امروزه تمامی افراد مدت زیادی از ساعات روزانه خود را صرف نگاه کردن به تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی که سال گذشته در جهان رخ داده بود، مشخص شد که افراد بزرگسال به طور میانگین روزانه ۳ ساعت و ده دقیقه زمان خود را صرف استفاده از تلفن‌های همراه می‌کنند.

میزان استفاده از این دستگاه‌ها در سال گذشته توانست موفق شود تا از حجم تماشای تلویزیون‌های خانگی بالاتر برود و این ارقام همواره رو به رشد قرار دارد. همانطور که تمامی افراد آگاهند، استفاده بیش از حد از این وسایل شخصی و نگاه طولانی مدت به صفحات نمایش نوری اصلا برای چشم انسان مناسب نیست. برای مثال، نور آبی موجود در صفحات نمایش ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تنظیم خواب افراد با مشکل مواجه شود. در مقابل، کنار گذاشتن تلفن‌های همراه به صورت کلی در این عصر فناوری برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست.

نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

در نتیجه محققان حالت تاریک را پیشنهاد کردند که امروزه بر روی بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌ها اجرا می‌شود. حالت تاریک در واقع یک ویژگی است که در آن پشت زمینه سفید برنامه‌ها جای خود را به رنگ‌های مشکی و خاکستری می‌دهد تا چشم انسان کمتر خسته شود. متاسفانه هنوز تمامی برنامه‌ها و گوشی‌ها از این قابلیت‌ها برخوردار نیستند، اما اگر شما از سیستم عامل iOS 13 بر روی آیفون‌های خود و یا از سیستم عامل اندروید ۱۰ بر روی تلفن‌ همراهتان بهره می‌برید این امکان وجود دارد که شما بتوانید بسیاری از برنامه‌ها را با حالت تاریک استفاده کنید.

گفتنی است که برخی از برنامه‌ها نیز از رنگ‌های تیره در محیط نرم افزار خود استفاده می‌کنند که تنها در برخی مواقع پاسخگو است. در حالی که هر دو سیستم عامل ذکر شده از قابلیت حالت تاریک کلی برخوردارند، اما در این گزارش فهرستی از برنامه‌های محبوب گوشی تهیه شده که به تنهایی از ویژگی لازم بهره می‌برند و افراد با هر گوشی و سیستم عاملی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعال کردن حالت تاریک برنامه‌های مختلف گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه هواشناسی AccuWeather

برای ایجاد حالت تاریک در این برنامه، افرادی که گوشی‌های هوشمند اندرویدی دارند می‌بایست پس از ورود به برنامه گزینه سه نقطه بالای صفحه را انتخاب کرده و از آن طریق به بخش تنظیمات مراجعه کنند. پس از دسترسی به تنظیمات، افراد قادرند گزینه Theme را مشاهده کرده و توسط آن حالت تصویر برنامه خود را از روشن به تاریک و یا خودکار تغییر دهند.

گفتنی است که حالت خودکار با توجه با نور و ساعات روز رنگ و حالت برنامه اشخاص را تغییر می‌دهد. کاربران سیستم‌ عامل‌ها iOS نیز توانایی تغییر حالت تصویر را در این برنامه ندارند. هرچند نرم افزار AccuWeather به صورت خودکار حالت رنگ تصویر را به نسبت زمان روز تغییر می‌دهد، اما این ویژگی به صورت دستی برای افراد وجود ندارد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

نرم افزار Kindle از شرکت آمازون

برنامه Kindle شرکت آمازون به کاربران اجازه دسترسی به تنظیم و تغییر حالت تاریک خود را می‌دهد. افراد تنها نیاز دارند تا به قسمت More مراجعه کرده و پس از دسترسی به تنظیمات گزینه Color Theme را انتخاب کنند. پس از آن با علامت زدن حالت تاریک، برنامه به صورت دلخواه افراد در می‌آید. با این حال گفتنی است که محتویات کتاب‌ها و Ebook افراد از این تغییرات برخوردار نخواهد شد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه Android Message

این نرم افزار کار کاربران خود را بسیار آسان ساخته است. افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند تنها کافی است که سه نقطه موجود در بالای صفحه را لمس کنند و سپس گزینه Enable Dark Mode را انتخاب کنند. با این روش اشخاص به راحتی می‌توانند تا برنامه خود را به حالت تاریک در آورند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش
برنامه Castbox

برای تاریک کردن محیط نرم افزار پادکست خود، افرادی که سیستم عامل اندروید دارند باید به بخش شخصی و یا Personal رفته و سپس گزینه تنظیمات را انتخاب کنند. پس از دسترسی به بخش مورد نظر اشخاص کافیست تا کلید Dark Mode را فعال سازند.

