شاید برای شما هم پیش آمده است که در هنگام رانندگی با سرعت های مختلف و در زمان ترمز گرفتن دچار لرزش فرمان شده باشید. اما جای نگرانی نیست؛ علت لرزش فرمان هنگام ترمز و در سرعت های بالا و پایین را در پارس نیوز مورد بررسی قرار داده ایم.

علت لرزش فرمان در هنگام ترمز

لرزش به هنگام گرفتن ترمز یکی از موارد رایج لرزش فرمان خودرو است که می ‌تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود . این مسئله می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد :

لرزش فرمان - علت لرزش فرمان هنگام ترمز

لرزش فرمان به ‌دلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری به این صورت است که با فشردن پدال ترمز ، لنت ترمز به دیسک‌ هایی می ‌چسبد و در اثر اصطکاک به‌ وجود آمده انرژی جنبشی خودرو به‌ صورت گرما تلف می ‌شود ؛ این دیسک ‌ها همان روتورهای ترمز هستند .

در هر بار ترمزگیری مقدار زیادی گرما در این روتورها تلف شده که این امر باعث کاهش ضخامت و کارآیی روتورها می ‌شود ؛ در نتیجه زمانی که ترمز می‌ گیرید ، به‌خصوص در سرعت‌ های بالا ، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان منتقل می‌ شود .

تاب داشتن دیسک ترمز علت لرزش فرمان هنگام ترمز

تاب داشتن دیسک ترمز باعث می ‌شود که اتصال مناسبی بین لنت ‌ها و دیسک وجود نداشته باشد ؛ در نتیجه این تاب به لنت ترمز و در نهایت به فرمان انتقال می‌ یابد .

خرابی کالیپر ترمز

اتصال لنت ‌های ترمز به روتور ها از طریق کالیپر ها انجام می‌ شود ؛ بدین ترتیب که در داخل کالیپرها دو صفحه فلزی وجود دارند که نیروی لنت‌ ها را به روتورها اعمال می ‌کنند . درواقع این کالیپرها هستند که وظیفه ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت را بر عهده دارند ؛ حال چنانچه کالیپر ها دچار مشکل شده باشند تماس یکنواختی بین لنت‌ ها و روتور ها ایجاد نشده و در نتیجه منجر به ایجاد لرزش می ‌شود که این لرزش در زیر دستان شما و روی فرمان خود را نشان می ‌دهد .

سفت شدن ترمز علت لرزش فرمان هنگام ترمز

در حالت کارکرد عادی سیستم ترمز با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت می‌ کند ، حال چنانچه پدال ترمز خودرو سفت بوده یا به اصطلاح چوب شود ، می ‌تواند موجب لرزش فرمان خودرو شود .

مشکلات سیستم تعلیق علت لرزش فرمان هنگام ترمز

یکی از دلایل لرزش فرمان به هنگام ترمز گیری می‌ تواند ناشی از خرابی سیستم تعلیق باشد که تشخیص این امر فقط از عهده یک مکانیک خبره برمی ‌آید .

لرزش فرمان در سرعت‌ های بالا

یکی دیگر از موارد شایع لرزش فرمان خودرو ، لرزش در سرعت‌ های بالا است که می ‌تواند ناشی از موارد زیر باشد :

خرابی سیبک

سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمان‌ پذیری خودرو تا حدود زیادی به عملکرد آن بستگی دارد ؛ درواقع چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ ‌ها منتقل می ‌شود . چنانچه سیبک خراب شده یا دارای لقی بیش از حد باشد ، می‌ تواند منجر به لرزش فرمان شود .

لرزش فرمان در سرعت بالا - علت لرزش فرمان هنگام ترمز

خرابی بلبرینگ‌ ها

خرابی بلبرینگ ‌ها یکی دیگر از عواملی است که می‌ تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد . خرابی بلبرینگ ‌ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید .

تنظیم نبودن فرمان

تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ ها است . فارغ از لرزش فرمان ، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید ؛ چرا که عدم میزان بودن فرمان می ‌تواند خرابی ‌های جدی ‌تر را به‌ وجود آورده و هزینه‌ های گزافی را به شما تحمیل کند .

خرابی میل تعادل

همان‌ طور که از اسم این قطعه برمی ‌آید ، وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقسیم نیرو بین چرخ‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد . تقسیم نا متعادل نیرو بین چرخ‌ ها علاوه‌ بر فرسایش نا متعادل چرخ ‌ها ، باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌ شود .

