به گزارش پارس نیوز، 

در ۲۵ آذرماه ۹۶ خط تولید دو خودروی مذکور با حضور وزیر صنعت و رییس مجلس شورای اسلامی به طور رسمی افتتاح گردید. هرچند دو خودروی مذکور تفاوت چندانی با برادران بزرگتر خود نداشتند و در واقع روی همان پلت فرم های قبلی و با بهبودهایی از نظر فنی و رفاهی به تولید انبوه رسیدند (به خصوص ۲۰۷ صندوقدار که به جرات می توان آن را نسخه ی فیس لیفت ۲۰۶ صندوقدار اتومات یا همان وی۹ (V9) معروف دانست که سال ۹۱ با خروج پژو از ایران تولید آن نیز متوقف گردید.

اما به هر روی در روزهایی که خط تولید اکثریت غریب به اتفاق خودروسازان کشور مونتاژکار صرف محصولات متنوع کمپانی های نوپای چینی شده بودند، این خبر کورسوی امید و مایه ی مسرت از عزم خودروسازان برای تولید ملی و ایستادن روی پای خودشان بود.

روزها در بی خبری از این دو سوگلی تازه وارد ایران‌خودرو سپری گردید تا اینکه در بهمن ماه پیش فروش دنا پلاس توربو انجام گردید و در اوایل اسفندماه اطلاعیه ی ایران خودرو مبنی بر پیش فروش ۲۰۷ صندوقدار منتشر شد.

هر چند بازار و اقتصاد کشور در آن روزها شرایط آرامی را سپری می کرد و خبری از هیاهوی این روزهای بازار و نوسانات لحظه ای قیمت ارز و کالاها نبود اما کیفیت پایین و گرانی قیمت مونتاژی های تازه وارد و از خود راضی چینی و خستگی مصرف کنندگان از قیافه ی تکراری و قدیمی گزینه های محدود وطنی باعث استقبال مردم از سوگلی های تولید ملی، با افتخار ساخت ایران، شده بود به طوری که ۱۳ اسفند ۹۶ کل ظرفیت پیش فروش ۲۰۷ صندوقدار با موعد تحویل خرداد تا شهریور ۹۷ و پیش پرداخت ۲۷ میلیونی ظرف چند دقیقه تکمیل شد.

گذری به سال های نه چندان دور بزنیم: خودروی پژو ۲۰۷i هاچبک که در واقع نسخه ی فیس لیفت پژو ۲۰۶ می باشد (و در فرانسه با نام ۲۰۶ پلاس شناخته می شود) از همان بدو عرضه توسط ایران خودرو در سال ۸۹ به خاطر ظاهر جذاب و اسپرت و امکانات رفاهی بیشتر نسبت به ۲۰۶ به شدت مورد استقبال نسل جوان قرار گرفت. تولید این خودرو نیز در سال ۹۱ متوقف گردید و پس از بهبود روابط خارجی، در سال ۹۵ با بهبودهایی که در امکانات خودرو انجام شد، با نام پژو ۲۰۷iجدید مجددا آغاز گردید.

