به گزارش پارس نیوز، 

این مطلب با عنوان « نقش هوش مصنوعی در گوشی‌های هوآوی» برای شما ارسال شده‌است. 

 لطفا در انتشار مطلب با ما همراه باشید.

 

نقش هوش مصنوعی در گوشی های هوآوی

 

هواوی در سال 2017 نخستین تراشه با قابلیت هوش مصنوعی یا AI – موسوم به کایرین 970 – را به جهان عرضه کرد که به کلی میدان را برای بازیگران صنعت موبایل تغییر داد. این پردازنده در واقع ادغام فناوری AI یا هوش مصنوعی در لایه سخت‌افزاری اصلی بود. این تراشه همه قابلیت‌ها را از سیستم انتخاب خودکارصحنه دردوربین گرفته تا کاهش صدای پس زمینه برای تماس‌های تلفنی و افزایش کیفیت پیکسل درتصویرها دربرداشت.

اندکی بعد HUAWEI P20 Pro به بازار وارد شد و قابلیت‌های این گوشی را درمواردی چون افزایش قدرت انتخاب در صحنه، تثبیت کننده تصویر با هوش مصنوعی (استفاده از فناوری‌های هوشمند برای پیش بینی و تنظیم فریم به فریم دربرابر سوژه های متحرک) و افزودن قابلیت "حالت شب" برای عکسبرداری با وضوح بالاتر درشب، ارتقا داد. اما این تازه آغاز کار بود.

با معرفی کایرین 980 و رابط کاربری EMUI 9.0 وهمچنین سری جدید گوشی‌های Huawei Mate 20، شرکت هواوی بار دیگر موفق شد فناوری هوش مصنوعی را به قابلیتی ملموس و تعیین کننده برای کاربران مبدل کند.

عکاسی حرفه‌ای

Master AI سبب تحول در تجربه عکاسی با گوشی‌های هوشمند شده است. با استفاده از این قابلیت درگوشی‌های سری HUAWEI Mate 20 دوربین می‌تواند سناریوهای مختلف و تفاوت هریک را از سواحل شنی گرفته تا دشت‌های پربرف تشخیص داده و به طور خودکار پارامترهای لازم را برآن اساس تنظیم کند. بنابراین تنها کاری که کاربر باید انجام دهد، فشردن دکمه شاتراست. در این حالت همه چیز به طور خودکار درپس زمینه بهینه‌سازی شده است.

قابلیت Master AI طیف وسیعی ازکارکردها را، از شناسایی چهره گرفته تا شناسایی اشیا با جزییات وبا دفت بالا ودرزمان واقعی، ارایه می‌‌دهد. علاوه براین امکان پردازش ویدئویی درزمان واقعی را به کاربرمی‌دهد که بتواند با کمک AI فیلم‌های حرفه‌ای بگیرد.

این دوربین همچنین دارای سیستم سنجش عمق میدان بصورت 3D است که به کاربر امکان می‌دهد اثر نقاط مادون قرمز را درتصویر بهبود بخشد. این نقاط که توسط Dual-NPU, درگوشی‌های هواوی، اصلاح میشوند، امکان ایجاد یک مدل 3D دقیق برای فضا و چهره کاربران فراهم میکند.

این فناوری حسگر پیشرفته همچنین به دستگاه‌ها امکان ثبت ریزترین جزییات را حتی درتنظیمات" نورکم" می‌دهد تا تصویرهایی هنرمندانه با تکنیک"بوکه " یعنی افکت مات درپس زمینه، ووضوح سوژه اصلی، ایجاد شود. همچنین با ایجاد افکت‌های نوری 3D نورپردازی درهرسلفی یا پرتره را به طورهوشمندانه‌ای درسطح کیفت نورپردازی در استودیو تنظیم می‌کند.

همچنین تثبیت کننده‌های AIS برای خنثی کردن لرزش‌ها، امکان خلق تصویرهایی بی‌نظیر با تکنیک "نوردهی طولانی"( long exposure  ) بدون نیاز به سه پایه فراهم می‌کند. گام جدید درپیشرفت سیستم دوربین در سری جدید گوشی‌های هواوی قابلیت فوکوس خودکار4D است. با تنظیم گوشی در این وضعیت دوربین می‌تواند  حرکت اشیا متحرک را پیش بینی کند و به گونه‌ای بسیار موثر جزییات دقیق اشیا متحرک را ثبت کند.

Spotlight Reel درگوشی‌های هواوی به دستگاه این امکان را می‌دهد که به طور خودکار از مجموعه‌های ویدئویی کاربر مونتاژهای ده ثانیه‌ای بسازد.

