در حالی که ماژول ایستگاه اولین ایستگاه چین نیست این کشور در حال حاضر دو مورد را راه اندازی کرده است که طراحی مدولار جدید است. این ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را که چین از آن مستثنی شده است، تکرار می‌کند. گفته شده، تیانگونگ قصد ندارد با ISS رقابت کند. ایستگاه چینی از لحاظ طراحی و اندازه کوچک تر و مشابه ایستگاه فضایی میر روسیه خواهد بود، به این معنی که ظرفیت محدودی برای فضانوردان دارد (سه در مقابل شش در ISS).

ایستگاه فضایی انحصاری چین

با این حال، تا زمان راه اندازی دروازه Tiangong که در مدار پایین زمین قرار می‌گیرد و عمر قابل انتظار آن ۱۵ سال است - احتمالاً تنها ایستگاه فضایی فعال خواهد بود. چین ممکن است از این فرصت برای جلب اعتماد و جلب همکاری بین المللی استفاده کند. این ممکن است به ویژه با توجه به انتقادات ناسا به دنبال موشک اخیر خارج از کنترل چینی که به اقیانوس هند فرو رفته، مهم باشد. فضانوردان از آژانس فضایی اروپا، ESA، در واقع آموزش با "taikonauts" چینی را آغاز کرده اند، و پروژه‌های بین المللی در اولین آزمایش مورد تایید ایستگاه گنجانده شده اند.

تیانگونگ نیز ممکن است برای مدت طولانی تنها نماند. با پشتیبانی ناسا، شرکت‌های خصوصی شروع به طراحی ماژول‌های مداری خود کرده اند، از زیستگاه بادی B۳۳۰ Bigelow Aerospace گرفته تا آزمایشگاه تجاری و زیرساخت‌های مسکونی ساخته شده توسط Axiom. حتی Blue Origin نیز به ساخت ایستگاه فضایی علاقه نشان داده است. به نظر می‌رسد روس‌ها نیز این ایده را دوست دارند - آن‌ها از قبل برنامه‌هایی برای یک هتل فضایی لوکس دارند. علاوه بر این، ممکن است طول عمر ISS که قبلاً تمدید شده، بیشتر شود، اگرچه در مورد تاریخ پایان آن مسائل زیادی وجود دارد.

چین در ایستگاه های فضایی انحصار خود را بدست می آورد

دروازه ماه

Tiangong ممکن است برای مدت طولانی تنها نباشد، زیرا در انتها Lunar Gateway راه اندازی می‌شود. در مفهوم اساسی خود، Lunar Gateway به عنوان آزمایشگاه علوم و ماژول سکونت کوتاه مدت خدمت خواهد کرد. سپس به عنوان یک مرکز عمل می‌کند، به شما امکان می‌دهد فضاپیما‌ها و مریخ نوردان در طول سفر‌های متعدد خود به ماه، مجدداً تأمین شوند. اولین پرتاب در اوایل ماه مه ۲۰۲۴ با موشک SpaceX’s Falcon Heavy و گرفتن ماژول‌های اساسی برنامه ریزی شده است. باید چند سال بعد عملیاتی شود.

در مقایسه با ISS، Gateway کوچکتر و زیرک‌تر خواهد بود. از اعضای اصلی ISS، تنها چهار (ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کانادا) بخشی از دروازه هستند. در حال حاضر، روسیه به دلیل جنجال‌های پیرامون برنامه آرتمیس، که به عقیده بسیاری از کشور‌ها بیش از حد آمریکا محور است، به این کشور ملحق نشده است.

این فرصت دیگری برای چین است. در حال حاضر همکاری با سایر کشور‌ها در پروژه‌های فضایی اخیر را آغاز کرده، بیشتر در راه است. در مارس ۲۰۲۱، توافق نامه‌ای با آژانس فضایی روسیه Roscosmos برای ساخت یک مرکز تحقیقاتی مشترک روسیه و چین در ماه امضا کرد. روسیه به دلیل پرتاب موفقیت آمیز SpaceX در سال ۲۰۲۰، انحصار خود در پرواز‌های ISS را از دست داده است، به نظر می‌رسد روسیه مایل است گزینه‌های خود را برای پروژه‌های ماه باز نگه دارد.