به گزارش پارس نیوز، 

با توجه به گسترش نفوذ بدافزار و جاسوس‌افزار که از سوی هکر‌ها و مجرمان سایبری منتشر می‌شود، پژوهشگران بسیاری در سراسر جهان به‌دنبال کشف بدافزار‌های جدیدی هستند که ممکن است امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران را به مخاطره بیندازد.

آنها با کشف و معرفی این بدافزار‌های خطرناک درحقیقت به شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سیستم‌ عامل ها هشدار می‌دهند که هرچه سریع‌تر به بررسی و انتشار به‌روزرسانی امنیتی و برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های موجود بپردازند.

اکنون پژوهشگران امنیتی اعلام کرده‌اند که در گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید یک جاسوس‌افزار و بدافزار خطرناک و قدرتمند پیدا کرده‌اند که به هکر‌ها و مجرمان سایبری این امکان را می‌دهد تا به هر آنچه مدنظرشان است، دسترسی پیدا کنند.

چه نوع اپلیکیشن ها و نرم افزارهایی خطرساز می شوند؟

تعدادی از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های اندرویدی موفق شده اند با میزبانی از جاسوس‌افزار مذکور، به تاریخچه تمامی تماس‌های کاربران، ارسال و دریافت پیام، گالری تصاویر و ویدئو‌های کاربران و همچنین به مکان جغرافیایی (Location) آنها دسترسی پیدا کنند.

این محققان امنیتی که در موسسه تحقیقاتی Bitdefender فعالیت می‌کنند، چندی پیش با ارائه گزارشی دقیق، از کشف یک بدافزار خطرناک که احتمالا ریشه آن به روسیه برمی‌گردد، خبر داده بودند.

گوشی‌های اندرویدی به‌ علت متن‌ باز بودن و طراحی سیستم‌عاملشان اغلب یکی از بهترین طعمه‌ها برای هکر‌ها و مجرمان سایبری به شمار می‌روند تا با سوءاستفاده و نفوذ به گوشی قربانیان، به اهداف شوم و موردنظر خود دست یابند.

 

آیا سیستم عامل اندروید واقعا ضعیف است؟

این روزها سیستم عامل اندروید در گوشی‌های هوشمند از محبوبیت و استقبال بی‌سابقه‌ای برخوردار شده، اما بار‌ها توسط منتقدان و تحلیلگران در حوزه فناوری و امنیت سایبری مورد انتقادی شدید قرار گرفته است.

این باج‌افزار که تریوت (Triout) نام دارد، تاکنون موفق شده اطلاعات کاربران بسیاری را به سرقت برده و دست هکر‌ها و مجرمان سایبری را برای دسترسی به اطلاعات مورد نظرشان باز بگذارد.

باج افزارها چه کاربردهایی دارند؟

باج‌افزار، بدافزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند، به‌طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند. سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می‌شود و به او هشدار می‌دهد تا زمانی که هزینه‌ای پرداخته نشود، نمی‌تواند قفل فایل‌های رایانه‌اش را باز کرده و از آن استفاده کند.

اغلب اوقات، باج‌افزار‌ها زمانی به سیستم شخص قربانی ورود پیدا می‌کنند که شخص به‌صورت ناآگاهانه از وب‌سایتی ناشناس نرم‌افزار یا فایلی آلوده را دانلود می‌کند؛ بنابراین بهتر است دارندگان گوشی‌های اندروید تا جایی که می توانند سیستم‌عامل گوشی خود را به جدیدترین نسخه معرفی شده توسط اندروید ارتقا دهند تا در معرض خطر این بدافزار قرار نگیرند.