البته مدیرعامل ایران‌خودرو، هاشم یکه‌زارع در نشستی مطبوعاتی اعلام نمود که تولید مجدد ۲۰۷ ربطی به قرارداد جدید ایران‌خودرو نداشته و مالکیت آن به‌طور کامل به ایران‌خودرو واگذارشده است. تولید مجدد این خودرو با استقبال خریداران عموما نسل جوان مواجه گردید اما یک اشکال نسبتا بزرگ آن برای جوانانی که زندگی مشترک تشکیل داده بودند، که نگارنده نیز از همین دسته می باشد، کمبود فضای صندوق برای خانواده های کوچک ۲ تا ۴ نفره بود. پژو ۲۰۷ صندوقدار در واقع نسخه ی سدان همان پژو ۲۰۷i هاچبک جدید می باشد که کارشناسان ایران‌خودرو با هوشمندی و تیزبینی اشکال فوق الذکر(کمبود فضای صندوق) را تشخیص داده و اقدام به رفع آن نموده اند به طوریکه مطابق اطلاعات ارائه شده در وبگاه اینترنتی شرکت ایران خودرو پلت فرم و بیش از ۹۰ درصد مشخصات فنی و قطعات نمونه ی هاچبک و سدان این خودرو کاملا مشابه و یکسان می باشد و موارد تفاوت دو خودروی مذکور محدود به اضافه شدن صندوق، تبدیل شدن فرمان هیدرولیک به فرمان برقی، و برقی شدن آینه های جانبی تاشونده می باشد، لذا با انجام آنالیز قیمتی کارشناسی در موارد تفاوت دو خودروی مذکور، می توان قیمتی حدود ۱۰ درصد بیشتر را برای خودروی ۲۰۷ صندوق دار نسبت به نمونه ی هاچبک در نظر گرفت و از آنجا که قیمت مدل هاچبک در تازه ترین لیست قیمت مصوب منتشر شده توسط ایران خودرو در آذر ماه ۹۷ مبلغ ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان بوده است (که خودروهای با موعد تحویل مردادماه ۹۷ در آبان ماه ۹۷ و با همین قیمت و بعد از تعیین قیمت ۲۰۷ صندوقدار، واگذار گردیده) لذا قیمت کارشناسی و منطقی قابل قبول برای مدل صندوق دار حدود ۶۰ میلیون تومان برآورد می شود. این در حالی است که شرکت مذکور پس از ماه ها تاخیر در تحویل خودرو، نهایتا ۲۰ آبان ماه دعوتنامه ی تکمیل وجه جهت خودروهای با موعد تحویل خردادماه را، با ذکر اینکه مبلغ پایه ۱۰۴ میلیون بوده و ۱۵ میلیون تخفیف در نظر گرفته شده است!!! با مبلغ عجیب و نجومی ۸۹ میلیون تومان صادر نموده است! اگر این قیمت ۱۰۴ میلیون تومانی بر اساس کارشناسی و قیمت گذاری منصفانه انجام شده چرا در این روزهایی که خودروسازان هر روز و به هر بهانه ای از ضرر و زیان انبوه خود و عدم صرفه تولید با این قیمت ها سخن می رانند، حاتم طائی شده و تخفیف ۱۵ میلیونی می دهند؟! شما لطفا جیب ما را نزنید، تخفیف پیش کش!

و این در حالی است که طبق ماده ی ۴ آیین نامه ی اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شده توسط وزارت محترم صمت (مصوب هیئت محترم وزیران) این خودرو می بایست زمان تحویل مندرج در قرارداد ( یعنی خردادماه) قیمت گذاری می شده است. آیا این قیمت گذاری ظالمانه با چراغ سبز سازمان حمایت انجام شده است یا ایران‌خودرو خودسرانه چنین قیمت گذاری دور از انتظاری انجام داده است؟! وزیر محترم صنعت که از عدم تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرو صحبت می کنند آیا از این اجحاف اطلاع دارند؟! این سوالات بی جواب در حالی در ذهن خریداران این خودرو شکل گرفته که اعتراض به قیمت نجومی و ناعادلانه ی ۸۹ میلیون تومانی خودروی مذکور را کارمندان سازمان فروش و مرکز تماس مشتریان شرکت مذکور با ادعای جدید بودن این خودرو رد می کنند، این در حالی است که خود نیز به این دروغ بزرگ و تاریخی واقف بوده و تکذیب این ادعای واهی همانطور که پیشتر عنوان شد با مقایسه ی فنی و کارشناسی دو خودروی مذکور کاری بس آسان خواهد بود.

مخلص کلام آنکه در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به نام "حمایت از کالای ایرانی" مزین گردیده است، شرکت ایران خودرو با اضافه کردن صندوق، آینه برقی تاشو و فرمان برقی مبلغ خودرو را نسبت به نمونه هاچ‌بک 50 میلیون تومان بالا برده است و این چنین خریداران و حامیان کالای ایرانی را نقره داغ نموده است، اما شکایت هایی از طرف خریداران در ادارات صنعت و معدن استان ها و سازمان تعزیرات حکومتی ثبت گردیده که چنانچه اراده ای برای رسیدگی به این مهم وجود داشته باشد با انجام بررسی های کارشناسی قیمت توسط کارشناسان نهادهای محترم فوق الذکر قطعا نمی توان به بیشتر از چند تفاوت انگشت شمار و اختلاف قیمتی اندک در مقایسه ی این خودرو با مدل هاچبک آن رسید.