این عملیات برای کاربران گوشی‌های آیفون نیز مشابه است. تنها تفاوتی که وجود دارد آن است که اشخاص پس از دسترسی به تنظیمات و بخش Theme می‌بایست خود بین گزینه‌های روشن و تاریک انتخاب کنند. همچنین آن دسته از افرادی که iOS جدید را بر روی گوشی خود دارند می‌توانند با استفاده از گزینه Use Device Settings فعالیت برنامه خود و انتخاب حالت نور آن را به تلفن‌ همراه خود واگذار کنند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

نرم افزار Edge از شرکت مایکروسافت

درست مانند نمونه‌ و نسخه قبلی برنامه Edge، این مرورگر بروزرسانی شده نیز از حالت تاریک پشتیبانی می‌کند. کاربران برای فعال‌سازی حالت تاریک برنامه مورد نظر می‌بایست گزینه بیضوی شکل میان قسمت پایینی برنامه را لمس کرده و سپس به تنظیمات دسترسی پیدا کنند. روش فعال‌سازی حالت تاریک این برنامه در سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS تفاوتی ندارد و افراد کافیست تا پس از مراجعه به بخش Appearance گزینه Theme را انتخاب کرده و آن را به حالت تاریک تغییر دهند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش

برنامه Evernote

این نرم افزار یکی دیگر از برنامه‌هایی است که کار را برای کاربران خود آسان ساخته است. افراد برای اعمال حالت تاریک بر روی Evernote تنها کافیست گزینه سه خط گوشه صفحه را لمس کنند و در فهرست منوی نمایان شده، کلید حالت تاریک خود را روشن کنند. بر روی سیستم عامل iOS 13 به بالا، افراد با ایجاد حالت تاریک کلی بر روی گوشی خود قادرند از تاریک شدن Evernote نیز بهره‌مند می‌شوند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش
نرم افزار Files از شرکت گوگل

برنامه مدیریت پوشه‌های شرکت گوگل بر روی سیستم عامل اندروید قابلیت تاریک شدن را دارد. کاربران این برنامه می‌توانند با لمس کلید سه خط گوشه صفحه و دسترسی به منوی نمایان شده، مانند برنامه Evernote کلید حالت تاریک خود را فعال کنند. این نرم افزار نیز ترجیح داده دسترسی خود را تا حد ممکن آسان سازد.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش
مرورگر فایرفاکس ( تنها برای سیستم عامل iOS )

فعال کردن حالت تاریک در دستگاه‌های iPhone و iPad بسیار آسان است. برای این کار فرد می‌بایست منوی مرورگر را باز کرده و گزینه Enable the Night Mode را فعال سازد. این اقدام تمامی صفحات وب را برای اشخاص به حالت تاریک در می‌آورد. این برنامه بر روی سیستم عامل اندروید به صورت پیش فرض قابلیت لازم را ندارد اما کاربرانی که علاقه دارند از چنین ویژگی برخوردار شوند می‌توانند با مراجعه به بخش Add-Ons نرم افزار قابلیت حالت تاریک را به برنامه فایرفاکس اضافه کنند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش
کیبورد شرکت گوگل

نرم افزار کیبورد شرکت گوگل که با نام Gboard شناخته می‌شود نیز قابلیت تغییر رنگ دارد. در واقع این برنامه چندید رنگ با حالت تاریک و تیره در خود جای می‌دهد که کاربران می‌توانند با لمس کردن علامت چرخ دنده موجود بر روی کیبورد به تنظیمات آن دسترسی پیدا کرده و سپس رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنند.


نحوه اعمال حالت تاریک بر روی برنامه‌های گوشی‌های هوشمند /// گزارش
برنامه ایمیل‌رسان Gmail

نرم افزار Gmail از شرکت گوگل خیلی وقت است که از ویژگی حالت تاریک در نسخه تحت وب خود پشتیبانی می‌کند. با این حال این ویژگی همواره به صورتی ناقص به نظر می‌آمد چرا که بخش ایمیل‌ها هیچوقت به رنگ تیره در نمی‌آمد. حالا به نظر می‌آید با ورود سیستم عامل اندروید ۱۰ به بازار این مشکل نیز برطرف شده است.

کاربران این قابلیت را می‌توانند به صورت دستی با مراجعه به بخش تنظیمات و سپس General Settings به گزینه Theme دسترسی پیدا کنند و از آنجا حالت تاریک را انتخاب کنند. گفتنی است که این قابلیت در حال حاضر بر روی سیستم‌های اندروید ۱۰ به خوبی اجزا می‌شود اما گوگل در نظر دارد تا ویژگی مذکور را برای سیستم عامل‌های iOS به تدریج منتشر کند. گفته می‌شود که طریقه تعویض حالت رنگی برنامه بر روی سیستم عامل‌‌های iOS نیز به صورت ذکر شده قابل انجام است.