به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس صالحی پنجشنبه شب در نخستین همایش تجلیل از حامیان خانواده در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: بر اساس آمارها و پیمایش های این وزارتخانه، پرسشی در مورد رضایت مردم در سال 94 نشان داد که هنوز بالاترین رقم ها به حوزه خانواده و شریک زندگی بر می گردد.

وی تاکید کرد : مقوله های دیگری مانند سلامت با فاصله بسیار در جایگاه بعدی قرار می گیرد و هنوز در جامعه ایرانی خانواده بالاترین رکن قوام بخش و رضایت زندگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: زنانی که از مردان و زندگی خانوادگی رضایت دارند و مردانی که از زندگی خانوادگی خشنود هستند، در جمع خانواده زندگی می کنند.

وی ادامه داد : همچنین با بررسی پیمایش سال 94، خانواده هنوز بالاترین گروه مرجعیت اجتماعی است و با فاصله بسیار از سایر گروه ها قرار می گیرد که نشان می دهد خانواده هنوز در جامعه ایرانی اصالت دارد.

صالحی تصریح کرد: اگر بخواهیم در این جهان پر آشوب که رکن خانواده مورد تهدید قرار گرفته به نقطه ای اتکا کنیم که در آن امید به آینده وجود داشته باشد، پاینده و پوینده بودن خانواده در جامعه ایرانی است.

وی افزود: نگرانی هایی مانند طلاق هم البته در بحث آسیب های اجتماعی وجود دارد که به رغم فاصله اش با آمارهای جهانی، همین میزان هم برای نهاد مقدس خانواده زیان داشته و باید در جهت کاستن آن کوشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: آمارها معیارهای متفاوتی دارد، مانند نسبت طلاق به ازدواج که در این آمار در چند دهه گذشته روند افزایشی داشتیم اما باید سایر معیارهای اثرگذار مانند میزان طلاق نسبت به تعداد متاهلان یا میزان طلاق نسبت به جمعیت نیز مورد توجه قرار گیرد که البته در آنها شرایط بهتر است.

به گفته وی بالا رفتن سن زوج ها از نگرانی های دیگر در بحث خانواده است؛ بدین معنی که خانواده ها دیر شکل می گیرد و این برای یک جامعه و یک نگاه ارزش مدار و فرهنگ مدار که ازدواج را مکمل دیانت و وجود می داند، علامت خوبی نیست.

صالحی بیان کرد: آمارهای 1394 نشان می دهد که میانگین سن ازدواج پسران نزدیک به 28 سال و دختران 23.5 سال است که البته در برخی از شهرها مانند تهران این آمار برای پسران بیش از 30 سال و دختران بیش از 26 سال می باشد.

وی در زمینه کاهش بعد خانوار از افزون بر پنج نفر به نزدیک سه نفر گفت: خانواده های ایرانی به تدریج کوچک و کوچکتر شدند و طبیعی است که این امر عارضه ها و آسیب هایی برای جامعه به همراه داشته باشد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاهش بعد خانواده می تواند هم با نگاه جمعیت شناسانه، میزان جانشینی و جایگزینی نسل ها خطرناک باشد که باید با نگاه تکمیل عواطف و ارتباطات در حوزه خانواده به آن توجه کرد.

وی تاکید کرد: با همه این مشکلات، همچنان خانواده در جامعه ایرانی توجه و نقطه اتکا دارد و این اصل می تواند جامعه را پیش ببرد، چرا که خانواده هسته قدرتمند تحرک، پویش و سلامت جامعه می باشد و با این نگاه می توان به آینده امیدوارتر بود.

صالحی در ادامه از همه تلاش ها برای پربارتر، پرتکاپوتر، سالم تر و ایمن تر کردن هسته مقدس خانواده قدردانی کرد و یادآور شد: خانواده به عنوان مهمترین، قدیمی ترین، اصیل ترین و موثر ترین نهاد اجتماعی بوده و این هسته مقدس اگر پاک مانده و رویش داشته باشد، انسان و بشریت سالم می ماند و اگر آفت زده شود، بشریت مسیر نابودی را می پیماید.

افراد نیکوکار در ادامه این همایش پرداخت مبلغ 10 میلیارد ریال در راستای تحیکم بنیان خانواده را متعهد شدند که یک میلیارد ریال آن از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل شد.

صالحی برای حضور در آیین نمادین آغاز نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان، بهره برداری از گذر فرهنگ و هنر آب انبارخان، بازدید از چند مکان فرهنگی از جمله کتابخانه مسجد آقا بزرگ به کاشان سفری یکروزه داشت.

انتهای پیام/