به گزارش پارس به نقل از گل، استقلال تهران فصل جدید را درحالی آغاز کرد که گویا در طالع آن نوشته بود فرار ستاره ها (! ) . آبی پوشان پایتخت که در فصل نقل و انتقالات تابستانی برای جذب و نگه داشتن ستاره های خود با فراز و نشیب های بسیاری حتی در دقایق پایانی همراه بودند، قراردادهائی را با ستاره های پرشمار خود به ثبت رساندند که چندان ثبات نداشت. آن ها با جدائی مجتبی جباری شوک بزرگی را متحمل شده بودند، برای جلوگیری از ابتلای این سرنوشت به طالع سایر بازیکنان تصمیم گرفتند به بازیکنان بزرگی همچون جواد نکونام، پژمان منتظری و البته آندرانیک تیموریان به نوعی در بندهای قراردادشان باج دهند تا به شکلی از آن ها وقت بخرند و آن ها را ترغیب به ماندن کنند، اتفاقی که گویا تنها برای آندرانیک تیموریان رخ داده است و پس از جدائی قطعی پژمان منتظری، جواد نکونام نیز از استقلال جدا خواهد شد.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر تمام ستاره هائی که از استقلال رفتند و صدرنشین فعلی لیگ برتر را در کورس قهرمانی تنها گذاشتند.

۱) فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی، کاپیتان محبوب استقلال تهران اولین رفیق نیمه راه استقلال در فصل جاری بود. کاپیتان آبی پوشان پایتخت در تاریخ ۷ آبان سال جاری (۱۳۹۲) ، ساز رفتن را کوک کرد و تصمیم به بوسیدن چهارگوشه ی مستطیل سبز کرد. خداحافظی مجیدی که شاید هیچ کس از مجموعه ی آبی ها، حتی امیر قلعه نوئی را نیز خوشحال نکرد، نخستین ضربه ی مهلک به استقلال در راستای تضعیف کادر بازیکنان این تیم بود، آن هم در شرایطی که مجیدی در فاز حمله شاه کلید امیر و به نوعی یک تعویض طلائی در دقایق پایانی بود. مجیدی پس از گذشت هفته ها از لحظه ی خداحافظی خود همچنان با ۴ گل زده در کنار محمد قاضی بهترین مهاجم استقلال است.

نکته ی جالب در مورد مجیدی این است که او در ۵۵۰ دقیقه ای که در این فصل برای استقلال به میدان رفت، با زدن گل های ارزشمند در برابر تیم های گسترش فولاد تبریز و داماش گیلان حکم برتری تیم خود را آن هم در تبریز و رشت امضا کرد و در برابر نفت تهران نیز با گل زنی خود استقلال را از یک شکست خارج از خانه نجات داد تا اکنون استقلال در صدر باشد و با شاگردان یحیی گل محمدی سه امتیاز اختلاف داشته باشد. واریز کردن ۷ امتیاز از ۴۱ امتیاز فعلی استقلال تنها در ۱۰ دیدار که نیمی از آن را بازیکن جانشین بوده است و نیم دیگر را نیز تعویض شده است، خبر از ارزش از دست رفته ی این ستاره برای تثبیت قهرمانی می دهد.

۲) گوران لاوره

گوران لاوره، هافبک خلاق صربستانی خوش قد و قامتی بود که در آن آشفته بازار گرانی دلار در پنجره ی نقل و انتقالات تابستانی به نوعی واکنش علی فتح اله زاده، مدیرعامل استقلال به دهان کجی مجتبی جباری به استقلال در راستای جدائی او از این تیم بود؛ هرچند جدائی لاوره از استقلال آبروریزی برجسته تری را برای آبی ها در پی داشت. لاوره از همان آغاز برای حضور در تمرینات و ترکیب استقلال با مشکلات مالی روبرو بود و طبق بندهای مندرج در قراردادش انتظار برای دریافت مبلغ از پیش تعیین شده حق او بود. با این حال بحران های مالی استقلال جدائی این هافبک صربستانی را به طرز عجیبی رقم زد، جدائی که شاید با مصاحبه ی جنجالی گوران با" بلیچ اسپورت" هیچ گاه از حافظه ی تاریخی استقلال و البته فوتبال ایران پاک نشود. مصاحبه ی لاوره به نوعی پازل ابهامات جدائی مجیدی را تکمیل می کند. لاوره پس از ترک ایران و فسخ قرارداد با استقلال درحالی که تنها سه بار برای دقایق اندک پیراهن این تیم را برتن کرد گفت: " به خاطر تاخیر در پرداخت پول از سوی باشگاه، خودم پول آپارتمان را پرداخت کردم و باشگاه هیچ راننده ای هم در اختیار من نگذاشته بود و مجبور شدم که خودم این کارها را انجام دهم و هزینه هایش هم خودم پرداخت کنم. آن ها بلافاصله پاسپورت من را گرفتند؛ برای این که بخواهند ویزایم را تمدید کنند، اما پاسپورتم را پیش خود نگه داشتند. این تیم ۶،۷ بازیکنی در خود جای داده که قرار است در جام جهانی برزیل بازی کنند و باشگاه به این بازیکنان بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار بدهکار است. امیر قلعه نویی که در ایران ۵ جام به دست آورده است، درست همانند « دون کورلئونه» در فیلم پدرخوانده عمل می کند؛ او در اوکراین به من گفت که چه انتظارهایی دارد و وقتی به ایران بازگشتیم او با من صحبت کرد؛ در آن زمان شاید فکر می کرد برای این که من را در ترکیب قرار داده باید پولی به او بپردازم و اگر کسی از سفارت ایران این مصاحبه من را می خواند به آن ها هشدار می دهم که به دولت شان و وزارت ورزش اطلاع دهند فوتبال آن ها بیشتر شبیه برده داری است. می دانم که ایران می خواهد در ورزش پیشرفت کند و یکی از راه های پیشرفت، آوردن خارجی ها به ورزش کشورشان است. در هر حال با اینکه این روش را دوست دارم، اما می دانم که در ایران این روش جواب نمی دهد. فرهاد مجیدی یکی از اسطوره های باشگاه استقلال و فوتبال ایران است که پیشینه ی حضور در تیم ملی ایران را هم دارد؛ یک ماه قبل به دلیل برخوردهای مدیرعامل باشگاه و بدهی های زیادی که باشگاه داشت، او تصمیم گرفت به دوران فوتبال خود پایان دهد. این را هم به شما بگویم که سرمربی نمی توانست محبوبیت و هوادارانی را که مجیدی داشت، تحمل کند. "

