به گزارش پارس نیوز، 
خداوند را می‌توان از دریچه دوربین عکاسی نشان داد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی هنر، با حضور «سهم الدین زمانی» تصویرگر شاخص قرآن کریم عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ آذر) در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

سیدمحسن بنی‌هاشمی در ابتدای این نشست گفت: در  نشست‌های تخصصی هنر از محضر اساتید عکاسی استفاده می‌کنیم اما برای شروع از یک مهمان خاص دعوت مردیم و استاد زمانی از راه دور (استان گیلان) تشریف آوردند. ایشان طی نیم قرن کار مستمر، کل قرآن کریم را تصویرگری کرده‌اند. شاید شنیدن داستان این استمرار، ما را هم اهل همت کند.

وی افزود: آقای زمانی جلوه‌های معرفتی قرآن کریم را به زبان تصویر، رنگ و هارمونی آموزش داده و نشان می‌دهند چگونه می‌توان ذوق را به خلاقیت تبدیل کرد.

زمانی در ادامه این نشست با بیان جزئیاتی از دلایل شروع این کار گفت: وقتی جوان بودم با دوستانم به پابوس امام رضا(ع) رفتم. برای منی که از ده ـ‌ دوازده سالگی نقاشی کلاسیک و صورتگری می‌کردم، دیدن نقش و نگارها و کاشیکاری‌های حرم یک حس متفاوت بود، چون تا قبل از آن هیچ‌وقت طرح‌های اسلیمی و خطایی نکشیده بودم. همان شب خواب عجیبی دیدم و وقتی فردا دوباره به حرم بازگشتم،‌ محو کاشیکاری سوره توحید شدم. همانجا دست به کاغذ و قلم بردم و اتود زدم. 

این هنرمند اضافه کرد: پس از بازگشت به تهران با خودم عهد کردم تفسیری تصویری از قرآن کریم ارائه دهم، به همین دلیل نیت کردم ۱۱۴ سوره کلام‌الله مجید را در قالب ۱۱۴ طرح با گل‌ها و رنگ‌های متفاوت تصویر کنم. روزهای فرد از اذان صبح تا بامداد کار می‌کردم و روزهای زوج نیز حدود ۶ ساعت در روز را به نقاشی سوره‌های قرآن اختصاص می‌دادم تا اینکه حدود یکی ـ دو سال پیش این کار به سرانجام رسید.

زمانی درباره ویژگی‌های هر تابلو اظهار داشت: هر سوره یک تابلوی نقاشی مخصوص به خود دارد که با دیگر سوره‌ها از نظر گل و رنگ شباهتی ندارد. تنها عنصر ثابت هر تابلو، ابعاد ۱۱۴ سانتی‌متری تابلو (به نیت ۱۱۴ سوره) و دایره وسط آن است که «بسم الله الرحمن الرحیم» و سوره را شامل می‌شود؛ این دایره ۳۰ سانتی‌متر (به نیت ۳۰ جزء قرآن) قطر دارد. در مجموع ۶۲۳۶ گلبرگ ـ به تعداد آیات قرآن کریم ـ ترسیم کرده‌ام.

وی دشوارترین تابلو را جلد این قرآن مصور دانست که بسم الله الرحمن الرحیم را شامل می‌شود و افزود: در این تابلو، ۱۱۴ نوع گل با ۱۱۴ رنگ متفاوت کشیده شده است و هیچ گل و رنگی تکراری نیست.

زمانی با ارائه توضیحاتی روی تصاویر تابلوهای خود گفت: در تمام سور‌ه‌هایی که نام حیوانات آمده، آن حیوان شبیه به گل ترسیم شده است. به عنوان نمونه در سوره فیل، در نگاه اول فیلی دیده نمی‌شود اما با اندکی دقت می‌توان هیبت فیل را در قالب گل مشاهده کرد.

این تصویرگر قرآنی خاطرنشان کرد: اوایل شروع کارم از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌کردم، بعدها به رنگ‌های پلاستیک روی آوردم و این اواخر از رنگ‌های اکرلیک بهره می‌بردم، هر چند که مطلوبم نبود، چون لطافت رنگ‌های گیاهی را ندارد.

وی اضافه کرد: این کاری که انجام داد، زبان و شکل نویی از معرفی قرآن کریم است. خداوند با قلب انسان سروکار دارد، اگر صادقانه و خالصانه با هر زبانی با خدا صحبت کنیم، خداوند از ما می‌پذیرد. 

زمانی در پایان خطاب به دانشجویان عکاسی گفت: می‌‌توانید از دریچه دوربینتان به ثبت زیبایی‌ها بپردازید و خداوند را در طبیعت نشان دهید.

انتهای پیام/