به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسماعیل حسن‌زاده درباره احکام صادر شده در مورد تیم‌های استقلال و پرسپولیس به دلیل حوادث رخ داده در داربی هفتاد و نهم، گفت: رایی که صادر شد به واسطه گزارشاتی بود که به دست ما رسیده بود. بازی داربی یک بازی ویژه و خاص است و از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل ما ناظران ویژه را در این بازی تعیین کرده بودیم و خود بنده نیز از ساعتی پیش از آغاز بازی و ساعتی پس از بازی در ورزشگاه حضور داشتم و همه چیز را رصد کردم.
 
وی افزود: همه کسانی که بازی را دیدند متوجه تخلفات شدند و مطمئن باشید اگر این تخلفات در بازی‌های آسیایی رخ می‌داد برخوردهای سنگین‌تری اتخاذ می‌شد. برخی از رفتار مسئولان دو تیم در آن بازی می توانست موجب تحریک تماشاگران شود و البته تا حدی هم شد. در نظر بگیرید جوانی که در استادیوم حضور دارد، به واسطه تحریک های صورت گرفته در بیرون از ورزشگاه به زد و خورد می‌پردازد.
 
رییس کمیته‌ انضباطی در ادامه به صورت تلویحی مسئولان استقلال و پرسپولیس که به حکمش معترض هستند را مورد پرسش و کنایه قرار داد و گفت: برخی از این آقایان هر گاه علیه‌شان حکمی صادر می‌شود فرافکنی می‌کنند و می‌گویند که قانون باید برای تیم‌های دیگر اجرا شود و نباید شامل حال استقلال و پرسپولیس شود. به عبارت دیگر آنها می‌گویند قانون برای سایر تیم‌ها باشد. همین پرسپولیس را ببینید در این فصل پنج الی شش بار به خاطر رفتار تماشاگرانش جریمه نقدی شده، طبیعی است که این تیم محروم شود.
 
او در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد به دلیل حساسیت این بازی جرایم سخت‌گیرانه‌ حکم علیه‌شان صادر شده است، بیان کرد: گاهی یک مسابقه‌ با پنج هزار تماشاگر برگزار می‌شود یا بین دو تیم کمتر شناخته شده است و در این صورت احتمالا بازیکن متخلف به جریمه نقدی محکوم می‌شود، اما وقتی می بینیم که سرمربی استقلال حرکاتی را علیه داوری در طول مسابقه انجام می‌دهد که این مساله با تحریک تماشاگران توام می‌شود و تماشاگران به داوری توهین می‌کنند باید نوع برخورد متفاوت باشد و جنس برخورد با این مسائل باید متفاوت از دیگر بازی‌ها باشد.
 
رییس کمیته‌ انضباطی در پاسخ به این سوال که چرا به دلیل تخلف هواداران پرسپولیس در داربی بازی آنها در جام حذفی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد در حالی که طبیعتا باید محرومیت پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر باشد؟ عنوان کرد: این مساله طبق آیین‌نامه فیفا است. ما مسابقه رسمی را ملاک قرار می‌دهیم و در حکمی که صادر می‌کنیم می گویم تیم متخلف از میزبانی اولین دیدار رسمی محروم خواهد بود و توجهی نداریم که آن بازی جام حذفی است یا لیگ برتر. مثلا سوآرس، مهاجم تیم ملی اروگوئه را دیدیم که برای چند بازی محروم شد و اهمیتی نداشت که این بازی‌ها لیگ است و یا بازی‌های ملی محسوب می‌شود. مهم بحث رسمی بودن بازی است. اعضای محترم کمیته‌ انضباطی به هیچ وجه توجهی به این که یک تیم در بازی بعدی با چه کسی بازی دارد نمی‌کنند و فقط بر اساس آیین‌نامه حکم می‌کنند.
 
حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا می پذیرد باشگاه‌ها کنترل چندانی بر روی سکوها ندارند و نمی‌توان آنها را به همین دلیل محکوم کرد؟ اظهار کرد: البته قبول دارم که کنترل سکوها مشکل است، اما اعتقاد دارم که می‌توان تا حدی سکوها را کنترل کرد. به خاطر دارم در بازی استقلال و سپاهان از فصل گذشته که جباری به تیم اصفهانی رفته بود آقای فتح‌الله‌زاده فضایی را ایجاد کردند که علیه جباری فحاشی صورت نگیرد، خود او هم بعدها تایید کرد که تلاش های او باعث شده کسی به جباری فحاشی نکند، پس نتیجه‌ می‌گیریم که این کار شدنی است. از سوی دیگر وقتی که می‌دانیم فلان سکو جایگاه همیشگی پرسپولیسی‌هاست و از آنجا نارنجکی پرتاب شده است، پس جای تردیدی باقی نمی ماند که می‌شد این مساله کنترل شود. با این حال من نمی گویم که احکام کمیته‌ انضباطی وحی منزل است، اما این را می گویم که برداشت کمیته‌ انضباطی نسبت به اتفاقات رخ داده و آیین‌نامه احکامی بود که صادر شد.