به گزارش پارس به نقل از آرمان، ابتدا قانون سقف قرارداد ها و در این لیگ هم قانون سقف بودجه باشگاه ها از سوی سازمان لیگ برای کاهش هزینه های فوتبال در نظر گرفته شد. قوانینی که تا کنون باعث شده برخی از باشگاه ها اعداد و ارقامی کمتر از قرارداد واقعی بازیکنان اعلام کنند. این قانون ها کمکی به شفافیت در فوتبال ایران نکرده‌اند!

قانون سقف بودجه

پیش از آغاز لیگ چهاردهم و در فصل نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران به همه باشگاه‌های لیگ برتری نامه رسمی را ارسال کرده و سقف بودجه را برای لیگ چهاردهم ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد. این بودجه البته برای باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند با ۲۰ درصد افزایش ۱۸ میلیارد تومان تعیین شده است. بر اساس اعلام مهدی تاج، باشگاه‌ها برای آکادمی فوتبال و نیز تیم های پایه خود هیچ محدودیتی برای هزینه نخواهند داشت.

مخالفی از سازمان لیگ!

این قانون البته در سازمان لیگ مخالفی هم داشت. غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در خصوص تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها گفت: من موافق تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها نیستم بلکه موافق شفاف‌سازی اعلام بودجه توسط باشگاه‌ها هستم و این موضوع را باید به خود باشگاه‌ها واگذار کرد، در واقع باید بر نحوه هزینه کرد آنها بر اساس بودجه‌ای که اعلام کرده‌اند، نظارت داشت. به عنوان مثال آیا در فوتبال جزیره می‌توان برای تیم‌هایی مثل چلسی و نوریچ سقف بودجه تعیین کرد؟ یا در لالیگا می‌توان برای بارسلونا و ختافه حداکثر سقف بودجه را در نظر گرفت؟ قطعا توان باشگاه‌های فوتبال در درآمدزایی و جذب اسپانسر و سرمایه فرق دارد. آنچه اهمیت دارد این است که ما بر نحوه هزینه کرد بودجه‌ای که باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند، نظارت کنیم تا باشگاه‌ها بویژه در فصل نقل و انتقالات طبق بودجه‌ای که اعلام کرده‌اند، هزینه کرده و در نهایت بدهی بالا نیاورند.

هزینه باشگاه ها

هفته ابتدایی مرداد ماه باشگاه ها رقم هزینه های خود را اعلام کردند. باشگاه استقلال ۱۶ میلیارد تومان، استقلال خوزستان ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان، پدیده ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، پرسپولیس ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، پیکان ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، تراکتورسازی ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ذوب‌آهن ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، راه‌آهن ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، سایپا ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، سپاهان ۱۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان، صبای قم ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، فولاد خوزستان ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، گسترش فولاد ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ملوان ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، نفت تهران ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و نفت مسجدسلیمان ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌‌اند.بدین ترتیب باشگاه های استقلال تهران و سپاهان سقف بودجه را رعایت نکرده‌اند. مسئولین سازمان لیگ پس از انتشار این لیست اعلام کردند با باشگاههایی که سقف بودجه را رعایت نکرده‌اند برخورد خواهد شد اما نحوه و مبلغ جریمه هنوز مشخص نشده است. این در حالی است که سپاهان و استقلال در نظر دارند پس از پایان هفته سوم لیگ و دیدار در اصفهان از ارقام قرارداد های خود بکاهند و به سقف بودجه برسند!

راه های دور زدن قانون!

