به گزارش پارس نیوز، 

مصاحبه‌ای جذاب با مدیرعامل هوآوی؛ وقتی که هوآوی پیشتاز می‌شود!

- چرا شما برخلاف برخی کمپانی‌های کره‌ای به جای 4 لنز، همچنان از سه لنز استفاده کرده و در عوض سنسور سیاه و سفید را حذف کردید؟

هدف ما افزودن یک دوربین با لنز واید بود. استفاده از سه دوربین سطح‌بالا بسیار هزینه‌بر است؛ بسیار هزینه‌بر تر از ترکیب چهار دوربینه در برندهای دیگر! در واقع استفاده از 4 سنسور سطح‌ پایین برای ما بسیار ساده بود. اما استفاده از سه سنسور باکیفیت و سطح‌بالا، هم بسیار پر هزینه است و هم کارایی چندانی اضافه نمی‌کند.

با حذف کردن سنسور مونوکروم (سیاه و سفید)، ما جا برای دوربینی با لنز واید 16 میلی متری باز کردیم. بنابراین مصرف‌کنندگان حالا میدان دید بسیار بیشتری خواهند داشت. اما ما فقط دوربین مونوکروم را با دوربین جدید جایگزین نکردیم، بلکه سنسور اصلی و پردازشگر سیگنال‌های تصویری نیز اکنون بهتر شده‌اند.

- آیا می‌توان در گوشی بعدی سری P شاهد استفاده از 4 دوربین باشیم؟

دقیق نمی‌توان گفت. لزوماً نیازی به این ترکیب نیست؛ چرا که کیفیت ترکیب فعلی ما نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. برای ما بسیار راحت است که 4 و یا حتی 5 تا دوربین را به کار بگیریم، ولی این نباید از کیفیت خروجی نهایی کم کند. دوربین‌های چهارگانه در گوشی‌های برند‌های دیگر در حال حاضر، بسیار از ترکیب سه دوربینه ما ضعیف‌تر هستند. مثل موتور خودرو است؛ یک ماشین 6 سیلندر تنفس طبیعی در اکثر موارد به خوبی یک موتور 4 سیلندر توئین توربو (توربو شارژ) نیست.

- شما از حافظه‌های Nano در سری Huawei Mate 20 استفاده کردید؛ آیا این حافظه‌ها هم‌اکنون در بازار موجودند؟ آیا می‌توان به زودی در سطح جهانی شاهد این استاندارد جدید باشیم؟

بله، این‌ حافظه‌ها توسط ما اختراع شدند، اما فکر می‌کنم به زودی در سطح جهانی روی بسیاری از محصولات ببینیم. زمانی که ما از اسلات یا درگاه مشترک برای سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه استفاده کردیم نیز، شرایط به همین‌ شکل بود؛ ما اختراع کردیم و بعد بقیه شرکت‌ها هم استفاده کردند. اکنون هم ما به طور رایگان لایسنس استفاده از پتنت اختراع هوآوی در زمینه تولید حافظه‌های نانو را در اختیار بقیه شرکت‌های سازنده قرار می‌دهیم تا در کنار هوآوی، بقیه سازندگان فعلی حافظه‌های MicroSD نیز بتوانند این کارت‌های حافظه را تولید کنند. این‌ حافظه‌ها هم‌اکنون در بازار موجود هستند و شما با آداپتوری که به همراه دارید می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر خود وصل کنید.

- با وجود عرضه Huawei Mate 20 X که از صفحه‌نمایش 7.2 اینچی استفاده می‌کند، شما فکر می‌کنید گوشی‌های سال آینده باز هم بزرگتر خواهند شد؟

بله، همینطور فکر می‌کنم. من مدت‌ها بود که از Huawei Mate 20 X روزانه استفاده می‌کردم و ایمیل‌ها را خیلی راحت‌تر در این گوشی می‌دیدم. ما پیمایش به وسیله جسچرها را نیز در این سری معرفی کردیم که استفاده از گوشی را بسیار راحت‌تر می‌کند. در واقع نیاز به استفاده از PC برای من با این گوشی بسیار کمتر شده است.

- کمپانی‌های بسیاری گفته‌اند سال آینده گوشی‌های انعطاف‌پذیر عرضه می‌کنند، برنامه شما چیست؟

من زیاد در مورد این موضوع نمی‌توانم صحبت کنم، اما ما یک گوشی انعطاف‌پذیر که از شبکه نسل پنجم (5G) پشتیبانی می‌کند، در حال طراحی و ساخت داریم که بسیار هم گوشی جذابیست. این گوشی از صفحه‌نمایش بسیار بزرگی بهره‌ می‌برد، اما در نهایت جمع‌شده و در جیب شما جا می‌شود! بنابراین نیاز به حمل لپ‌تاپ و تبلت را مثل قبل نخواهید داشت.

- همه در مورد شبکه‌های مخابراتی 5G صحبت می‌کنند، مزیت این نسل جدید چیست؟

شبکه نسل پنجم (5G) سرعت تبادل اطلاعات (بیشتر برای اینترنت) بیشتر و تاخیر کمتری دارد. 7 میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می‌کنند؛ اما 7000 میلیارد دستگاه وجود دارد که می‌توانند به هم متصل شوند. 5G امکان اتصال دستگاه‌های بیشتری را به هم می‌دهد و صحبت فقط از افزایش سرعت نیست.

در حالی که شبکه نسل چهار LTE برای اتصال اشخاص ایجاد شده بود؛ 5G با داشتن تاخیر بسیار پایین، می‌تواند ماشین‌ها و به خصوص خودروهای خودران که نیازمند تاخیر پایین در دریافت پاسخ هستند را بهره‌مند کند.

