به نقل از هالیوود ریپورتر، تا به حال اهدای هیچ جایزه خاصی پیش از اسکار نتوانسته است به خوبی پیش‌بینی کند که آیا انتخاب‌هایش همان انتخاب‌های اسکار خواهند بود یا خیر و آیا مستندی که از جشنواره‌ای جایزه می‌برد از مستندهایی خواهد بود که به جمع ۱۵ فیلم برتر نهایی راه پیدا می‌کند؟ کدام‌ها در جمع پنج فیلم نهایی قرار می‌گیرند و کدام مستند به عنوان بهترین انتخاب می‌شود؟ اما وقتی تمام جوایز معتبر روی تعدادی فیلم اتفاق نظر دارند، معمولا یعنی آن‌ فیلم‌ها شانس خوبی دارند.

چهارشنبه نامزدهای دریافت سی‌وپنجمین جوایز IDA متعلق به انجمن مستند بین‌المللی معرفی شدند و چند هفته پیش هم پنل مستندهای فستیوال فیلم ساوانا نامزدهای خود را معرفی کرد. این در حالی است که نامزدهای DOC NYC و جوایز مستند انتخاب منتقدان هم همگی در پایان سپتامبر معرفی شدند.

تمام این‌ جوایز روی سه فیلم اتفاق نظر داشتند. این فیلم‌ها شامل پرتره‌ای از طبقه میانی آمریکا پس از دوره رکود با عنوان «کارخانه آمریکایی» که توسط اوباماها برای نت‌فلیکس تهیه و توسط استیون بوگنار و جولیا رایخرت کارگردانی شده؛ فیلم «آپولو ۱۱» که به کارگردانی تاد داگلاس میلر فرود روی ماه را به تصویر می‌کشد و «ملت تک فرزندی» ساخته نانفو وانگ که یک مطالعه اجتماعی از چین است، می‌شوند.

بنابراین به نظر می‌رسد که این سه فیلم نامزدهای اصلی دریافت جایزه اسکار بهترین مستند امسال باشند.

در عین حال، سه عدد از جوایز نام برده شده این فیلم‌ها را هم تحسین کردند: «بزرگ‌ترین فرم کوچک» ساخته جان چستر برای نئون؛ «غار» ساخته فراس فیاد برای نشنال جئوگرافیک؛ «هانی‌لند» ساخته تامارا کوتوسکا و لیوبومیر استفانف برای نئون؛ «پادشاه‌ساز» ساخته لارن گرینفیلد برای شوتایم؛ «خانه را پایین بریز» ساخته ریچل لیرز برای نت‌فلیکس و «دریای سایه‌ها» ساخته ریچارد لادکانی برای نشنال جئوگرافیک.

۲ گروه از جوایز نیز فیلم‌های «دیه‌گو مارادونا» ساخته آصف کاپادیا برای اچ‌بی‌او، «لبه دموکراسی» ساخته پترا کوستا برای نت‌فلیکس، «برای ساما» ساخته واد الکتیب و ادوارد واتس برای پی‌بی‌اس و «ندیمه» ساخته الکس هولمز برای سونی کلاسیکس را در میان نامزدهای خود قرار دادند.