به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ناصر سیم‌فروش در مراسم رونمایی مرکز ملی پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای ۱۶۹۰ ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر بهداشت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، اظهار داشت: علت موفقیت وی توجه به آیه شریفه «هرکس نیتش حرکت در راه خدا باشد، خدا راه را به او نشان می‌دهد» است و وی نیروی جهادگر هستند.

وی با بیان "وظیفه ما پزشکان توجه و رفع نیازهای پزشکی و درمانی مردم است" گفت: لازم است در انجام کارها و امور علاوه بر نظم، تقوی نیز داشته باشیم.

سیم‌فروش در ادامه با بیان اینکه همراهان بیمار در وهله اول حاضرند برای درمان بیمارانشان هرکاری را انجام دهند، گفت: مثلاً وضعیت سرویس‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها نامناسب است، از آن طرف نیز لازم است جامعه پزشکی احترام به بیمار و همراهان بیمار را نیز مدنظر قرار دهد.

وی در پایان بر ضرورت تنظیم و ساماندهی تجهیزات بیمارستانی براساس استانداردهای درمانی تأکید کرد و افزود: به‌نظر بنده کسی که دریافت غیرمتعارف می‌گیرد کار حیوانی انجام می‌دهد، چون فقط به فکر خودش است همان‌طور که حیوان به فکر خودش است.

نیت پزشکان در درجه اول معنویات باشد/ ضرورت تجویز منطقی دارو

در ادامه این مراسم پروفسور یلدا نیز از وزیر بهداشت به‌دلیل قبول مسئولیت این وزارت قدردانی کرد و گفت: وی در مقابل مردم و جامعه پزشکی پاسخگو هستند و جهت پیشبرد اهداف نظام سلامت همکاری همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط را خواستار شده‌اند.

یلدا با ضرورت طرح این پرسش از سوی پزشکان مبنی بر «برای جامعه پزشکی و سلامت مردم و ارتقای دانش پزشکی و دانشجویان چه کرده‌ایم»؟، تصریح کرد: هرکدام از ما پزشکان لازم است احساس مسئولیت کنیم و مملکت را از آن خودمان بدانیم نه اینکه به منافع شخصی‌مان بپردازیم.

این پیشکسوت پزشکی با بیان "یکی از مشکلات جامعه ما عدم اجرای قوانین است" افزود: اجرای قوانین بسیار مهم است و امورات جامعه با نصیحت انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت تجویز منطقی دارو و لزوم فرهنگ سازی در این زمینه افزود: چرا پزشکان باید داروی زیاد بنویسند، در صورتی که هزینه دارو و درمان زیاد است.

تجویز بالای دارو نشان‌دهنده پایین بودن فرهنگ پزشکی جامعه است

یلدا با بیان اینکه میزان مصرف و تجویز بالای دارو نشان‌دهنده پایین بودن فرهنگ پزشکی جامعه است، گفت: یک‌سوم بیمارانی که به کلینیک‌ها می‌روند دچار عوارض دارویی هستند و یک تعداد از اینها نیاز به بستری پیدا می‌کنند و یک تعدادی از آنها نیز فوت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: پزشکان باید بدانند که داروها اگر سم نباشند ولی مضر هستند و لازم است در حد مناسب و نیاز تجویز شوند.

این استاد فرهیخته پزشکی کشور ضمن ابراز مسرت از همکاری دیگر سازمان‌ها در راه‌اندازی مرکز ملی پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای گفت: دیگر سازمان‌ها باید به وزارت بهداشت کمک کنند تا در جهت اهداف سلامت کشور گام برداریم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌های در دست اقدام وزیر بهداشت، فرهنگ پزشکی جامعه‌‌مان را تغییر دهیم و پزشکانمان نیتشان در درجه اول معنویات باشد، بنابراین باید برای ارتقای فرهنگ پزشکی در کشور، پزشکانی تربیت کنیم که نیتشان معنویات باشد نه مادیات.

