روز گذشته اعلام یک شماره تماس برای ارسال گزارش های مردمی با موضوع کشف حجاب و اعمال منافی عفت عمومی باعث شد که واکنش های بسیاری در فضای مجازی به راه بیفتد.

 
سردار رحیمی همان ابتدای کار وجود هر نوع نسبت بین اعلام یک شماره  و پلیس را رد کرد و اظهار داشت پلیس هیچ نقشی در این ماجرا ندارد.
 
اما سرپرست دادسرای ارشاد اظهار داشت این شماره متعلق به این دادسرا و برای نظارت مردم بر جلوگیری از جرائم منافی عفت و همکاری مردم با قوه قضائیه است. موضوعی که چندی پیش غلامحسین محسنی اژه ای نیز از آن سخن گفته بود.

سرپرست این دادسرا از شهروندان اخلاق مدار تهرانی خواسته است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و ...» موضوع را پس از جمع آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام رسان‌های سروش، ایتا و... ارسال نمایند.

آنطور که محمد مهدی حاج محمدی سرپرست دادسرای ارشاد تهران گفته است این اقدام برای تسریع در برخورد با هنجارشکنی‌ها با استفاده از ظرفیت مردم و شهروندان دغدغه‌مند است.

او که این مستندات را شخصا بررسی و رسیدگی می‌کند، به شهروندان تهرانی اطمینان خاطر داده است که گزارشات واصله در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی و با اعمال مجرمانه برخورد می‌شود.

حاج محمدی در این رابطه توضیح داد: مردم وقتی با هنجارشکنی‌ها مواجه می‌شوند علاقه دارند آن را گزارش کنند؛ اما نمی‌دانند از چه طریق باید این اقدام صورت گیرد و ارسال گزارش به پلیس و وصول آن به دادسرا نیز ممکن است با مقداری زمان بیشتری مواجه شود، لذا بر آن شدیم تا با ورود به این موضوع از ناحیه دادسرا، به برخورد با مظاهر علنی جرائم منافی اخلاق و عفت، تسریع بخشیم.

سرپرست دادسرای ارشاد در رابطه با هدف از ایجاد این بستر برای ارسال گزارشات مردمی، تصریح کرد: قصد داشته‌ایم شرایطی را برای مردم فراهم کنیم که اگر فردی با هنجارشکنی مواجه شد و مایل بود که آن را در راستای اصلاح وضعیت جامعه گزارش کند، بتواند به یک مرجع مشخص اطلاع دهد و در اصلاح آن مورد مشارکت داشته باشد.

اما همزمان با اعلام این خبر و موج ارسال گزارش های مستند به این دادسرا رسانه های معند از جمله بی بی سی تلاش می کند تا با حمله به این طرح اثر گذار قوه قضائیه را زیر سوال ببرد و همزمان رسانه هایی چون روزنامه مردم سالاری و هفت صبح نیز با حمله به این طرح مخالفت خود را با آن نشان دادند.

هفت صبح در اقدامی عجولانه توپ خود را به زمین نیروی انتظامی انداخته است و گفته اگر قرار باشد مردم به این شماره گزارش کنند پس پلیس 110 برای چیست؟! حال آنکه سر پرست دادسرای ارشاد در همان توضیحات اولیه اشاره کرده است که این امر مربوط به جرائم منافی عفت عمومی است نه همه جرائم و برای تسریع در رسیدگی و نظارت مردم در این امر است.

حمله همزمان مردم سالاری و BBCبه فراخوان دادسرای ارشاد! + عکس

روزنامه مردم سالاری اما کار را از انتقاد به هتاکی کشانده و داستان مار کبری و گزارش بی حجابی را بیان کرده و بدون هیچ منطقی نتیجه گرفته است که این کار باعث سوء استفاده می شود حال آنکه تأکید سرپرست دادسرا از همان ابتدا به شهروندان تهرانی ارائه مستندات دقیق بوده است که راه هر گونه سوء استفاده ای بسته شود.

فارغ از عناد برخی از رسانه های اصلاح طلب با این طرح جدید و انقلابی باید گفت این اتفاق نو در سیستم قضایی کشور می تواند در صورت اجرای صحیح راه بسیاری از بی بند و باری ها را در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور بسته و آرامش را به خانواده ها باز گرداند.