به گزارش پارس نیوز، 
مهدی یساولی با اشاره به اینکه قبل از جعفر شهری مفهوم تهران قدیم در دانشگاهها در حدود نظریه مطرح بود، اظهار داشت: ولی به همت جعفر شهری و مرتضی احمدی تاریخ شفاهی تهران قدیم پررنگ تر شد.

مدیر روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: مرحوم مرتضی احمدی در کتاب (من و زندگی) به ناگفته‌های تهران قدیم از جمله بیماری کچلی در تهران پرداخته است.

یساولی با اشاره به اینکه مرحوم احمدی فقط یک بازیگر تئاتر و سینما نبود، افزود:‌ او یک تاریخ نگار برای تهران بود.

وی به آخرین دیدار خود با مرتضی احمدی قبل از فوت او پرداخت و گفت: او کسی بود که خاطرات ویژه ای از صحنه‌های در تهران قدیم با تشریح جزئیات آن داشت که امروزه دیگر تهرانی‌ها چنین صحنه‌های را نمی‌توانند رویت کنند که یکی از این صحنه‌ها جنگ مار و لک لک در تهران است.

یساولی در توضیح بیشتر براساس گفته‌های درباره جنگ مار و لک لک عنوان کرد: مرتضی احمدی چنین جنگی را در حرم عبدالعظیم حسنی دیده بود، و چون لک لک به گوشت مار علاقه دارد طی جنگی که با مار می‌کرد و در نهایت با ضربه به سر مار و بلند کردن ان و پرتاپ کردن به زمین بر این جنگ در غالب مواقع پیروز می‌شد.

وی همچنین به پراتز و وجود جغد در تهران نیز پرداخت و گفت: در تهران قدیم - مردم و به خصوص زنها این رسم را داشتند که به محض مشاهده جغد، آیینه می‌آوردند تا تصویر جغد بر آب منعکس شود و شومی جغد که معتقد به آن بودند به جغد برگردد، رسوماتی که دیگر در تهران مشاهده نمی‌شود زیرا جغد در تهران بسیار کم است کما اینکه هنوز یک جغد در محوطه میدان مشق زندگی و پرواز می‌کند.

انتهای پیام/