امروزه با پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، ارتباطات افراد به طور چشمگیری دچار تغییر و دگرگونی شده است. شیوه های سابق ارسال اطلاعات و پیام بین افراد حضور خود را به تدریج از دست میدهند. کمتر کسی امروزه از طریق نامه و پست سنتی برای رساندن پیام خود استفاده میکند، چرا که کندی این روش در مقایسه با روشهای نوین مشهود است. از همه روشها که بگذریم، تلفنهای همراه نقش مهمی در تغییر روشها داشته اند که مدیون اینترنت سیمکارتها و برنامه های مخصوص این کار که پیامر سان یا مسنجر نامیده میشود است. در بین همه برنامه های این گروه، برخی از برنامه توانسته اند محبوبیت بیشتری پیدا کنند نظیر دانلود جدیدترین نسخه تلگرام طلایی و آپدیت اینستاگرام. در ادامه این مطلب علاوه بر معرفی این دو برنامه پرطرفدار، نرم افزارهای دیگری را نیز معرفی خواهیم کرد.

اینستاگرام در واقع یک شبکه اجتماعی است که بر بستر وب راه اندازی شد و در مدت کوتاهی توانست کاربران سایر شبکه های اجتماعی را به سوی خود بکشاند. از آنجا که تلفنهای همراه هوشمند همیشه در دسترس کاربران است، با ارائه برنامه موبایل خود نیز به کاربران خود سرویس داد و این شبکه را بیش از پیش محبوب کرد. در اینستاگرام شما میتوانید تصاویر خود را و رویدادها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را دریافت کنید. علاوه بر این میتوانید تصویر خود را رنگ و رویی بخشیده و با افزودن افکت های جذاب آن را برای مخاطب خود دلنشین تر نمایید. اگر هم قصد ارسال پیام خصوصی به مخاطب خود دارید میتوانید از قابلیت دایرکت آن استفاده کنید. البته این قابلیت اکنون به صورت یک برنامه جدا تحت عنوان دایرکت اینستاگرام ارائه شده است و طراحان آن معتقدند که به زودی میتواند جایگزین پیامرسانهایی چون تلگرام، گوگل الو و نظیر آنها شود. علاوه بر قابلیت ارسال پیام خصوصی، دایرکت اینستاگرام ویژگیهای دیگری را در خود دارد که میتوان نسبت به قابلیت جاسازی شده در خود اینستاگرام آن را برتری داد.

در زمانی که مسنجر محبوبی چون تلگرام تحت شرایط فیلترینگ قرار گرفت، از آنجایی که بسیاری از افراد کار و بار خود را توسط این برنامه راه اندازی کرده بودند و یا به آن وسعت داده‌‌اند، برای اینکه دچار مشکل نشوند، طراحان برنامه های موبایل نسخه هایی را ارائه کرده اند که نیازی به فیلتر شکن برای وصل شدن به تلگرام نیستند. این نسخه ها محبوبیت و حضور خود را مدیون API در دسترس و رایگان تلگرام هستند. به عنوان مثال، تلگرام طلایی ، تلگرام ایکس و اپلیکیشن فیلگرام از جمله نسخه های غیر رسمی هستند که بر این مبنا کار خود را شروع کرده اند و میتوان گفت توانسته اند در بین کاربران به شهرت خوبی برسند. هر آنچیزی که در تلگرام برای شما در دسترس بوده، در این نسخه ها نیز در دسترس شما قرار میگیرد و شما همه کارهایی که در تلگرام انجام میداده اید نظیر ارسال پیام، ارسال فایل ، استیکر و ایجاد کانال و گروه را میتوانید با این برنامه ها نیز انجام دهید. جدا از این امر، قابلیتهای منحصر به فردی که در هر یک از این برنامه ها ، مانند امکان گروه بندی چتها ، فایلها و تماسهای صوتی،  در نظر گرفته شده است امکان رقابت بین آنها را تشدید میکند. در این میان تلگرام طلایی با پشتیبانی از زبان فارسی و تاریخ شمسی و نیز قالب 24 ساعته توانسته است در بین کاربران ایرانی محبوبتر از قبل گردد.

اگر بخواهیم از اینستاگرام و تلگرام که دو رقیب سرسخت هستند بگذریم، پیامرسانهای دیگر نیز کم نیستند و قابلیتهای آنها نیز حتی ممکن است بیشتر از این برنامه ها باشد. مثلا ویسپی یا  آخرین نسخه اپلیکیشن وایرمسنجر که نرم افزارهای رایگانی هستند و با استفاده از آنها جدا از ارسال پیام صوتی و چت میتوانید تماس صوتی رایگان نیز داشته باشید. توسعه دهندگان این برنامه ها نیز برای اینکه قابلیت اعتماد را افزایش دهند، ادعا دارند که کلیه پیامهای ارسالی توسط این نرم افزارها به صورت رمز شده منتقل میشود و در این صورت شما نگران امنیت و حریم خصوصی اطلاعات خود نخواهید بود. علاوه بر این در برنامه ویسپی شما ممیتوانید به راحتی افرادی که در نزدیکیتان از این برنامه استفاده میکنند شناسایی کرده و با آنها وارد تعامل و گفتگو شوید.