آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی پژوهشگر و استاد حوزه به‌مناسبت فرا رسیدن راهپیمایی اربعین حسینی(ع)  گفت: راهپیمایی اربعین بدون تردید یکی از وقایع مهم آخرالزمانی است، چون اتفاقاتی که در ایام اربعین رخ می‌دهد عجیب و شگفت‌انگیز است.

"این‌که امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود «زیارت اربعین یکی از علائم مؤمنان است» باید رمزگشایی می‌شد. امروز مؤمنین عالم با برخورداری از ویژگی «ایمان» در موقعیتی به‌نام کربلا گرد هم می‌آیند، تجمعی که در مقابل شیطنت‌های کفر و استکبار جهانی است."

این استاد حوزه با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: جریان اربعین به‌عنوان واقعه آخرالزمانی، متصل به جریان بزرگ‌تری در آینده است، بدون اینکه بخواهیم زمانی را برای آن مشخص کنیم اما شواهد و قرائن نشان از این دارد که راهپیمایی اربعین دعوت جهانی برای آینده پیش‌ِروست.

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: زائران امام‌حسین علیه‌السلام در قالب راهپیمایی اربعین به دیدار خدا می‌روند، چراکه امام صادق علیه‌السلام فرمود «مَن زارَ قَبرَ أبی‌عَبدِاللّهِ علیه‌السلام بِشَطِّ‌ الفُراتِ کَمَن زارَ اللّهَ فَوقَ عَرشِهِ». انسان‌ها با زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام وجه‌الله را زیارت و توحید و ایمان را به‌معنای واقعی در این مسیر تجربه می‌کنند.

وی یادآور شد: بشر هیچ‌گاه در حد وسیع دین و توحید خالص را تجربه نکرده است. جریان عاشورا و کربلا در حقیقت دعوت‌کننده انسان‌ها به تجربه دین حقیقی ــ همانطور که هست ــ است.

الگوی نظام آینده جهان در راهپیمایی اربعین تصویر شده است

این استاد حوزه تصریح کرد: امروز درِ شیشه عطر حقیقت حسینی باز شده و این عطر به مشام جان انسان‌ها در پهنه عالم رسیده است، عطری که هیچگاه قابل مقایسه با چیزی دیگری نیست. این موضوع جنبه جهانی هم پیدا کرده و این چیزی است که جبهه کفر هرگز فکر آن را نمی‌کرد. این جریان با وجود شیطنت‌های دشمنان همچنان مسیر پیش‌ِروی خود را ادامه می‌دهد و سرد و خاموش نخواهد شد.

آیت‌الله قائم‌مقامی گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی الگوی نظام آینده جهان اعلام شده است، در واقع خدا با برپایی صحنه اربعین دارد با بندگان خود به‌زبان صحنه سخن می‌گوید که «ای انسان‌ها، اگر می‌خواهید بدانید نظام آینده چگونه است، باید در اربعین جست‌وجو کنید». نظام حاکمیت جهان در آینده نظام حاکمیت خدا و مردم خواهد بود همانطور که در راهپیمایی اربعین به‌صورت دقیق حاکمیت خداوند و مدیریت مردم بر خود دیده می‌شود.