد.

انعطاف در قبال میزبانی «جام تختی»
از این می‌توان به عنوان آخرین «انعطاف‌پذیری گودرزی» در قبال فشارها نام برد. اتفاقی که تحت تاثیر مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به سلب میزبانی کرمانشاه در بحث برگزاری مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی رخ داد. موضوع این قصه از آن قرار است که پیشتر فدراسیون کشتی میزبانی این مسابقات را به شهر کرمانشاه واگذار کرد. اتفاقی که باعث خوشحالی مردم این شهر به عنوان یکی از قطب‌های کشتی آزاد کشور شد. چندی بعد فدراسیون کشتی احتمالا با نظر وزارت ورزش با این استدلال که زیرساخت‌های میزبانی در شهر کرمانشاه مناسب نیست برگزاری جام تختی در این شهر را منتفی اعلام کرد. اتفاقی که با واکنش تند مردم و مسئولان این شهر روبه‌رو رشد تا نماینده قصرشیرین خطاب به گودرزی چنین بگوید:«آقای وزیر! توضیح دهید چرا امکانات لازم در اختیار این استان قرار نگرفته تا میزبانی از این استان خارج نشود؛ امکاناتی که قرار است به استان میزبان داده شود اگر به استان کرمانشاه اختصاص یابد قطعاً میزبانی به نحو احسن انجام خواهد شد. مردم استان کرمانشاه انتظار دارند که مسئولین تمامی سعی خود را جهت برگزاری این مسابقات انجام دهند. با توجه به اینکه این مسابقات قرار است در کرمانشاه برگزار شود و این نشان از امن بودن مرزهای ماست، نیاز می‌باشد که وزیر ورزش در این خصوص به جدیت پیگیری کند که این اعتبار در اختیار استان قرار گیرد.» بعد از این مصاحبه فدراسیون کشتی خیلی بی سر و صدا این بیانیه را روی خروجی خود قرار داد:«فدراسیون کشتی به احترام مردم عزیز کرمانشاه اعلام می نماید، در صورتی که استانداری کرمانشاه یا سایر سازمان های دولتی، نهادهای عمومی و بخش خصوصی بتوانند منابع مالی مورد نیاز، برای برگزاری رقابت های بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی را تا پایان وقت اداری 30 دی ماه سال جاری، تامین نمایند، باز هم با وجود بی نتیجه بودن پیگیری های پیشین، این فدراسیون، با تمام توان، رقابت های بین المللی یاد شده را در استان پهلوان پرور کرمانشاه، برگزار خواهد نمود.»

انعطاف در قبال «مقداد نجف‌ن‍ژاد»
مقداد نجف‌ن‍‍ژاد یکی از پای ثابت‌ هیات مدیره استقلال در طول سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود. نماینده مردم بابلسر و فریدون‌کنار که با تغییر فضای سیاسی کشور و پایان عمر دولت احمدی‌نژادی‌ها قاعدتا باید به پایان عمر عضویتش در هیات مدیره آبی‌ها نزدیک می شد اما در عین صلابت و سلامت در دولت حسن روحانی هم صندلی قدرتش در باشگاه استقلال را حفظ کرد. اتفاقی که مورد انتقاد بسیاری از ورزشی‌های طرفدار دولت تدبیر و امید قرار گرفت. مسئله مهم اما چرایی ابقای ن‍جف‌نژاد بود. فردی که ریاست فراکسیون ورزش را در چنته دارد و احتمالا وزیر ورزش بخشیدن یک صندلی شاید کم ارزش هیات مدیره استقلال به نزاع و چالش جدی با اعضای این فراکسیون را ترجیح داده است. گودرزی احتمالا با این «انعطاف زیرکانه» خیلی از جریان‌سازی‌های در انتظارش را به بوته فراموشی سپرده است.