قابلیت AI Noise Removal نیز قادر است نویزهای پس زمینه محیط را درصورت لزوم حذف کند تا مکالمات کاربر با مخاطبان حتی درمحیط های پرسروصدا کاملا شفاف و واضح باشد.

پردازشگر Prisma نیز که از دستورالعمل های فیلتر Real time   براساس وضعیت صحنه و تشخیص ابعاد و اشیا پشتیبانی می‌کند، سرعت محاسبه را سه تا چهار برابر نسبت به نسخه Cloud افزایش داده است.

هوشمندی؛ همراه با دقت و ایمنی

سرمایه گذاری هواوی در بخش تحقیق و توسعه( R&D ) سبب درک و دستیابی به چشم اندازی تعیین کننده نسبت به چگونگی ارتباط متقابل کاربران با گوشی‌هایشان و علایق و نیازهایشان دراین زمینه شده است. همین توجه به دیدگاه‌ کاربران و خواسته‌های آن‌ها به توسعه چند فناوری خاص منجر شده که قادرند زندگی روزمره رابرای کاربران ساده و آسانتر کنند.  HiTouch  و همچنین HiVision دو نمونه ساده و قابل مشاهده از کاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های هواوی است.

با  HiTouch کاربرمی‌تواند از دو انگشت برای فشار بر تصویر روی صفحه نمایش استفاده کند یا از پیامی که اپلیکیشن درصفحه وب می‌دهد، بهره بگیرد و ازاین طریق AI روی دستگاه برای ارایه اطلاعات بیشتر فعال می‌شود.

مترجم وراهنمای سفر

  HiVision نیز برای کاربران علاقمند به خرید وسفر، همراه مناسبی است زیرا کافی است که دوربین را روی یک شی، مثلا هنری نگه دارد تا کاربر را از طریق اتصال به Cloud با راهنما یا نشان و آثار اختصاصی در 15 کشور و 10 میلیون اثر هنری در سراسر جهان متصل کند. سپس براساس اطلاعات موجود دراین فضا، قادراست توضیحات لازم درباره آن اثر و پیشینه آن را بدست آورد و دراختیار کاربر بگذارد. کاربرانی که اغلب اوقات به سفر می‌روند، می‌توانند درصورت نیاز به ترجمه فوری هم، دوربین خود را روی هر متنی قرار داده و ترجمه آن را به زبان مورد نظر خود، مشاهده کنند.

کمک به کاهش وزن

این ابزار برای کاربری که رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کند نیز مفید است. کافی است دوربین را روی هریک از مواد غذایی بگذارد تا دوربین بالافاصله اطلاعات آن مواد غذایی و میزان کالری آن را تخمین بزند. خریداران درهنگام خرید نیز قادرند درمورد 120 میلیون کالا تنها با یک اشاره انگشت وبا استفاده از رابط کاربری EMUI 9.0 به بیش از 200 پلتفرم برتر تجارت الکترونیک جهان و نیز 100 فروشگاه آنلاین رسمی متصل شوند.

نگرانی‌های امنیتی

درحال حاضر بکارگیریAI  در گوشی‌های هوشمند هواوی بیش از هرچیز بر تامین نیاز کاربران به حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد. به عنوان مثال گالری هوشمند درگوشی‌های هواوی در زمینه تشخیص تصویرها تنها بر چیپ اختصاصی NPU (واحد پردازش عصبی) محلی متکی است. گالری هوشمند جدید دراین گوشی‌ها با حذف الزامات ابری، نه تنها عملکرد بهتری دارند بلکه رفع بسیاری از نگرانی‌های امنیتی کاربران را در نظر گرفته است.

کیف یاصندوق رمزها

Password Vault یا "صندوق رمزعبور" به کاربران امکان می‌دهد که تمامی رمزها وکلیدهای عبور خود را دریک جا نگهداری کنند. از آنجا که این ویژگی، تمامی اطلاعات حساس را به صورت رمز گذاری شده ذخیره می‌کند، بخشی از نگرانی کاربران نسبت به افشای اطلاعاتشان مرتفع می‌شود.

نرم افزاهایی برای زندگی بهتر

بیشتر اپلیکیشن‌ها برای بهبود زندگی درتمامی ابعاد – چه زندگی اجتماعی و چه فیزیکی و حرفه‌ای، مهم وتعیین کننده بوده‌اند. به همین دلیل هواوی بر اپلیکیشن‌های مبتنی برهوش مصنوعی( AI) تمرکز کرده که بنیادی برای فناوری‌های پیش رو درزمینه تفکرباشد نه صرفا ردیابی وشمارش گام‌ کاربران در ورزش یا تنظیم جدول خواب!

