به گزارش پارس نیوز، 

مخاطبان خاص رسانه‌های سنتی را گروهی از افراد تشکیل می‌دهند که در ارتباط یک‌سویه مطالب و اخبار مورد نیاز خود را به دست می‌آورند و روی رسانه مربوطه تاثیر نمی‌گذارند. در مقابل مخاطبان رسانه‌های اجتماعی و اینترنتی، افرادی هستند که بسیار فعالند و اثرگذاری آنها روی تک‌تک اخبار منتشر شده به وضوح مشاهده می‌شود. آنها ساعت‌های طولانی را به جست‌وجو پیرامون یک مطلب اختصاص می‌دهند، اخبار را می‌خوانند و آنها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. با این توضیحات به نظر شما فرآیند حاضر تا چه اندازه می‌تواند به بقا و حیات رسانه‌ها کمک کند و تعداد مخاطبان آنها را تغییر دهد.

دسترسی به اخبار بدون هزینه

انتشار اخبار، رویدادها، اتفاقات مهم و … در ابزارهای چندرسانه‌ای وابسته به شبکه‌های اجتماعی بسیار کاربردی شده است و گستره مخاطبان جهانی را در نظر می‌گیرد در همین راستا نتایج حاصل از مطالعه جدیدی که مرکز تحقیقاتی گارتنر به تازگی انجام داده است نشان می‌دهد بیش از ۷۵ درصد کاربران شبکه‌های رسانه‌ای دستکم یک ساعت از شبانه روز خود را به خواندن اخبار اختصاص می‌دهند و آنها از داخل منزل یا محل کار خود به صفحات عمومی در شبکه‌های رسانه‌ای سر می‌زنند تا در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند. این بررسی همچنین نشان داد ۸۵ درصد افراد مذکور ضمن دسترسی به رسانه‌های سنتی نظیر روزنامه و تلویزیون،‌ هر روز از طریق تلفن همراه اخبار مورد نیاز خود را می‌خوانند.

 

نکات مهم

سه نکته مهمی که برای شرکت‌های تولید و نشر اخبار وجود دارد این است که با تاکید بر شبکه‌های رسانه‌ای می‌توانند همه اخبار را بدون محدودیت برای طیف گسترده‌تر مخاطبان منتشر کنند، اخبار در هر ساعت از شبانه روز بدون فوت وقت به صورت مستقیم برای مخاطبان پخش می‌شود، و پیام‌های خبری از طریق فرمت‌های متناسب با دستگاه‌های موبایلی بی‌هزینه و بی‌دردسر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

۷۰ درصد مردم بر این باورند که شبکه‌های رسانه‌ای سریع‌تر از رسانه‌های سنتی است

یکی از مهم‌ترین نکاتی که رسانه‌های سنتی با آن سر و کار دارند سرعت نشر اخبار است تا مخاطبان خود را به موقع و در اسرع وقت در جریان آخرین اتفاقات قرار دهند. روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به نتایج حاصل از مطالعه جدید صورت گرفته در مرکز تحقیقاتی گارتنر توضیح داد ۷۰ درصد مردم بر این باورند که شبکه‌های رسانه‌ای سریع‌تر از رسانه‌های سنتی نظیر روزنامه و تلویزیون اخبار را به دست آنها می‌رسانند. کاربران شبکه‌های رسانه‌ای برای به‌روز بودن و در جریان قرار گرفتن به صورت مستمر سراغ پلتفرم‌هایی نظیر فیس بوک و توئیتر می‌روند و صفحات خبری در آن را مرور می‌کنند. آنها همچنین لینک‌های مربوط به سایت‌های خبری را هم در اختیار می‌گیرند تا از این طریق بتوانند مشروح اخبار و اتفاقات پیش آمده را با دقت مشاهده کنند.

 

شبکه‌های رسانه‌ای ابزار نشر خبر

با در نظر گرفته شبکه‌های رسانه‌ای به عنوان یک ابزار نشر خبر، کاربران می‌توانند در وقت و هزینه خود برای دریافت آخرین اطلاعات صرفه‌جویی کنند، به صورت لحظه به لحظه در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند، و گزارش‌های صوتی-تصویری مربوط به اتفاق مذکور به صورت زنده یا ضبط شده برای آنها پخش شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای که طی یک قرن گذشته به عنوان بزرگترین روزنامه‌ها یا شبکه‌های تلویزیونی جهان خود را معرفی کردند این روزها در شبکه‌های رسانه‌ای از جمله توئیتر و فیس بوک صفحه‌ اختصاصی در اختیار دارند تا محتوای تولید شده در اتاق خبر آنها به صورت مستقیم روی این کانال‌ها قرار گیرد.

ماهیت متفاوت شبکه‌های رسانه‌ای

البته باید توجه داشته باشیم هر کدام از شبکه‌های رسانه‌ای ماهیت متفاوت دارند و با یکدیگر فرق می‌کنند. بعضی از پلتفرم‌های آنلاین نظیر اینستاگرام و اسنپ‌چت برای گروه نوجوانان و جوانان محبوب‌تر هستند و می‌توانند برای انتشار اخبار متناسب با روحیات این مخاطبان به کار گرفته شوند. در مقابل پلتفرم‌هایی نظیر فیس بوک و توئیتر بیشترین محبوبیت را برای شرکت‌های خبری بزرگ دارند تا عموم اخبار مهم و اصلی در این سایت‌ها به اشتراک گذاشته شود. بر اساس بررسی جدید مشخص شد ۷۴ درصد مردم از توئیتر برای دنبال کردن صفحات خبری استفاده می‌کنند و ۷۶ درصد آنها اعلام کردند که فعالیت مشابه را در شبکه اجتماعی فیس بوک هم انجام می‌دهند.

پیش‌بینی کارشناسان

بر این اساس کارشناسان پیش‌بینی کردند سرمایه‌گذاری پولی و زمانی برای برقراری تعامل بهتر با مخاطب از طریق شبکه‌های رسانه‌ای بهترین و کوتاه‌ترین روش برای رسیدن به مخاطب و جلب توجه آن محسوب می‌شود و به خصوص زمانی که یک رسانه قصد دارد از ابزارهای عمومی مانند «شهروند خبرنگار» استفاده کند.