از گام سوم برنامه تحول سلامت به‌نحو احسن استفاده کنیم

پروفسور منوچهر دوایی، استاد پیشکسوت و متخصص جراحی عمومی و فوق‌تخصص جراحی اطفال نیز در مراسم افتتاحیه مرکز ملی پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای (سامانه تلفنی ۱۶۹۰) گفت: در حال حاضر در نقطه عطف در حوزه بهداشت و درمان قرار داریم و امیدواریم در این فرصتی که ایجاد شده به‌نفع مردم خدمات بیشتری همخوان با وضعیت اقتصادی آنها ارایه شود.

دوایی با تأکید بر اینکه، خدمات پزشکی یک کسب نیست، افزود: اگر حرفه پزشکی صرفاً بر دخل و خرج و پرداخت‌ها و هزینه‌ها متمرکز شود، ضرر بزرگی به طبابت وارد می‌شود و اگر ارزش این کار مقدس با مادیات فروخته شود، قطعاً شکست محسوب می‌شود.

این استاد پیشکسوت در حوزه پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه، ایثار و خدمات درخشان جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی به هیچ وجه فراموش نخواهد شد، افزود: خدمات پزشکی بسیار گران‌قدر است و نباید بسان یک کالا تلقی شود و در این خصوص صرفاً بر تعرفه و هزینه و چرتکه زدن تمرکز نکنیم و نگران این باشیم که برخی امور مثل آموزش پزشکی و الگو سازی در این عرصه چگونه باید باشد.

دوایی بیان کرد: افزایش کیفی و دسترسی بیماران به خدمات مطلوب و در عین حال با کاهش پرداختی از جیب مردم در بخش دولتی جای بسیار خوشحالی دارد و امیدوارم اجرای این طرح در مسیر صحیح خودش بتواند این خشنودی را در همه عرصه‌های بهداشت و درمان تسری دهد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی در مقایسه با سایر صنوف از بی‌آلایش‌ترین و خدمتگزارترین گروه به شمار می‌روند و امیدواریم که از این ظرفیت موجود در این برهه زمانی و نقطه عطف در حوزه سلامت به‌نحو احسن استفاده کنیم.

گام سوم طرح تحول سلامت تنش‌ها بین مردم و جامعه پزشکی را کاهش می‌دهد

محمود طباطبایی مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی نیز در مراسم افتتاح مرکز ملی پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای (سامانه تلفنی ۱۶۹۰)، اظهار داشت: بخش خصوصی همانند سالهای دفاع مقدس و دوران سازندگی، کنار وزارت بهداشت است و به‌خوبی گام سوم از طرح تحول نظام سلامت را پشت سر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه امضای میثاق‌نامه انجمن‌های علمی تخصصی با وزیر بهداشت مؤید این امر است، افزود: هر طرحی ممکن است معایب و نواقصی داشته باشد ولی طبق تأکید وزیر بهداشت، همه بیمارستان‌ها موظف هستند بعد از سه ماه از اجرای کتاب جدید تعرفه سلامت، انتقادات را گوشزد کنند.

طباطبایی تصریح کرد: امیدواریم با افتتاح سامانه تلفنی ۱۶۹۰ مربوط به رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای، معضلات و مشکلات حوزه سلامت به‌خصوص پدیده دریافت‌های غیرمتعارف چه در بخش خصوصی و چه دولتی تا حد ممکن کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیمه‌های تکمیلی در راستای اجرای کتاب تعرفه سلامت قول همکاری دادند، گفت: این اتفاق بخش قابل توجهی از دغدغه‌های بیمارستان‌ها را برطرف کرده است.

به‌گفته وی اجرای این کتاب در واقع یک عبادت است و منجر می‌شود برخی گروه‌های پزشکی که سالها مظلوم واقع شده بودند، مورد توجه قرار گیرند.

طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: گام سوم طرح تحول سلامت در واقع به‌نفع مردم و جامعه پزشکی و در راستای کاهش تنش بین این دو گروه از جامعه است.