خرابی کمک ‌فنرها

کمک ‌فنرها یکی از حیاتی‌ ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و مانند خط‌ مقدم در جهت گرفتن دست‌ انداز ها و ناهمواری‌ های جاده عمل می ‌کنند . خرابی یا فرسودگی کمک‌ فنرها باعث انتقال لرزش‌ های جاده به سیستم فرمان و درنهایت غربیلک فرمان می ‌شود .

خرابی میل فرمان

میل فرمان معیوب منجر به سایش نا متعادل چرخ‌ ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخ‌ ها می‌ شود . عدم تعادل در چرخ ‌ها نیز لرزش فرمان را در پی دارد . لازم به ذکر است که خرابی میل فرمان حتی می ‌تواند باعث بریدن فرمان نیز شود .

شل بودن اتصالات چرخ ‌ها

گاهی شل بودن پیچ‌ های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می‌ شود که با یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است .

بالانس نبودن چرخ‌ ها

عدم تعادل در چرخ‌ ها باعث ایجاد فشار نا متعادل بر روی چرخ‌ ها شده و با افزایش سرعت خودرو ، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدید تر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت .

خرابی شاسی خودرو

چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی ( اغلب تصادف ) دچار مشکل شده باشد ، این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده و باعث معیوب شدن جلو بندی و سیستم تعلیق نیز می‌ شوند . جلوبندی و ازجمله سیستم تعلیق ، ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به‌ وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است .

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین چیست؟

هر کدام از قطعات خودرو دارای طول عمر مفیدی هستند و با مرور زمان و استفاده مکرر دچار نقص و یا خرابی می شوند. بعضی از قطعات قابل تعمیر هستند و بعضی دیگر باید تعویض شوند. فرمان یکی از قطعات بسیار مهم و اصلی خودرو است که راننده توسط آن خودرو را هدایت می کند.

دلیل لرزش فرمان - علت لرزش فرمان هنگام ترمز

ارزیابی اینکه فرمان چه عملکردی دارد به تشخیص شما بستگی دارد. زمانی که فرمان به خوبی کار نکند، نشانه وجود یک مشکل در بخش های مختلف ماشین است. همانطور که میدانید چرخها به فرمان متصل هستند و این دو به سایر بخش های خودرو مانند جعبه فرمان، برق خودرو، سیستم تعلیق، ترمز و چرخ ها وصل هستند.

در نتیجه می توان گفت علت لرزش فرمان خودرو در سرعت پایین به یکی از این قسمت ها مربوط می شود. مشکل لرزش فرمان هنگام ترمز و به طور کلی لرزش فرمان در سرعت پایین و یا بالا به قسمت هایی که به آن اشاره کردیم مربوط می شود. فرقی ندارد که مدل خودروی شما چه باشد؛ پس از تعویض روغن شما باید لرزش فرمان را حتما بررسی کنید.

در بسیاری از موارد مشکل لرزش فرمان هنگام ترمز می تواند گویای یک مشکل ساده و جزئی باشد؛ اما این موضوع در تمام موارد صدق نمی کند و گاهی ممکن است مشکل بزرگتر باشد. اگر به موقع مشکل لرزش فرمان را چک کنید، از سلامت و ایمنی قطعات خودرو اطمینان پیدا می کنید.

علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن

لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز زدن یکی از مشکلات رانندگان خودرو های تیبا و پراید است علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز گرفتن در مواردی می‌ تواند نشان دهنده یک نقص در سیستم ترمزگیری یا یکی از قطعات این بخش باشد .

شاید تا کنون برای شما در حالتی که با خودروی تیبا ترمز می گیرید اتفاق افتاده که فرمان ماشین دچار لرزش های شدید در سرعت بالا می گردد . علت لرزش فرمان تیبا هنگام ترمز که همراه با صدای زوزه است عمدتا به دلیل خرابی دیسک ترمز چرخ جلو تیبا است و بیشتر هم برای چرخ های جلو اتفاق می افتد.

راهکارهایی برای تعمیر لرزش فرمان و پدال ترمز

یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو می‌تواند مربوط به عدم اتصال درست روتور باشد. برای این مشکل باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا این مشکل را رفع کند. عدم اتصال درست روتور در هنگام ترمزگیری باعث می‌شود که لنت‌ با بخشی از روتور تماس داشته باشد و با بخشی دیگر ارتباطی برقرار نکند و باعث لرزش فرمان ‌شود؛ برای اتصال درست باید به گشتاور استاندارد روتور توجه کرد که مکانیک ­ها از این موضوع آگاهی دارند.