انعطاف در قبال «سیدمهدی هاشمی»
این را باید اوج «انعطاف‌پذیری» محمود گودرزی در قبال اهالی مجلس دانست. چندی پیش وقتی بحث دو شغله‌های مجلس و ورزش مطرح شد، خیلی‌ها منتظر پایان کار سیدمهدی هاشمی در فدراسیون تیراندازی بودند. فردی که هم رئیس فدراسیون تیراندازی بود و هم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی. سیدمهدی هاشمی یکی از نمایندگان عضوجبهه پایداری است که انتظار می‌رفت با توجه به زاویه این طیف سیاسی با دولت و شخص حسن روحانی خیلی زود عطای کار در ورزش را به دستور محمود گودرزی و البته فشار سازمان بازرسی به لقایش ببخشد. او اما در عین ناباوری با کمک وزیر ورزش مجوز دوشغله بودن گرفت و هم در مجلس و هم در فدراسیون تیراندازی ماندگار شد. گودرزی در این مورد هم نخواست با مجلس زاویه‌ای پیدا کند.

انعطاف در قبال «ابقای کی‌روش»
محمود گودرزی «گاهی» (فقط گاهی) هم نظرش را صریح اعلام می‌کند. او همانطور که در قبال برخی مسائل منعطف می‌شود، گاهی سکوت می‌کند و گاه هم صریح می‌شود. مسئله ابقا یا برکناری کی‌روش یکی از همین موارد بود. محمود گودرزی یکی از اولین مواضع رسمی‌اش را در قبال کی‌روش اعلام کرد. او خیلی زود پیش از جام جهانی نشان داد که چندان دل خوشی از سرمربی پرتغالی تیم ملی ندارد و برخی مسیرهای «زیرکانه» برای حذفش را هم امتحان کرد. گودرزی اما قدری در این مورد بدشانس بود و به هدفش نرسید. چون کی‌روش با تیم ملی در جام جهانی نتایج مطلوبی از نظر نمایندگان مجلس و برخی‌های دیگر گرفت و محمود گودرزی باز هم علی‌رغم میل باطنی‌اش مجبور به انعطاف شد. او در حالی که اصلا میلی به ماندن کی‌روش نداشت بعد از حمایت برخی نماینده‌ها از ابقای او، ناخودآگاه مجبور به انعطاف‌پذیری دیگری شد و زمینه تمدید قرارداد کی‌روش را فراهم کرد.

انعطاف در قبال «تغییرات فوتبال»
گودرزی در قبال تغییرات گسترده فدراسیون فوتبال به سبکی دیگر از خود انعطاف نشان داد. او اگرچه موافق این تغییرات به نظر می‌رسید اما پذیرفتن ریسک انجام چنین سونامی مدیریتی قبل از جام ملت‌ها برایش سخت بود. در این مورد گمانه‌ها زیاد است اما از سوی برخی منابع اعلام شد که گودرزی تحت فشار برخی نماینده‌ها دستور انجام این تغییرات را صادر کرده است. آن طور که پیشتر اعلام شد گویا برخی نماینده‌ها پیگیر فسادهای فوتبال در جلسه‌ای به وزیر اعلام کرده‌اند اگر تغییرات فدراسیون فوتبال کلید نخورد برخی مسائل مربوط به فسادها را علنی خواهند کرد و آنوقت تبعات این افشاگری متوجه وزیر خواهد بود. همین می‌شود که وزیر تصمیم می‌گیرد تغییرات را از کانال کفاشیان کلید بزند.

انعطاف دیگری در راه است؟!
آخرین پیچ پیش‌روی گودرزی در این برهه زمانی مسئله حسین رضازاده است. مسئله‌ای که محمود گودرزی هنوز مردد است در قبال آن از خود انعطاف نشان دهد یا نه. قصه رضازاده هم دقیقا مشابه سیدمهدی هاشمی در فدراسیون تیراندازی است، با این تفاوت که هاشمی نماینده مجلس است و رضازاده عضو شورای شهر. آن‌طور که از راهروهای وزارت ورزش خبر می‌رسد گویا گودرزی برای صدور مجوز کار رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری تحت فشار است و اصلا بعید نیست در آینده‌ای نزدیک مجبور به انعطاف شود. هرچند که او تابه‌حال در قبال چنین انعطافی از خود مقاومت نشان داده است.