گرد و غبار ماه یکی از بزرگترین مشکلات ناسا در طول مأموریت‌های آپولو بود که باعث ایجاد مشکلاتی در تجهیزات و فضانوردان آن زمان شد و اکنون ناسا قصد دارد از تجهیزات مقابله با گرد و غبار کره ماه در زمین استفاده استفاده کند.

ناسا در حال کار با Lunar Outpost مستقر در دنور بر روی سنسور کیفیت هوا در این شرکت است که در ابتدا برای اندازه گیری گرد و غبار ماه طراحی شده بود تا به اندازه گیری آلاینده‌های مختلف روی زمین مانند ذرات معلق، مونوکسیدکربن، متان، دی اکسید گوگرد و ترکیبات آلی  کمک کند.

این سنسور که اکنون با نام Canary-S (خورشیدی) شناخته می‌شود، از انرژی خورشیدی و باتری تغذیه می‌کند و با استفاده از فناوری تلفن همراه داده‌ها را انتقال می‌دهد. هم سنسور‌ها و هم نرم افزار‌ها به راحتی قابل شخصی سازی هستند و به مشتریان امکان استفاده از آن را برای نیاز‌های خاص خود می‌دهند. کریس کلوتی، مدیر مسکن و طراحی یکپارچه سازی در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، در بیانیه‌ای گفت: "امروزه همه افراد به سرعت بالا عادت کرده اند". وی همچنین  اعلام کرد که انعطاف پذیری "یک قابلیت کلیدی" است.

فرق گرد و غبار بر روی زمین و ماه با یکدیگر چیست؟

برخلاف گرد و غبار روی زمین، گرد و غبار ماه به همه چیز می‌چسبد و توانست خلا ناسا را ​​که برای پوشاندن لباس فضایی توسط فضانوردان آپولو استفاده می‌کنند، بشکند. هریسون اشمیت، یکی از فضانوردان آپولو، واکنش خود را در برابر این ماده به عنوان "تب یونجه قمری" تشبیه کرد که باعث عطسه، آبریزش چشم و گلو درد می‌شود. در نهایت، علائم از بین رفت، اما نگرانی برای سلامتی انسان وجود دارد.

در حال حاضر، Canary-S در ۱۵ ایالت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله توسط سازمان جنگل‌های ایالات متحده برای اندازه گیری انتشار آتش سوزی در جنگل در یک بازه زمان درست. چارلز لوش، مدیر ارشد رشد و سیاست گذاری پروژه قناری، اضافه کرد: صنعت نفت و گاز می‌تواند از سنسور برای اندازه گیری موثر بودن کنترل‌های محیطی خود استفاده کند. مشارکت عمومی و خصوصی از برنامه بعدی فناوری فضایی ناسا برای مشارکت‌های اکتشافی (NextSTEP) ناشی می‌شود.

به عنوان بخشی از NextSTEP، ناسا از شرکای خود، از جمله صنعت خصوصی، خواسته است تا در آینده در زندگی در ماه کمک کنند و از موانعی که قبلاً با آن روبرو شده بودند، از جمله گرد و غبار ماه کمک کنند. گیل افزود: "داشتن یک سیستم اندازه گیری مانند Lunar Outpost به ما نشان می‌دهد تا محیط خدمه را درک کنیم و به ما کمک می‌کند تا در حد مجاز قرار گرفتن در معرض آلودگی قرار بگیریم. "