به گزارش پارس نیوز، 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین سرمایه‌گذاری در جهان در زمینهٔ ساخت و تجهیز پهپادها را وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام داده‌است؛ به‌طوری‌که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ حدود سه میلیارد دلار هزینه برای طراحی و ساخت و تجهیز پهپادها هزینه کرده‌است.

حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باعث شد تا دولت آمریکا بودجه بیشتری را به طراحی و ساخت و تجهیز پهپادها اختصاص دهد. ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار می‌شود. کمپانی ایرباس، پهپاد خورشیدی خود به نام Zephyr S را رونمایی کرد که قادر است ۴۵ روز در هوا به مأموریت تعریف‌شده نظامی خود ادامه دهد.

اما برنامه ایرباس چیست؟

ایرباس نوعی شبه ماهواره طراحی کرده است. این «شِبهِ ماهواره» که مأموریت آزمایشی خود در آریزونا را در ۱۱ جولای با موفقیت پشت سر گذاشت، در نمایشگاه هوایی Farnborough در انگلیس به نمایش درآمد و قرار است زیر نظر وزارت دفاع انگلیس به مأموریت‌های شناسایی و ردیابی تروریسم فرستاده شود.

جالب است بدانید که این پهپاد تاکنون ۱۰۰۰ ساعت پرواز آزمایشی داشته، قادر است در ارتفاع ۷۰ هزار فوتی ، معادل دو برابر ارتفاعی که هواپیماهای تجاری در حال پروازند، در هوا به مسیر خود ادامه دهد.

طول باله‌ای آن ۸۲ متر است اما کمتر از ۵۵ پوند وزن دارد و از پایگاهی در غرب استرالیا به‌صورت عملیاتی وارد فاز اجرایی شده است و در کنار مأموریت‌های نظامی، برای نظارت دریایی، گشت مرزی و تشخیص آتش‌سوزی در جنگل نیز از آن استفاده خواهد شد.

پهپادها هم‌اکنون به‌طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته شده‌اند.

از مصارف غیرنظامی پهپادها نیز می‌توان به عنوان نمونه به حادثه فوکوشیمای ژاپن که از پهپادها برای بررسی آسیب‌های وارده به این نیروگاه استفاده شد اشاره نمود. پهپادها نقش مهم و تأثیرگذاری در شناسایی و ردیابی کشتی‌هایی که به صید غیرقانونی موجودات دریایی نظیر ماهی می‌پردازند یا خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها و جایی که پرواز برای خلبان خطر دارد، ایفا می‌کنند.

اما اخیراً وظیفه غیرنظامی تازه‌ای برای پهپادها در نظر گرفته شده تا به ایفای نقش متفاوتی بپردازند. شرکت‌های معروف آمازون، گوگل و ای بی اقدام به طراحی و آزمایش پهپادهای کالابر نموده‌اند. از ویژگی‌های بارز این طرح می‌شود به بالارفتن سرعت تحویل سفارش‌ها به مشتریان اشاره کرد.