به گزارش پارس نیوز، 

سید محمد بطحایی شامگاه روز پنجشنبه در جمع خیرین مدرسه ساز کاشان بیان کرد: هنگامی که در آموزش و پرورش صبحت از تعلیم و تربیت می شود، به معنی آماده کردن افراد برای پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی به عنوان مهمترین و اصلی ترین ماموریت این نهاد آموزشی است.

وی افزود: نظام های تعلیم و تربیتی که به طور معمول از 6 سالگی آغاز شده و به طور میانگین تا 12 سال ادامه می یابد، امروز در برخی کشورها به سه سالگی کاهش یافته تا افراد زودتر و بهتر برای پذیرفتن مسئولیت های آینده آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به جای اینکه نیازهای آینده مورد تعیلم و تربیت قرار گیرد، برخی از سیاستگذاران آموزشی ما انتقاد می کنند که آموزشی با الگوهای گذشته کودک را برای امروز هم آماده نمی کند؛ بچه های امروز را با شرایط دیروز، برای فردا آماده می کنیم که این انتقاد درستی است.

وی اضافه کرد: بچه ها باید دانش و مهارتی مانند صبوری، کنترل خشم، از خود گذشتگی، تکریم بزرگتر و کمک به دیگری را در مدرسه ها تمرین کنند که بتوانند برای فردا آماده شوند اما امروز جای آن مهارت ها خالی می باشد.

بطحایی عنوان کرد: چنین آموزه هایی به ما ایرانی ها و مسلمانان در تعلیم و تربیت اسلامی هم تکلیف است اما جای این مهارت ها در مدرسه ها تنگ شده و همه بر مفاهیم شناختی تمرکز کردند که گویی باید همه مهندس، پزشک و دانشمند شوند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن هدف های پرورشی تاکید کرد که جای این مسائل در مدرسه ها نیست و باید در آموزش های عالی تمرین شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: کم توانی دانش آموختگان و دانشگاهیان ما در رویارویی با برخی مسائل کوچک زندگی از کاستی های نظام تعلیم و تربیت است که آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سیما و رسانه ها نیز جزیی از آن نظام هستند.

به گفته وی، برخی کشورها با وجود قرار گرفتن در جایگاهی پایین تر از نظر فرهیختگی و دانش آموختگی به نسبت ایران، به مراتب صبوری بیشتر و دادگستری خالی تری دارند اما ما کم حوصله هستیم و نمی توانیم خشم خود را کنترل کنیم.

بطحایی این مسائل را نشانه راه اشتباه و لزوم اصلاح راهبردها دانست و ادامه داد: کتاب های کمک آموزشی، قرار دادن بچه ها در آزمون های رقابتی و فشار بر آنها جهت رسیدن به نمره ها و رتبه های بالاتر سم مهلکی است که باید دور ریخته شود.

وی نگارش نامه هایی خطاب به مقام معظم رهبری و رئیس سازمان صدا و سیما را یادآور شد و گفت: رسانه ها در ایجاد عطش کاذب برای تمرین آزمون های چهار گزینه ای حتی از سوی کودکان و نوجوانان به عنوان سمی مهلک نقش دارند که امید می رود از حجم تبلیغات با تاکید معظم له کاسته شود.

وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد: اگر معلمی احساس کرد که دانش آموزی نیاز به فعالیت فوق العاده ای دارد، می تواند کتاب های کمک آموزشی تجویز کند اما این امر نباید تبلیغ شود؛ همچنان که دارو به رغم مزیت هایش برای درمان بیماران تبلیغ نمی شود.

وی تصریح کرد: این رویکردها تنها از عهده یک وزیر و 290 نماینده مجلس شورای اسلامی هم برنمی آید و افکار عمومی باید به این نتیجه برسند که البته محتوای ما هم باید تصحیح شود که کار سختی است.

بطحایی با اشاره به برخی شیطنت های رسانه ای در بحث مافیا و کنکور افزود: بزرگترین مافیا عادت های غلط رایجی است که پیش تر فضایش نبود؛ ورود به دانشگاه بر اساس علاقه بود و پذیرفته نشدن در کنکور پایان کار محسوب نمی شد اما در چند دهه گذشته به این سمت رفتیم تا در مواردی حتی دانش آموز دوره راهنمایی در اوج نوجوانی به افسردگی سوق پیدا کند.

وی بیان کرد: محتوا هم در این مسیر باید منطبق با نیاز بچه ها باشد و در این صورت است که بچه ها برای رفتن به مدرسه مشتاق شده و زنگ آخر به سختی از مدرسه بیرون می آیند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به رغم تلاش های صورت گرفته نباید تعریف نابجا هم از خود داشته باشیم و تا زمانی که شرایط تغییر نکرده، مشکل خواهیم داشت زیرا مدرسه باید محل زندگی باشد و دراین میان معلم تنها یکی از عوامل مهم است که باید فردی متخصص، با اخلاق، دلگرم به آینده و با انگیزه باشد.

وی عنوان کرد: فضاهای آموزشی هم در این میان اهمیت دارد و می تواند بچه ها را برای رفتن به مدرسه تشویق کند اما هنوز در کلاس ها بخاری های غیر ایمن داریم.

بطحایی تصریح کرد: اگر تنها برای یک ماه 50 درصد از یارانه بگیران سهم خود را دریافت نکنند، برای همیشه موضوع وسایل گرمایشی مدرسه ها پایان می یابد؛ اگر چشم به بودجه عمومی داشته باشیم در 9 سال آینده هم نمی توان بخاری های غیر ایمن را جمع کرد، مگر اینکه موضوع به یک پویش عمومی تبدیل شود.

وی افزود: باید خیالمان راحت شود که هیچ یک از فرزندان این کشور در معرض خطر قرار نمی گیرد اما هیچ یک از این شرایط بدون مطالبه عمومی به سامان نخواهد رسید و تا زمانی که این شرایط باشد، عاقبت بخیر نمی شویم و مشکلات نیز پایان نخواهد یافت.

وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که به پشتوانه مردم فرهیخته، انقلابی و دیندار به آموزش و پرورشی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران برسیم.

وی در ابتدای این نشست به آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از چند طرح آموزشی و ورزشی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل اشاره کرد و آنها را نویدبخش آینده ای روشن تر برای تعلیم و تربیت این خطه برشمرد.

جمعی از خیرین مدرسه ساز و سه نفر از دانش آموزان برگزیده شهرستان کاشان در ادامه این آیین با اهدای لوحی تقدیر شدند.

35 کلاس درس خیرساز در قالب پنج باب مدرسه با 6 هزار متر مربع زیربنا به ارزش 110 میلیارد ریال در سفر یکروزه وزیر آموزش و پرورش به شمال استان اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی هفت باب مدرسه با پنج هزار و 750 متر زیربنا و اعتبار 210 میلیارد ریال آغاز شد.

انتهای پیام/