«قابوس‌نامه»، نهمین کتاب از مجموعه قصه‌های شیرین ایرانی است که نویسنده، مشهورترین حکایات عنصرالمعالی را برای مخاطب نوجوانش آماده کرده است. این حکایت‌ها نسبت به امثال و حکم و قصه‌های برخی دیگر از متون کهن فارسی ما از شرح و تفصیل بیش‌تری برخوردار است و برای خوانندگان داستان‌های کهن پارسی، تا اندازه‌ای به ذهن نزدیک است.

به عنوان مثال، ممکن است ماجرای معروف «خیاط و کوزه» بار‌ها به گوش همه ما رسیده باشد، اما مجید ملامحمدی، آن را یک بار دیگر با روایت خودش در این کتاب آورده است. بازنویس قصه‌های قابوس‌نامه، به گونه‌ای این داستان‌های خواندنی را نوپردازی کرده که از نظر حرفه‌ای برای قصه‌گویی و نقل شفاهی حکایات قدیمی نیز قابلیت کافی دارد.

به عنوان مثال، در جای جای کتاب از عبارت «اما بشنوید از ادامه ماجرا ...» استفاده شده و خواننده گمان می‌کند که بازپردازنده کتاب در مقام یک قصه‌گو دارد قابوس‌نامه را همانند برنامه تاریخی «قصه ظهر جمعه» برای شنوندگانش روایت می‌کند. این جلد از مجموعه قصه‌های شیرین ایرانی، ۲۶ قصه در خود جای داده است؛ قاضی دوراندیش، خیاط در کوزه، تعبیر خواب، جبران کار نیک، به خاطر نان و حلوا، حق مهمان، کمان، رنج پیری، یک تار مو در غذا و ... از عناوین این قصه‌هاست.