به گزارش پارس نیوز، 

دانشمندان اخیرا چوب مصنوعی طراحی کرده اند که در مقابل آب و آتش مقاوم است. گفته می شود که مواد مصنوعی که در تهیه این چوب استفاده شده مانند چوب واقعی دارای منافذ و کانال های کوچکتر است که قدرت این ماده را بهبود می بخشند.

این چوب نسوز از چه ماده ای تشکیل شده است؟

دانشمندان این چوب را با استفاده از رزین پلیمری با مواد کیتوزان ساخته اند. این ماده یکی از پلیمرهای شکر است که در این محصول از پوسته خرچنگ و میگو گرفته شده است. با خشک و فریز کردن این ماده، یک ساختار تولید می شود که دارای منافذ و کانال های کوچکی است که از کیتوزان تولید شده است. این ماده می تواند تا دمای 200 درجه سلسیوس نسبت به حرارت مقاوم باشد و پیوندهای شیمیایی این ماده تحت دمای شدید نیز گسسته نمی شود.

شو هونگ یو، شیمی دان مواد در دانشگاه علم و صنعت چیت در هفای در این باره می گوید: «این ماده به عنوان چوب مقاوم در برابر شکستن نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. او اضافه کرد که مقاومت بالای این چوب مصنوعی در برابر درجه حرارت بالا ناشی از پیوندهای قوی در رزین است و قدرت آن را افزایش می دهد. این موضوع می تواند حتی با افزودن الیاف مصنوعی یا طبیعی ساخته دست بشر بهبود یابد.

مزیت این چوب نسوز چیست؟

یکی از بزرگ ترین مزایایی که این چوب دارد، این است که نیاز نیست برای ساخت آن درختی قطع شود. همانطور که می دانید سال ها طول می کشد تا درختی رشد کند و چوب آن برای مصارف مختلف آماده شود.

در چه مواردی می توان از این چوب استفاده کرد؟

می توان به جای قطع درختان کهنسال در فضاهایی که نیاز به چوب و سازه های مقاوم در برابر آتش است از این چوب استفاده کرد. همچنین ان می تواند در تجهیزات آتش نشان ها و همینطور برای بسته بندی مواد غذایی که خطر سوختن دارد مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان جایگزین خوبی برای چوب طبیعی لحاظ شود. نظر شما در این مورد نیست؟ آیا فکر می کنید که این چوب واقعا می تواند جایگزین چوب های طبیعی در طبیعت شود؟ به نظر شما در چه سازه هایی می توان از چنین چوب هایی استفاده کرد؟