گرم شدن زمین امنیت غذایی کشورها را در دهه های آینده به طور جدی به خطر می اندازد. روش هایی مانند دستکاری ژنتیک CRISPR در کشورهایی مانند ژاپن برای تولید گونه‌ای جهش‌یافته از جو مورد استفاده قرار گرفته که از جوانه زدن زودرس این گیاه جلوگیری می‌کند.

جو یکی از محصولات زراعی است که برای تولید نان، غلات، علوفه حیوانات و ماءالشعیر مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات جوانه زدن زودرس جو باعث می شود از ارزش غذایی آن به میزان زیادی کاسته شود.

استفاده از روش دستکاری ژنتیک موجب به خواب رفتن طولانی مدت دانه ها و جلوگیری از جوانه زدن زودرس آنها می شود. محققان ژاپنی بدین منظور از روش دستکاری ژنتیکی CRISPR استفاده کرده اند. محققان می گویند جویی که بدین شیوه تولید می شود در برابر برداشت زودهنگام مقاوم است و از این روش می توان برای تنظیم دقیق میزان تولید محصولات پرمصرف جهان و مدیریت بهتر اثرات تغییرات آب و هوایی در حوزه امنیت غذایی استفاده کرد.

از روش مذکور می توان برای افزایش ۵۰ درصدی برداشت سیب زمینی و برنج، مهندسی تولید انواع محصولات کشاورزی با هدف کاهش ۲۵ درصدی نیاز آنها به آب، تولید کلم بروکلی در فصول متفاوت و غیره استفاده کرد.

 

منبع : مهر