پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مهدی ملکی-اما این تمام ماجرا نیست و در حالی که اقبال عمومی از تمدید قرارداد کی‌روش وجود دارد، 2 بیانیه کانون مربیان و موضعگیری مخالف آنها سمت و سوی جدیدی در این مهم شکل داده است.رسول کربکندی که جزو اعضای کانون مربیان ایران است، موضعی متفاوت با این کانون دارد و جزو موافقان تمدید قرارداد و البته حامیان عملکرد این مربی است. گفت‌وگوبا این مربی و کارشناس را بخوانید تا از دلایل و دیدگاه‌هایش مطلع شوید.

 

آقای کربکندی! بحث اصلی این روزهای فوتبال تمدید یا قطع همکاری با کی‌روش است!

به نظر من قبل از این که راجع به مربی صحبت کنیم باید راجع به فوتبال‌مان فکر کنیم. ببینیم فوتبال ما چه جایگاهی دارد. چگونه به جام جهانی رفت و عملکردش چگونه بوده است. به طور یقین فوتبال ما در 8 سال گذشته بخصوص 2،3 سال اخیر خیلی پیشرفت نکرده است. خیلی‌ها دلایل مختلفی برای استادیوم‌های خالی هنگام مسابقات لیگ دارند اما به نظر من دلیل اصلی آن بی‌کیفیت بودن بازی‌هاست. وقتی تیمی 1-0 می‌برد هیچ‌کس با آن کاری ندارد و برای همین فوتبال بشدت نتیجه‌گرا تشکیل شده از بزن زیرش و رسیدن به گل از اوت دستی یا ضربه شروع مجدد.

 

حالا بحث معمولاً تکراری شکل گرفته و آن بهتر بودن مربی ایرانی یا خارجی برای تیم ملی است!

این بحث همیشه وجود داشته است. وقتی با مربی ایرانی نتیجه نمی‌گیریم همه مدافع خارجی می‌شوند و بالعکس. این چرخه مدام تکرار می‌شود. ما وقتی کی‌روش را آوردیم خب مربی‌ای صاحب‌نام و با شخصیت جهانی بود. در اوایل خود من یکسری انتقادات به خاطر تغییر مداوم بازیکنان داشتم اما بعدها ثابت کرد که روی اصولش پایبند است. او وقتی دید سطح فوتبال ایران اصلاً رو به جلو نیست، در تمام دنیا گشت و بازیکنان دورگه را آورد که اکثراً هم خوب از آب درآمدند. به نظر من فکر درستی کرد.

 

اما خیلی‌ها مخالف و منتقد همین مسأله هستند و تأکید دارند که در داخل استعدادهایی به مراتب بهتر داریم.

از استعدادها که نمی‌توان 2 ماهه و 6 ماهه استفاده کرد. نخبه‌های فوتبال ما همین‌هایی بودند که به جام جهانی رفتند. کی‌روش بدون دغدغه تیم ما را به جام جهانی برد و آن هم در شرایطی که هیچ‌کس از جمله مهدی رحمتی فکر نمی‌کرد صعود کنیم. کی‌روش فرد را فدای تیم کرد و با کنار گذاشتن رحمتی میخ را کوبید و به همه‌ نشان داد که باید تابع اصولی باشند. وقتی صعود کردیم او می‌دانست که در قیاس با همگروه‌ها ما شانس صعود نداریم برای همین اردوهایی در آفریقا و اتریش برگزار کرد و دنبال این تفکر و تاکتیک بود که گل نخوریم. اگر ما چند گل از نیجریه و آرژانتین می‌خوردیم که الان اعدامش می‌کردند.

