به گزارش پارس نیوز، تعداد بازیگرانی که به‌طور مستمر فیلم جدی و کمدی بازی می‌کنند زیاد نیست. حتماً یکی از اصلی‌ترین دلیل آن عدم ریسک کارگردان‌ها است که بازیگر را در یک قالب مشخص می‌خواهند. شبنم مقدمی از جمله بازیگرانی است که تا سال‌ها فیلم‌های جدی بازی می‌کرد اما از یک جا به بعد تغییر مسیر داد و حالا بین جدی و کمدی در رفت‌وآمد است. او در دو سال اخیر ۱۰ فیلم بازی کرده که چهار مورد کمدی و بقیه جدی بوده‌اند. «اکسیدان»، «خجالت نکش»، «کلمبوس» و «زهرمار» نه‌ فقط در ژانر کمدی هستند که فرصتی برای مقدمی فراهم کردند تا «نقش کمدی» بازی کند؛ یعنی برخلاف «زاپاس» خود نقش‌ها نیز کمدی هستند.

این بازیگر در فیلم «کلمبوس» که مدتی است روی پرده سینماها رفته، نقش زنی نازپرورده را بر عهده دارد که از ایران مهاجرت می‌کند و با شرایط سختی مواجه می‌شود. فضای فیلم کمدی است اما در میانه داستان به جدی پهلو می‌زند. همین چرخش، کار را برای بازیگران و ازجمله مقدمی سخت‌تر کرده اما او راکورد شخصیت را تا انتها نگه می‌دارد: زنی متمول با تفکری حماقت بار. مقدمی به‌خوبی شمایل کاریکاتور گونه مهاجرانی که بدون فکر و شناخت مملکت را رها می‌کنند و در «توهم خوشبختی» گیر می‌افتند را ترسیم می‌کند... .

شبنم مقدمی سال پیش با «اکسیدان» و امسال با «خجالت نکش» وجهی متفاوت از خود به مخاطبان ارائه کرد و نشان داد در جان دادن به نقش کمدی همان‌قدر صاحب تبحر است که در نقش‌های جدی. تصور غالب درباره این بازیگر نقش‌هایی از جنس «فرزند خاک»، «امروز»، «نفس» و ... است اما او مدتی است گام در مسیری متفاوت نهاده. پیرو همین چرخش است که مقدمی مورد توجه مهران مدیری برای سریال تازه‌اش یعنی «هیولا» قرار گرفته. این سریال خانگی به‌زودی کلید می‌خورد و می‌تواند نقطه عطف دیگری در کارنامه شبنم مقدمی لقب بگیرد. او پیش‌ از این با سریال خانگی «ابله» یک‌بار دیگر نقشی کمدی را تجربه کرده بود.

مقدمی در این دو سال، علاوه بر کمدی‌هایی که نام برده شد در «شکلاتی»، «آن‌ها»، «آباجان»، «درساژ»، «خداحافظ دختر شیرازی» و «شبی که ماه کامل شد» حضور داشته. دوتای آخری برای جشنواره امسال آماده می‌شوند و بر اساس شنیده‌ها بازی مقدمی در «شبی که ماه کامل شد» جزو شانس‌های دریافت سیمرغ است. او در فیلم نرگس آبیار نقشی متفاوت بازی کرده که هم نقش و هم خود فیلم، به دلیل ورود به یک موضوع ملتهب، جزو موارد پربحث جشنواره امسال خواهد بود.

«خداحافظ دختر شیرازی» هم اقتباسی است از فیلمنامه نیل سایمون که بر اساس آن در سال ۱۹۷۷ فیلمی بانام «دختر خداحافظی» ساخته شد. نقش کاراکتر زن و مرد این فیلم را مارشا میسن و ریچارد دریفوس بازی کرده‌اند که در نسخه ایرانیزه شده آن شبنم مقدمی و خود افشین هاشمی ایفاگر این کاراکترها هستند.

پازل برای مقدمی به‌زودی و با اکران «آن‌ها» و «درساژ» تکمیل می‌شود تا او در کنار کمدی «کلمبوس» دو فیلم جدی بر پرده سینماها داشته باشد. «آن‌ها» نخستین فیلم احسان سلطانیان و «درساژ» نخستین تجربه بلند پویا بادکوبه است. اولی به دغدغه زنان می‌پردازد و مقدمی نقش اصلی را بر عهده دارد. دومی درباره دغدغه‌های نوجوانان است و مقدمی نقش مادر دختر نوجوان قصه (نگار مقدم) را بازی کرده.