آژانس ادبی «دایره مینا» با رمان «جام‌جهانی در جوادیه» در رویدادی جانبی با رویکرد سینمایی در نمایشگاه کتاب فرانفکورت شرکت کرده است.

بر اساس این گزارش جشنواره هنری the arts plus رویدادی در حاشیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است که با حمایت این نمایشگاه برگزار می‌شود. ایده این اتفاق نیز تلفیق هنر و ادبیات است که بخش‌های مختلف با رویکرد هنر مدرن نسبت کتاب به عنوان متن و هنر را پیگیری می‌کنند که برگزارکننده آن نمایشگاه کتاب فرانفکورت است.

این گزارش می‌افزاید؛ امسال برای اولین سال بینال مستقلی با عنوان b3 the moving image از سوی دانشگاه آفن‌باخ برگزار می‌شود. این بینال با محوریت هنرهای متحرک مثل انیمشین و فیلم به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. بخش فیلم این رویداد که دارای قسمت‌های مختلف مانند پنل‌های آموزشی و ... است، قسمتی دارد که در آن کتاب‌ها به کارگردان‌ها و سرمایه‌گذاران سینمایی اروپا معرفی و عرضه می‌شود تا از روی آن اقتباس کنند.

جشنواره فیلم برلین هم در این رویداد مشارکت دارد و در کنار دیگر مشارکت‌کنندگان از فرانسه و نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارد.

احمد ذوعلم مدیر آژانس ادبی «دایره مینا» با اشاره به این که این رویداد در دو روز ۱۸ و ۱۹ اکتبر (۲۶ و ۲۷ مهر) برگزار می‌شود، یادآوری کرد: بخش اصلی آن امروز از صبح برگزار می‌شود که معرفی کتاب‌ها حوالی عصر به وقت فرانکفورت است و روز دوم هم اعلام جایزه فیلم فرانکفورت است و آن هم مستقل است که در ان به یک فیلم و انیمیشن مرتبط با کتاب جایزه‌ای اهدا می‌شود که این قسمت از بخش معرفی و ارائه کتاب برای اقتباس ادبی جدا است.

وی افزود: امسال از سوی این رویداد فراخوانی اعلام شد تا هرکس فکر می‌کند کتابی دارد که قابلیت تبدیل شدن به فیلم دارد به واسطه آژانس‌های ادبی در این رویداد شرکت کند. ما هم از طریق آژانس ادبی «دایره مینا» رمان «جام‌جهانی در جوادیه» داوود امیریان را برای این بخش معرفی کردیم و از کتاب دفاع کردیم.

مدیر این آژانس ادبی گفت: ما معرفی خود را برای هیات داوران این رویداد فرستادیم که از بین سیصد کتاب ارسال شده، ۹ اثر وارد مرحله نهایی شدند که یکی از آنها رمان «جام‌جهانی در جوادیه» بود. حالا باید در رویداد این کتاب را در حضور سرمایه‌گذاران و کارگردان‌ها ارائه کنیم.

ذوعلم گفت: زمینه موضوعی امسال برای کتاب‌هایی که قرار بود مورد اقتباس قرار بگیرند سرفصل‌هایی بود که سازمان ملل برای برنامه توسعه پایدار خود ارائه کرده بود که جنگ، نژادپرستی، تبعیض، نابرابری و ... بخشی از حدود هفده موضوعی بود که اعلام شده بود و آنهایی که این کتاب را خوانده‌اند می‌دانند که این رمان هم در این موضوعات حرف برای گفتن دارد.

وی در پایان یادآور شد: حضور در این رویداد از سوی ایران تاکنون سابقه نداشته و اقتباس از یک اثر ایرانی و فارسی از سوی طرف خارجی نیز یک اتفاق کم‌نظیر است.

بر اساس این گزارش، هفتاد و یکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت در روزهای ۲۴ تا ۲۸ مهر ۱۳۹۸  (۱۶ تا ۲۰ اکتبر۲۰۱۹) در کشور آلمان برگزار خواهد شد که میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نروژ است، کشوری که نسبت به سایر کشورهای اروپایی از آمار کتاب‌خوانی بالاتری برخوردار است و تاکنون سه بار برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.

نمایشگاه فرانکفورت به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در دنیا همواره بستر مناسبی برای معاملات بازرگانی و تبادل تجربه‌ها و دست‌آوردهای حوزه صنعت نشر در دنیا است.

همچنین آژانس ادبی «دایره مینا» اولین حضور رسمی خود را در نمایشگاه کتاب باکو تجربه کرده بود و اکنون در این رویداد حضور موثری دارد.