دلیل اصلی لرزش فرمان خودرو در زمان ترمز گرفتن مربوط به تاب برداشتن روتور است. مکانیک می‌تواند با یک روش ساده این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. او باید روتور را چرخانده و با دست خود سطح آن را بررسی نماید. روتور باید بدون هیچ‌ گونه مشکلی بچرخد و بدون هیچ مشکلی تا نشانه‌ای از مقاومت دوران کند. در صورتی‌که مکانیک شما نظر دیگری داشته باشد، باید به رفع مشکل روتور بپردازید.

لازم به ذکر است که با تراش روتور، ضخامت آن کاهش خواهد یافت، بنابراین در برابر ترمزهای شدید مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد که خود باعث تاب برداشتن دوباره آن می‌شود. در صورت ایجاد این مشکل باید دوباره به مکانیک مراجعه نمایید.

تنظیم فرمان - علت لرزش فرمان هنگام ترمز

آیا تعمیر لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری حیاتی است؟

برای پاسخ به این سؤال نیاز است که ابتدا دلیل اصلی این ایراد مشخص شود. با دیسکی که پیچ‌هایش به‌صورت غیریکنواخت محکم شده است، می‌توانید ماه‌ها یا حتی چند سال به رانندگی ادامه دهید، البته باید توجه داشته باشید که عدم رفع ایراد و ادامه‌ی استفاده از خودرو در این شرایط می‌تواند هزینه‌های تعمیر را چندین برابر کند.

برای مثال، رفع این ایراد می‌تواند با هزینه‌ی کمتر از ۵۰ هزار تومان انجام شود درحالی‌که تعویض دیسک ترمز در خودرو‌های داخلی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد که با عدم رسیدگی به‌موقع این رقم می‌تواند به چند برابر این ارقام نیز افزایش یابد.

اگر لرزش فرمان به‌دلیل شل بودن پیچ‌های تایر باشد، رانندگی با خودرو بسیار خطرناک خواهد بود و رسیدگی در جهت رفع مشکل باید هرچه سریع‌تر انجام شود. در شرایطی که دیسک ترمز دچار تاب شده است، احتمالا می‌توان تعمیر دیسک را تا حدودی به تعویق انداخت، اما باید توجه داشته باشید که لرزش‌های مزمن می‌تواند سبب خوردگی سریع‌تر سایر اجزای خودرو و افزایش هزینه‌های تعمیر شود.

به‌طورکلی لرزش فرمان به‌طور مستقیم در کنترل خودرو تأثیرگذار است و می‌تواند خطرات رانندگی را تا حد زیادی افزایش دهد. به‌همین جهت توصیه می‌شود قبل از بروز حوادث و افزایش هزینه‌های تعمیر نسبت به رفع ایراد در سیستم ترمز اقدام کنید و قبل از سفر اجزای مؤثر در ایمنی خودرو را کنترل کنید.

چند نکته مهم در مورد لرزش پدال و فرمان خودرو

با دیسکی که پیچ‌هایش به‌صورت غیریکنواخت محکم شده است، می‌توانید ماه‌ها یا حتی چند سال به رانندگی ادامه دهید، البته باید توجه داشته باشید که عدم رفع ایراد و ادامه استفاده از خودرو در این شرایط می‌تواند هزینه‌های تعمیر را چندین برابر کند.

اگر لرزش فرمان به‌دلیل شل بودن پیچ‌های تایر باشد، رانندگی با خودرو بسیار خطرناک خواهد بود و رسیدگی در جهت رفع مشکل باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

در شرایطی که دیسک ترمز دچار تاب شده است، احتمالا می‌توان تعمیر دیسک را تا حدودی به تعویق انداخت، اما باید توجه داشته باشید که لرزش‌های مزمن می‌تواند سبب خوردگی سریع‌تر سایر اجزای خودرو و افزایش هزینه‌های تعمیر شود؛ به طور کلی این مشکل سبب آسیب جدی و جبران ‌ناپذیری به سیستم ترمز و افزایش هزینه تعمیر آنها طی طولانی مدت می‌شود. بهترین روش، حل مشکل در اسرع وقت است.