به گزارش پارس نیوز، 

دکتر حسین آفریده، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه‌های MWD و GYRO (جایرو) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تجهیزات جزو تجهیزات اندازه‌گیری درون چاهی نفت هستند، گفت: سیستم آشکارساز GAMMA MWD (گاما MWD) ساخته شده در این دانشگاه بسیار پیشرفته‌تر از سیستم‌های موجود در بازار است، به گونه‌ای که در مقایسه با سیستم Geolink دارای کارایی بهتر و در بایاس کمتر، سیگنال با وضوح بهتری ارائه می‌دهد.

وی یکی از ابزارهای ساخته شده در این دانشگاه را فرستنده درون چاهی "استرینگ" حفاری دانست و یادآور شد: این بخش به کمک پالسر عمل انتقال اطلاعات درون چاه به روی سطح را انجام می‌دهد که این امر از طریق گل حفاری انجام می‌شود.

آفریده با بیان اینکه پالسر این دستگاه از نوع مثبت بوده و کاملا همسان با نمونه مشابه شرکت آمریکایی است، خاطر نشان کرد: در این بخش پالسر منفی و APC با یکدیگر ادغام شده و از این طریق کلیه شبیه‌سازی‌های انتقال حرارت و سیال با استفاده از نرم‌افزار CFD که در این شرکت تولید شده است، انجام می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دستگاه‌ها حاصل چندین رساله کارشناسی ارشد بوده است، ادامه داد: این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات کد شده که روی مته حفاری وجود دارند را به بالای زمین ارسال کنند و از طریق فرآیندهایی این کدها رمزگشایی و در کامپیوتر نمایش داده شوند.

در این مراسم همچنین حبیب‌الله بی طرف، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه از فناوری‌هایی که ایرانی هستند و دانش فنی آن بدست آمده تا رسیدن به تولید حمایت می‌کنیم،‌ گفت: اگر تولید فناوری و ساخت تجهیزات بر اساس قرار داد خرید باشند، مورد حمایت وزارت نفت قرار خواهند گرفت.

بی طرف، با بیان اینکه در وزارت نفت، قرارداد خرید از شرکت دانش‌بنیان منعقد می‌شود، اضافه کرد: در واقع شرکت‌ها از طریق قراردادها شناخته می‌شوند و در اولویت وزارت نفت قرار می‌گیرند.