به گزارش پارس نیوز، 

اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی در شامگاه 29 آذرماه برگزار ‌شد، که تا آن هنگام این جشنواره مانند خیلی از جشنواره‌های دیگر فرهنگی بازتابش تنها مورد توجه عوامل، دست‌اندرکاران، افراد متخصص و رسانه‌های فرهنگی قرار گرفت. اما برگزاری نکوداشتی در شب پایانی این آیین سبب شد که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این جشنواره را انعکاس دهند. «زیر گنبد کبود» عنوان برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان بود که به ترتیب سری اول و دومش در سال 66 و 74 روی آنتن تلویزیون رفت. بهرام شاه‌محمدلو که با شخصیت «آقای حکایتی» در این مجموعه نزد مخاطبان دهه شصتی شناخته می‌شود، با حضور در محفل جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بار دیگر خاطرات نوستالژیک را در ذهن شنوندگان قصه‌های خود زنده کرد. با وجود اینکه نزدیک به 31 سال پیش از روی آنتن رفتن آن برنامه و حکایت‌های آقای حکایتی می‌گذرد، اما هیچ قصه‌گوی دیگری در تلویزیون نتوانسته به اندازه این برنامه در قصه‌گویی تأثیرگذار و ماندگار باشد.

**کارگردان «متولد 65» خاطره دهه شصتی‌ها را زنده کرد

ماجرا از این قرار بود که مجید توکلی سازنده فیلم سینمایی «متولد ٦٥» که خود یک دهه شصتی است، کارگردانی محفل جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را برعهده داشت و در بخش نکوداشت، بهرام شاه‌محمدلو را غافلگیر کرد. آقای حکایتی در ابتدا بیرون از سالن اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتظار ماند تا هماهنگی‌های لازم میان حاضران در این برنامه با مجری انجام شود. محمد سلوکی، مجری این اختتامیه از حضار خواست که با ورود وی به سالن، شعر مجموعه «زیر گنبد کبود» را بخوانند که این اتفاق با غافلگیری آقای حکایتی همراه شد. زمانی که وی به روی سن آمد، دوباره با لحن آرام همیشگی‌اش گفت: «پر از مهربانی و شادی شدم از شما و برایم بسیار ارزشمند است. به‌جز آرزوی سلامتی برای شما صحبت دیگری ندارم.» وی در ادامه از راضیه برومند و فرزندانش تشکر کرد. پخش این قسمت از آیین ‌اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد.

**واکنش‌های مجازی به ویدئوی نکوداشت آقای حکایتی

برخلاف قواعد سطح پایین و هجوآمیزی که همیشه در شبکه‌های مجازی برجسته می‌شد، این بار هشتگ #آقای حکایتی در اینستاگرام بولد شد، به شکلی که بیش از چند صد اکانت اینستاگرامی این کلیپ را با هشتگ آقای حکایتی در اکانت خود بارگذاری کردند.

بخشی از کامنت‌ها بوی جنگ و شرایط کنونی کشور در آن مقطع را می‌دهد. به طور مثال کاربری در ارتباط با آقای حکایتی نوشته است که «کودکی ما دهه شصتی‌ها را با وجود موشک‌باران عراق و شرایط سخت به بهشت تبدیل کردید جناب شاه‌محمدلو» یا کاربر دیگری در ارتباط با مجموعه «زیر گنبد کبود» خاطرنشان کرده که «صدای آقای حکایتی مُسکن آن دوران بود». کاربر دیگری هم با اغراق در ارتباط با فضای جنگ و دهه شصت یادآور شده است که «سال ١٣٦٦ تنها دلخوشی من پخش مجموعه زیرگنبد کبود در ظهر جمعه‌ها بود.» بخشی از واکنش‌ها نسبت به کلیپ شعر آقای حکایتی در مجموعه «زیر گنبد کبود» هم جنبه کنایه‌آمیز دارند. به طور مثال، کاربری نوشته است که «اگر فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» را هم پخش می‌کردند همه چی معرکه می‌شد و همه در این گرانی و اوضاع اقتصادی پرواز می‌کردیم به دهه ٦٠». کاربر دیگری نیز که نام اکانت خود را بی نام گذاشته است در مواجه با استخراج خاطرات دهه شصتی آقای حکایتی اعلام کرده است که «قصه‌گو، قصه بگو». نوشته کوتاه و پرمفهوم این کاربر موجب تحسین و لایک کاربران خاطره باز شد.

**واکنش سلبریتی‌ها به نکوداشت آقای حکایتی

سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح هم نسبت به این نکوداشت، واکنش نشان دادند و با یادآوری برنامه «زیر گنبد کبود» و اجرای بهرام شاه‌محمدلو کلیپ نکوداشت را در صفحات مجازی خود منتشر کردند و از این اتفاق نیکو گفتند. مهناز افشار بازیگر سینما با انتشار عکسی از آقای حکایتی در توییترش چنین نوشت: « از این لحظه زیبا بغض کردم و اشکم هم سرازیر شد. چقدر خوبه قدرشناسی و قدردانی از عزیزانمون وقتی هنوز هستند. دست باعث و بانیش و همه اونهایی که در ساخت این لحظه سهم داشتند درد نکنه.»

مهتاب کرامتی هم با انتشار این کلیپ در اینستاگرام خود چنین نوشت: «لحظه باشکوه و احساسی خواندن شعر آقای حکایتی توسط مهمانان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در زمان ورود بهرام شاه‌محمدلو.» وی در ادامه نام کارگردان و مجری را هم نوشت.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات که قبل از هر چیز خود را یک دهه شصتی می‌داند، در واکنش به این ویدئو در توییترش نوشت: «آقای حکایتی عزیز که کودکی ما دهه شصتی‌ها با صدای دلنشین و برنامه جذاب شما همراه بود، شاد و سربلند باشید. دهه نودی‌ها هم منتظر حکایتی‌ها هستند.»

انتهای پیام/