اولین مأموریت ناسا بعد از نمونه برداری از سیارک بنو، حمل و نقل تکه سنگ‌های فضایی به زمین است. کاوشگر OSIRIS-REx دیروز (۱۰ مه) با عزیمت به یک سفر ۱.۴ میلیارد مایلی (۲.۳ میلیارد کیلومتر) که با فرود در بیابان یوتا در سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، با کپسول‌های نمونه به سمت زمین حرکت کرد.

این کپسول پر از مواد بکر است که کاوشگر OSIRIS-REx، در سیارک نزدیک زمین بنو (Bennu) در اکتبر سال ۲۰۲۰ جمع آوری کرد. این فضاپیما تا حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر در نزدیکی وصله فضایی بنو ماندگار بود و بعد به سمت زمین حرکت کرد. این مانور، سرعت OSIRIS-REx را به ۵۹۵ مایل در ساعت (۹۵۸ کیلومتر در ساعت) تغییر داد که برای تنظیم آن در مسیر جدید متقاطع زمین، که شامل دو حلقه دیگر به دور خورشید است، کافی است.

جودی زارسکی (Jodi Zareski)، سرپرست سیستم‌های Lockheed Martin Space، امروز پس از دریافت تأیید مبنی بر روشن شدن موتور، گفت: من بسیار هیجان زده هستم. من آرزو می‌کنم کاش موتلی کرو اینجا بود تا بتوانیم به خانه زیبای مان سر بزنیم، زیرا ما این نمونه را بازگردانیم. (لاکهید مارتین شرکت سازنده OSIRIS-REx است و آن را برای ناسا اداره می‌کند.)

 

نمونه گیری از سیارک بنو

مأموریت ۸۰۰ میلیون دلاری OSIRIS-REx در سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به پهنای ۱۶۵۰ فوتی (۵۰۰ متری) بنو رسید. این کاوشگر برای مدتی از نزدیک، سنگ‌های فضایی غنی از کربن را مورد بررسی قرار داد و آن را اندازه گرفت و بهترین مکان را برای گرفتن نمونه‌ها جستجو کرد. OSIRIS-REx این کاوش را در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ انجام داد و مقدار زیادی خاک و شن و ماسه از سیارک بنو جمع کرد.