آزمون‌های انجام‌شده روی گوشی‌های هوشمند یا همان «بنچمارک‌ها» (Benchmark)، معیاری هستند که توانایی مؤلفه‌های سخت‌افزاری و تعامل آن‌ها با نرم‌افزار را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال قدرت پردازنده اصلی، توانایی پردازشگر گرافیکی، سرعت انتقال اطلاعات توسط حافظه رم یا سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه گوشی مورد بررسی قرار می‌گیرند. حتی ممکن است عملکرد اکوسیستم نرم‌افزاری و رابط کاربری محصول نیز در این آزمون سنجیده شود.

استفاده روزافزون از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در گوشی‌های هوشمند، باعث شده اپلیکیشن‌های تست هوش مصنوعی یا سرویس‌های «بنچمارک» آن، روز به روز و هم‌پای این فناوری‌ رشد کرده و قابلیت‌های مدرن این فناوری را به بوته آزمایش بگذارند؛ AI-Benchmark یکی از همین برنامه‌ها است.

 

AI-Benchmark: چالشی مدرن بر پایه هوش مصنوعی

آزمون‌های انجام شده توسط AI-Benchmark شامل ۲۱ تست در حوزه‌های بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی است. این آزمون‌ها توسط شبکه‌های عصبی موجود بر روی گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند. در این آزمون، عملکرد هوش مصنوعی گوشی از ۵۰ جنبه متفاوت بررسی و سطح عملکردش ارزیابی می‌شود.

از جمله این بررسی‌ها می‌توان به آزمون تشخیص سوژه، تشخیص چهره، عملکرد در اجرای بازی‌های مختلف، رفع تار شدن عکس‌ها، شبیه‌سازی افکت بوکه(حالتی از عکاسی که در آن فقط بخشی از تصویر واضح است) و بررسی محدودیت‌های حافظه گوشی در پردازش‌های سنگین اشاره کرد.

ai-table

پیشتازی محصولات خانواده هوآوی

هوآوی از مدت‌ها پیش تمرکز ویژه‌ای روی استفاده از هوش مصنوعی در محصولات خود داشته است. متخصصان این شرکت در بخش‌های مختلفی از این فناوری استفاده کرده تا تجربه متفاوتی را در اختیار کاربران قرار دهند. در بخش‌هایی مانند مدیریت استفاده از حافظه، یادگیری عادات کاربر در به‌کارگیری گوشی و مدیریت مصرف انرژی، تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌های هوآوی به خوبی قابل مشاهده است. اوج استفاده از این فناوری در بخش دوربین گوشی به چشم می‌آید. تشخیص سوژه، اعمال بهترین تنظیمات نوری و رنگی، ایجاد افکت‌های بوکه و... نمونه‌هایی از توانایی هوش مصنوعی در این بخش به حساب می‌آیند.

شاید وجود همین موارد باعث شده تا هفت گوشی برتر لیست AI-Benchmark متعلق به برند هوآوی باشند. در این لیست، گوشی پرچمدار هوآوی یعنی Huawei P40 با مجموع امتیاز ۱۰۲۰۶۵ با اختلاف از سایر گوشی‌ها، صدرنشین است. پرچمداری که مدت زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد و هوآوی در بخش ویرایشگر گالری آن، به شکلی خلاقانه از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

 

در جایگاه دوم Huawei Mate 30 Pro 5G قرار گرفته و با ثبت امتیاز ۷۶۲۰۶، علاوه بر سازگاری با فناوری ارتباطی 5G، در بخش هوش مصنوعی هم کارآیی فوق‌العاده‌ای را ثبت کرده است. پس از این دو محصول، گوشی V30 Pro 5G «آنر» با امتیاز ۷۶۱۲۰ جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

جایگاه‌های چهارم تا هفتم به ترتیب در اختیار گوشی‌های Huawei Mate 30 5G، Huawei Mate 30، «آنر»  30s و Huawei Mate 30 Pro قرار گرفته. امتیاز ثبت شده برای این گوشی‌های هوشمند نیز به ترتیب برابر با ۷۵۵۲۴، 61560، ۶۰۸۴۳ و ۶۰۷۴۸ است.

لازم به ذکر است که این بنچمارک‌ها با فعال بودن قابلیت عملکرد سطح بالا (Performance Mode) در گوشی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. قابلیتی که استفاده حداکثری از توانایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی‌های خانواده هوآوی را امکان پذیر می‌کند.