به گزارش پارس نیوز، 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گذاری برخی خودروها توسط شورای رقابت انجام می‌شود، افزود: علیرغم اینکه از تیرماه سال جاری قیمت آب، برق، مواد اولیه، قطعات و... افزایش چشم‌گیری داشت اما خودروهای پیش فروش شده‌ای که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت می‌شوند باید به قیمت تیرماه به مردم تحویل داده شود. برای تعیین قیمت خودروهای پیش فروش شده‌ای که شامل قیمت گذاری شورای رقابت نمی‌شود نیز باید به تاریخ مندرج در قرار داد توجه کرد.

پراید با قیمت 27 میلیون به مردم تحویل داده شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: قیمت‌ مواد اولیه موردنیاز خودروسازی پس از شهریور ماه افزایش زیادی داشت به همین دلیل قیمت خودروهایی که باید از ابتدای شهریور تا 30 دی ماه به مردم تحویل داده شود 30 درصد افزایش پیدا می‌کند به طور مثال پراید باید 27 میلیون تومان به مردم تحویل داده شود؛ در حال حاضر قیمت این خودرو 37 میلیون است.

قیمت سیتروئن C3 پیش فروش شده چگونه محاسبه می‌شود

وی با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه قیمت خودرو از 30 دی ماه 5 درصد کمتر از حاشیه بازار عرضه خواهد شد، اظهار کرد: برخی خودروها مانند سیتروئن C3 تاکنون کشف قیمت نشده و بدون ضابطه قیمت گذاری شده‌اند و در حال حاضر نیز با احتساب قیمت تمام شده، عوارض، شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و... حدود 204 میلیون تومان هزینه برای تولید آنها صرف می‌شود در حالی که مردم در پیش فروش این خودرو 60 میلیون پول پرداخت کردند و مقرر بود با پرداخت 60 میلیون دیگر خودرو خود را تحویل بگیرند اما به دلیل نبود قطعات و افزایش قیمت ها خودروسازان نتوانستند در موعد مقرر خودرو را تحویل دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: برای حل مشکل موجود و تحویل خودرو سیتروئن C3 باید 60 میلیون تومانی که به صورت پیش پرداخت به خودروسازان پرداخت شده -که 44 درصد قیمت کل سیتروئن C3 در زمان ثبت نام بود- را براساس تورم روز محاسبه کنند. 60 میلیون تومان پیش فروش با محاسبه تورم روز 87 میلیون خواهد شد که با افزودن سود مشارکت و سایر موارد خریداران می توانند با پرداخت 117 میلیون خودرو خود را تحویل بگیرند.

پیش فروش خودروسازان بیش از ظرفیت تولید بود

وی با بیان اینکه خودروسازان 2 هزار خودرو در پیش فروش ها به فروش رسانده اند در حالیکه تنها یک هزار خودرو دارند، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات موجود در وهله نخست باید خودروهایی که برای مصرف خریداری شده تحویل داده شود در دومین مرحله خودروسازان باید با مصالحه رضایت مردم را کسب کنند و از طریق تحویل خودرو جایگزین-انتخابی مردم- رضایت آنها را به دست آورند و در نهایت در صورتی که نتوانستند با مردم به تفاهم واحدی دست یابند با پرداخت سود حداکثری- سودی که در بانک ها پرداخت می شود- رضایت مردم را جلب کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خریداران ولی نعمتان خودروسازان هستند، تاکید کرد: دولت ومجلس به دنبال رضایت مردم است بنابراین بایستی خودروسازان به تعهدات عمل کرده و خودروها را هرچه سریع تر به مردم تحویل دهند.