به نقل از تی ای ، نتایج یک مطالعه جدید شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد شرایط محیطی اطراف کهکشان‌ها تا حدی گسترده و نامساعد هستند که می‌توانند گاز مولکولی آنها را بربایند. این گاز مولکولی به عنوان سوختی برای تولد ستاره عمل می‌کند.

محققان این مطالعه با بررسی دقیق اطلاعات مهمی از گاز مولکولی در ۵۱ کهکشان متعلق به "خوشه دوشیزه" ارائه کرده‌اند. محققان این مطالعه با استفاده از  ابزار رصد "ورتیکو" و "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما" در شیلی به نتایج جالبی دست یافته‌اند

معمای "قتل" کهکشان‌ها حل شد

دکتر "کلودیا لاگوس"(Claudia Lagos) محقق ارشد مطالعه از مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی دانشگاه استرالیای غربی گفت: ما می‌دانیم که کهکشان‌ها در نامساعدترین نواحی به شدت تحت تاثیر قرار دارند و منابع گازی خود را از دست می‌دهند و در نهایت قادر به تشکیل ستاره‌های بیشتری نیستند که این امر نیز برای یک کهکشان مساوی با مردن است. اما ابزار ورتیکو اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد چگونگی تحت تاثیر بودن گاز مولکولی به ما ارائه می‌دهد و به ما امکان می‌دهد به طور موثر تشخیص دهیم که چه چیزی این کهکشان‌ها را از بین می‌برد.

موقعیت کهکشان و تعامل آن با محیط اطراف آن بر توانایی کهکشان برای تشکیل ستاره تاثیر می‌گذارد. خوشه‌های کهکشانی بسیار بزرگ و داغ هستند و در نواحی دوری از کهکشان واقع شده‌اند.

معمای "قتل" کهکشان‌ها حل شد

وسعت خوشه دوشیزه در نزدیکی هفت میلیون سال نوری است و هزاران کهکشان را در دل خود جای داده است که با سرعت چند میلیون کیلومتر در ساعت از میان پلاسمای فوق داغ حرکت می‌کنند. این محیط به قدری سخت و نامساعد است که می‌تواند کل کهکشان‌ها را از تشکیل ستارگان در فرآیندی به نام "خاموش کردن کهکشان" منع کند. با این حال نگران نباشید، کهکشان راه شیری ما به هیچ خوشه‌ای نزدیک نیست و هیچ خطری برای تخلیه گاز آن وجود ندارد.لاگوس گفت: با کمک ورتیگو، ما مخزن گاز ۵۱ کهکشان خوشه دوشیزه را رصد کردیم. ما توانستیم یکی از دقیق‌ترین نقشه‌های توزیع گاز در کهکشان‌های خوشه‌ای را ایجاد کنیم.

این مطالعه داده‌های ضروری را برای درک بهتر نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها در دورترین نقاط جهان ارائه می‌دهد.