همچنین 5G باعث خواهد شد که گوشی شما بتواند از سرویس‌های ابری هوش‌مصنوعی، در لحظه استفاده کند. برای مثال الان ترجمه آنی بسیار سخت انجام می‌شود، به خصوص زمانی که شما نیز در حال صحبت هستید. در واقع ما الان فکر می‌کنیم 4G به اندازه کافی سریع است، اما در حقیقت فراگیری 5G می‌تواند به توسعه استفاده از هوش‌مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و تمامی سرویس‌های بر پایه پردازش ابری، کمک شایانی کند.

- در حال حاضر سری P و Mate هوآوی را چگونه با هم مقایسه می‌کنید؟

سری میت برای کار و بهره‌وری زیاد، سرعت بالا و گیمینگ روی صفحه‌ای بزرگ درست شده‌اند. در واقع سری میت گوشی‌هایی بزرگتر، با عملکرد بالاتر و شارژدهی بیشتر است. در حالی که در سری P تمرکز بیشتر روی نوآوری‌های دوربین است و تجربه‌ای تازه از دوربین در گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد.

- چرا قیمت سری Huawei Mate 20   بسیار بالاتر از سری‌های گذشته و تقریباً نزدیک به آیفون‌های اپل است؟

امروزه مشتریان انتظار گوشی های بهتر با تکنولوژی های بهتر را دارند. اگر شما سری گوشی‌های میت 20 را با آیفون ها مقایسه کنید، می‌بینید که قیمت ما بسیار رقابتی و مناسب است. اما نکته مهم این است که گوشی ما به علت استفاده از باتری قدرتمند‌تر، نمایشگر بزرگتر، دوربین بهتر و استفاده از آخرین تکنولوژی های موجود، بهتر از مدل‌های مشابه آیفون است. تدارک این تکنولوژی ها و امکانات روی گوشی های سری میت 20 طبیعتاً به استفاده از سخت‌افزارهای مناسبی نیاز دارد که قیمت‌ آن‌ها بسیار بالاست. برای مثال صفحه نمایش منحنی که روی Huawei mate 20 Pro استفاده شده، قیمتی دو برابر صفحه‌نمایش تخت iPhone XS Max دارد.

- آیا تکنولوژی جدید هیجان انگیزی برای بهبود عملکرد باتری ها در سال آینده وجود دارد که ما باید منتظر آن باشیم؟

ما هر ساله بهبودهای زیادی در حوزه باتری‌ها ارائه می‌کنیم؛ مانند تکنولوژی جدید Super-Fast Charging هواوی که نه تنها سیستم  شارژر بهبود یافته است، بلکه در آن تکنولوژی ساخت خود باتری نیز بسیار بهتر و با کیفیت‌تر شده است. در واقع ارائه این سرعت برای شارژ گوشی بدون اینکه گوشی آسیب ببیند و یا خطری بابت انفجار آن را تهدید کند، بسیار دشوار است. به همین دلیل استفاده از تکنولوژی از نظر طراحی پر هزینه بوده است و باعث بالاتر رفتن قیمت محصول می‌شود.

همچنین ما با عرضه شارژر 40 واتی Super-Fast Charging تلاش کردیم تا امنیت در هنگام شارژ دستگاه را برای کاربران تضمین کنیم. بدیهی است که ما می‌توانستیم به راحتی یک باتری قدرتمند 4500 میلی آمپر ساعتی را درون گوشی جای دهیم، ولی میزان ظرفیت باتری را کاهش دادیم تا خطری کاربران و گوشی را تهدید نکند.

در خصوص شارژر باتری باید به این نکته اشاره کنم که ارائه چنین ساختاری از سمت هوآوی در واقع احترام به مشتری است. ما در بسته بندی محصول خود یک شارژر فوق العاده 40 واتی ارائه کرده ایم و شما برای پی بردن به تفاوت محصولات موجود در بازار می‌توانید به این نکته توجه کنید که اپل یک شارژر معمولی (بدون قابلیت شارژ سریع) 5 واتی را در پکیج آیفون قرار می‌دهد.

- شما از یک ساعت هوشمند جدید (Watch GT) نیز رونمایی کردید که از سیستم عامل اختصاصی خودتان (Light OS) به جای سیستم عامل اختصاصی گوگل Wear OS استفاده می‌کند. آیا شما برنامه هایی برای ساخت ساعتی با سیستم عامل Wear OS گوگل در آینده نزدیک دارید؟

ساعت هوشمند ما سیستم عامل اختصاصی خودمان را دارد که نتیجه آن ارائه زمان شارژدهی بسیار بیشتر است. با این وجود ما همچنان همکاری خود با گوگل در خصوص استفاده از سیستم عامل Wear OS را ادامه خواهیم داد و هنوز هم ساعت هایی داریم که از سیستم عامل اندروید ویر استفاده می‌کنند؛ ولی نکته اصلی مصرف انرژی و باتری است. همان مشکلی که اپل نیز دارد.

Watch GT تا دو هفته شارژدهی دارد. برای مثال خود من با استفاده متوسط روزانه از این ساعت هنوز 83 درصد شارژ دارم. این درحالی است که ساعت من قابلیت اندازه گیری مستمر ضربان قلب را داشته و از روش های پرداخت موبایلی نیز پشتیبانی می‌کند. اولین دلیل برای اینکه ما تلاش کردیم تا سخت افزار و نرم افزار خودمان را به صورت همزمان روی این ساعت به کار بگیریم، همین شارژدهی و عمر طولانی باتری بوده است.

ما همچنان از Android Wear پشتیبانی خواهیم کرد و کاربران ما حق‌ انتخاب بین محصولاتی بر پایه Wear OS گوگل و یا محصولاتی بر پایه سیستم‌عامل اختصاصی هواوی با شارژدهی بسیار بیشتر دارند.