 

یعنی شما موافق تاکتیک تدافعی کی‌روش هستید؟

او برای بازیکنان فوتبال ایران که خیلی تاکتیک پذیر نیستند، دفاع بسته را انتخاب کرد و بنا را روی ضد حمله گذاشت و راهی جز این نداشت. او این تفکر را جا انداخت که تیم گل نخورد. بازی‌های تدارکاتی را هم با همین تفکر انجام داد که فکر درستی بود. همان موقع همه شانس تیم ملی را برای صعود کم می‌دانستند جز عامه مردم و غیرورزشی‌ها. بازی دوم گل بازی‌های ما بود. مقابل تیمی که 7،8 نفره حمله می‌کرد، خیلی خوب آنالیز شده بود و از طرفی بازیکنان هم ترس‌شان ریخته بود و برای خودنمایی برابر آرژانتین انگیزه مضاعفی داشتند. کی‌روش با سیستم و تاکتیکی که انتخاب کرده بود فضاها را از حریف گرفت و همین باعث شد بازی فوق‌العاده قابل قبولی ارائه دهیم و با وجود باخت، مردم جشن بگیرند. دو بازی اول قابل قبول بود و در تصور خیلی‌ها نمی‌گنجید.

 

به نظر می‌رسد همین بازی سوم باعث تغییر نگاه‌ها شد؟

من در مصاحبه رادیویی که داشتم گفتم نگران این بازی هستم. چون حدس می‌زدم اگر تیم ملی از وضعیت دفاعی که دارد خارج شود، دفاع ما شکننده می‌شود و گل می‌خوریم. بازیکنان بوسنی هم فوق‌العاده حرفه‌ای بازی کردند و براحتی ما را شکست دادند. در مجموع حذف باصلابتی داشتیم و آبرومندانه بود و به نظر من جایگاه فوتبال‌مان را در دنیا ارتقا داد.

 

منتقدان معتقدند ما در دوره‌های گذشته با 3 امتیاز حذف می‌شدیم اما این بار با یک امتیاز از جام برگشتیم و برای همین عملکرد ضعیف‌تری داشته‌ایم.

حرف زدن بعد از اتفاق آسان است. شاید آن عده‌ای که این حرف‌ها را می‌زنند دنبال موقعیتی برای خودشان هستند، شاید هم نظرشان واقعاً همین است. من چند دلیل دارم برای این‌که کی‌روش بماند؛ فرصت زیادی تا جام ملت‌ها نداریم و هرگونه تغییری باعث به هم ریختگی می‌شود، بازیکنان رابطه بسیار خوبی با او دارند و از سویی کی‌روش از اقبال عمومی بهره می‌برد. از همه مهمتر این‌که باید بدانیم ماندن او تضمینی برای قهرمانی در جام ملت‌ها نیست اما هر تغییری عوارضی به وجود می‌آورد و چارچوبی که ساخته شده را دچار مشکل می‌کند.

 

شما جزو کانون مربیان هستید، درباره بیانیه این کانون چه صحبتی دارید؟

این بیانیه‌ها از طرف کانون منتشر شد و همه ما را شامل می‌شود اما من نه از بیانیه اول خبر داشتم و نه بیانیه دوم، گرچه من هم معتقدم جایگاه و شخصیت مربیان داخلی باید حفظ شود. اعتقاد من این است که تیم ملی با مربی خوب خارجی خیلی راحت‌تر نتیجه می‌گیرد و هر وقت مربی ایرانی گذاشته‌ایم، مشکلات و حاشیه‌های زیادی داشته‌ایم.

 

شما مدافع رویه فعلی کانون مربیان هستید؟

از طریق sms از من دعوت شده که به همراه دیگر اعضا به جلسه وزیر ورزش برویم اما من به دلیل مشکلات شخصی نمی‌توانم به تهران سفر کنم. به نظرم هیچ جا و هیچ مرکزی بهتر از کانون مربیان برای نقد کی‌روش و ارائه نقطه نظرات نیست اما نباید در مقابل خواست مردم ایستاد. الان کانون با افکار عمومی تناقض دارد و داریم یک مقداری زیاده‌روی می‌کنیم. من می‌گویم اگر فوتبال ما در سال‌های گذشته پیشرفت نکرده نباید همه آن را به پای کی‌روش نوشت.