۳) پژمان منتظری

پژمان منتظری، مدافع مستحکم ملی پوش استقلال که یکی از ارکان قهرمانی این تیم در فصل گذشته محسوب می شد، در ابتدای فصل خبر از پیشنهاد یک تیم چینی داد و باتوجه به این که لیگ این کشور در اواسط لیگ برتر آغاز می شود، تصمیم گرفت تا آن زمان استقلال را همراهی کند. این اتفاق به نوعی برای استقلال فرصتی بود تا زمینه ی متقاعد کردن اسطوره ی خود را برای ماندن فرآهم کند. مجموعه ی آبی که چندان پولی برای جلب رضایت پژمان نداشت، توسط قلعه نوئی دست به برگزاری جلساتی زد و حتی در کنفرانس های مطبوعاتی و روی سکوها برای او القاب بزرگ منشانه ای ساخت و اعطا کرد. با این حال منتظری راه لیگ ستارگان قطر را در پیش گرفت و نجات تیم ام صلال از سقوط را بر تجربه ی دیگر قهرمانی در لیگ برتر به همراه استقلال ترجیح داد. منتظری ۳۰ ساله پس از هفت سال حضور در جمع آبی پوشان و برتن کردن ۲۵۶ بار پیراهن استقلال در کلیه ی رقابت های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا و تجربه ی دو قهرمانی و یک نائب قهرمانی در لیگ برتر و البته دو قهرمانی در جام حذفی راهی ام صلال شد تا به نوعی در مسیر کسب سومین قهرمانی رفیق نیمه راه استقلال باشد.

۴) فردین خلعتبری

این جوان ۲۲ ساله که از امیدهای آینده ی فوتبال ایران محسوب می شود، در آغاز فصل با نظر امیر قلعه نوئی از تراکتورسازی راهی استقلال شد، اما با وجود داشتن فرصت های مکرر در ترکیب استقلال، هیچ گاه نتوانست نظر امیرقلعه نوئی را برای ماندن جلب کند و در نهایت در بین فصل در لیست مازاد قرار گرفت تا نخستین بازیکنی باشد که به درخواست باشگاه از این تیم جدا می شود. شاید تنها صحنه ای که از عابدینی با پیراهن استقلال در ذهن می توانیم به یادگار بگذاریم، پاس گل او به محمد قاضی در ۷ آبان در دیدار برابر مس کرمان باشد؛ پاس گل ارزشمندی که شب خداحافظی تلخ فرهاد مجیدی را برای هواداران تلخ تر نکرد و استقلال با گل دقیقه ی ۵۶ سیاوش اکبرپور از شکست گریخت.

۵) جواد نکونام

کاپیتان تیم ملی قرار است تیر خلاص را به اردوی آبی ها با جدائی خود بزند. نکونام که جنگ لفظی را با مسئولان استقلال و بویژه امیرقلعه نوئی در برنامه ی ۹۰ آغاز کرده است، با جدائی خود می تواند استقلال را با یک افت محسوس به حاشیه ها گره بزند و آبی ها و بویژه قلعه نوئی را داغ دار یک قهرمانی دیگر، آن هم در شرایطی که پس از سال ها سرخ آبی ها هر دو مدعی قهرمانی هستند و این می تواند برای امیر چالشی به مانند لبه ی تیغ باشد. این که اگر قهرمان شود، اعتبارش را در رقابت با پرسپولیس و شخص علی دائی دو چندان که نه صدچندان خواهد کرد و اگر قهرمان نشود، قهرمانی های خود در سال های گذشته را به دلیل نبود یک حریف جدی چون پرسپولیس دائی زیر سوال خواهد برد (! ) .

خبرهای تائید نشده از صادر شدن رضایت نامه ی نکونام توسط مدیرعامل استقلال به گوش می رسد و از همه نگران کننده تر برای هواداران استقلال این که نکونام از پیشنهادی خبر می دهد که جزئیات آن را دوست ندارد به بیرون درز دهد، پیشنهادی که حدس ما از آن پرسپولیس است!