عملکرد سریع‌ترو دقیق‌تر

استفاده از سرویس Cloud بخشی مهمی از استراتژی AI درهواوی است. استفاده از دستاوردهای هوش مصنوعی در دستگاه‌های هوشمند، نقشی تعیین کنده برای مدیریت داده‌های حساسی و مهم و برنامه‌هایی است که از قابلیت real-time AI پشتیبانی می‌کنند.

درزمینه محاسبات قدرت، سرویس Cloud حرف اول را می‌زند. اما قابلیت پردازش برای پیشبرد تحلیل‌ها و تبدیل داده‌ها به بینش که به نفع کاربر،هدایت شده باشد، عالی است.

با این حال برنامه ریزی ناهمگون و شتاب درزمینه پردازنده کایرین 980 وواحد پردازش عصبی  دوگانه آن ((dual NP  هدفی است که هواوی قصد دارد عملکرد مطلوبی را دراین زمینه ارایه دهد.

کایرین 980 می‌تواند به سرعت خود را با صحنه‌های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره، ردیابی اشیای متحرک ، تقسیم بندی تصویر وترجمه هوشمند، انطباق دهد. دستیابی به قدرت تشخیص و پردازش 4500 تصویر درهر دقیقه به معنی ارتقای سرعت تشخیص به میزان 120 درصد بیشتر از نسخه قبلی آن است.

با توجه به ارایه چیپ ست SoC  (system on a chiz) که اولین چیپ ست 7 نانومتری تجاری جهان است، آزمایش‌های داخلی نشان از 20 درصد بهبود درعملکرد و 40 درصد بهبود در میزن بازدهی نسبت به نسل قبلی آن دارد.

Dual NPU یا  واحد پردازش عصبی نیز به میزان 226 درصد بهبود درکارآیی و 182 درصد افزایش بهره وری را نشان داده‌است.

باتری‌ها نیز به یمن Huawei AI سریع‌تر شارژ شده و دیرتر تخلیه می‌شوند. AI به سرعت می‌آموزد که کاربران چگونه از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند و برای چه اپلیکیشن هایی بیشترین مصرف را دارند و چگونه می توان میزان مصرف برنامه‌های پس زمینه را در زمان‌های مناسب کاهش داد. این اطلاعات می‌تواند سبب طول عمر باتری شوند به نحوی که برای مدت زمان بیشتری همچنان سرعت خود را حفظ کنند. 

کایرین 980  با ارایه چارچوب حمایتی کامل و ابزارهای کلیدی برای توسعه برنامه‌ها، مبنایی برای توسعه ظرفیت‌های هوش مصنوعی فراهم کرده است.

HiAI؛ پلتفرم باز برای توسعه هوش مصنوعی

هواوی درتلاش است تا اکوسیستمی باز برای توسعه دهندگان فراهم کند که به سادگی بتوانند با یکدیگر درتوسعه همه ظرفیت‌های هوش مصنوعی در این پردازنده همکاری کنند.

پلتفرم کامپیوتری موبایل HiAI اکنون نسل دوم از نوع خود است که به روی همه توسعه دهندگان باز است. یک پلتفرم باز که برای تسهیل توسعه هوش مصنوعی در تجهیزات مختلف طراحی شده است. آخرین نسخه از این پلتفرم به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا با یک اکوسیستم باز از چیپست‌های هوآوی، تجهیزات و فضای ابری از طریق بسترهای پیش‌بینی شده با نام‌های HiAI Foundation، HiAI Engine و HiAI Service بهره‌مند شوند.

HiAI Foundation دسترسی توسعه‌دهندگان به قابلیت‌های چیپ‌ست مانند پشتیبانی از چارچوب‌های چندگانه و نیز قابلیت‌های محاسباتی سطح بالا را فراهم می‌کند.

HiAI Engine پلتفرمی است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد که به سرعت ویژگی‌های کلیدی را درپروژه‌های خود ادغام و بر تلاش بر روی ارایه محصولاتی واقعا مطلوب تمرکز کنند.

HiAI Service نیز پلی میان نیازهای کاربران وخدمات ارایه شده است. با ارتباط میان این دو بخش توسعه دهندگان می‌توانند خدمات خود را به موقع و به گونه‌ای پویا به مصرف کنندگان ارایه دهند.