به اذعان بسیاری از کارشناسان، پیشکسوتان و اهالی فوتبال برخی ارقام اعلام شده باشگاه ها درست نیست. چطور می شود که بازیکنی که فصل پیش بیش از ۲ میلیارد تومان قرارداد داشته برای لیگ چهاردهم قراردادی یک میلیاردی با همان تیم امضا کند؟!شایعه شده بعضی از باشگاه ها برای اینکه پول بیشتری به بازیکنان خود بدهند و نظر آنها را برای حضور در تیم‌ها جلب کنند، سوای ارقام میلیاردی ذکر شده در قرارداد، سند‌ و فاکتورسازی‌هایی در خرج و مخارج خود داشته‌اند. یا اینکه چند بازیکن مطرح فوتبال ایران قرارداد اسپانسرینگ شخصی در کنار قرارداد مالی خود با باشگاه برای رسیدن دریافتی‌هایشان از تیم ها به مبلغ مورد نظر خود امضا کرده‌اند. گفته می شود بعضی از باشگاه‌ها رقم اردوهای‌ داخلی و خارجی و هزینه‌های داخلی خودشان را بیشتر از آنچه واقعا بودجه در فاکتور‌ها درج کرده‌اند و اضافه پول این فاکتور‌ها را به بازیکنان داده‌اند تا دریافتی آنها قابل بازرسی نباشد. در اختیار گذاشتن حواله فروش محصولات، پرداخت قسمتی از رقم توافق واقعی در قبال آپارتمان، ویلا و اتومبیل هم از جمله راه هایی است که در این یکی دو ساله اخیر برخی از باشگاه ها از خود ابداع کرده‌اند و کم کم در میان اهالی فوتبال به امری عادی تبدیل می شود.

۴ باشگاه مشکوک

سازمان لیگ بعد از صحبت های پیشکسوتان در این خصوص اعلام کرده که قرارداد برخی از بازیکنان چهار باشگاه مشکوک است. علیرضا علیپور در مورد وضعیت قراردادهای این فصل لیگ برتر گفت: برخی قراردادهای چهارباشگاه فولادسپاهان، استقلال، پرسپولیس و پیکان مشکوک بوده و تا روز دوشنبه ۲۷ مرداد فرصت اصلاح آنها را دارند. کارگروه نظارت و بازرسی سازمان لیگ از پیش از آغاز ماه مبارک رمضان قرارداد بازیکنان و کادر فنی، ۱۶ باشگاه لیگ برتر را مورد بررسی قرار داد. این کارگروه به قرارداد ۲۸ بازیکن و مربی از ۵ باشگاه مشکوک شدکه پس از بررسی ها باشگاه ذوب آهن از این لیست خارج شد. سازمان لیگ بنا دارد با تفاهم و تعامل با باشگاه‌ها سقف بودجه تعیین شده را واقعی کند.وی با بیان اینکه ۶۵۰ بازیکن و مربی در این فصل با باشگاه های خود در مجموع ۱۵۱میلیاردتومان قرارداد انعقادکردند، گفت:اگرسایرهزینه ها شامل ایاب و ذهاب، پوشاک و هتل را در نظر بگیریم این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد که با رقم های ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیاردی که در گذشته بیان می شد فاصله کهکشانی دارد.

ایجاد نظام جامع مالی در باشگاهها از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیاست و تمام پرداخت ها باید در قالب قرارداد و به صورت واقعی باشد.وی درخصوص رعایت سقف بودجه تعیین شده از سوی باشگاه‌ها گفت:ازمجموع ۱۶ باشگاه حاضر درلیگ برترسقف بودجه ۱۱ باشگاه به هشت میلیارد تومان هم نمی رسد که سازمان لیگ با این باشگاهها هیچ مشکلی ندارد اما پنج باشگاه دیگر نیازمند بازرسی و تحقیقات جدی بودند که در این خصوص کارگروه نظارت و بازرسی با مدیرعامل، هیات رئیسه و بازیکنان جلسات مختلفی را برگزار کرد که این امر منجر به اتخاذ تصمیمات جدی و سختگیرانه ای از سوی هیات رئیسه سازمان لیگ شد. بعضی اعضای هیات مدیره عضوشورای شهر و یا مرتبط با این اعضا به بازیکنان به عنوان بخشی از قرارداد وعده تراکم می دهند که در قرارداد آنها ثبت نمی شود.ما این موارد را هم بررسی می کنیم چرا که جزو مسائل شخصی نیست. هر کسی که با این افراد در ارتباط باشد ما از او تحقیق و تفحص می کنیم و شهردارانی که در هیات مدیره باشگاهها هستند باید مراقب باشند که درگیر این مسائل نباشند. بعضی ازباشگاهها بازیکنان خارجی می خرند که مبلغی را برای آزاد کردن آنان پرداخت کند و این موارد در قرارداد ثبت نمی شود، در حالیکه این مبلغ جزو قرارداد است وباید ثبت شود وبه این موضوع نیز رسیدگی می کنیم.