به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس صالحی شنبه شب و در مراسم پایانی جایزه جلال آل احمد با برشمردن ویژگی‌های این نویسنده، جایزه وی را در مسیر پیشبرد اهداف ادبی ایران دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این نویسنده، گفت: آل احمد ترکیبی از متضادهایی بود که کمتر در یک نفر جمع می‌شود. او صریح، جسور و در تکاپوی حقیقت بود اما از مردم و با مردم بود. نام او را گرامی می‌داریم.

وی افزود: این جایزه در سه بخش تقسیم شده است. بخش داستان که بخشی از زبان فارسی مدیون آن است. داستان فرصتی برای تصویرسازی از واژگان جامعه را می‌دهد و زبان بین نسلی است. داستان زبان و راه گفت ‌وگوی فرهنگی و نقل انتقال های فرهنگ جهانی است، از سوی دیگر با خود پیشرفت و زایش به همراه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در 40 سال انقلاب مسیر تولید داستان رو به افزایش بوده است. پس از انقلاب بر اساس آمار ارائه شده حدود 21 هزار کتاب چاپ اول و یازده هزار داستان نویس با کتاب چاپ اول داشته‌ایم.

وی در ادامه به پیشرفت های پنج سال اخیر در داستان‌نویسی اشاره و گفت: پیشرفت‌هایی که به وجود آمد موجب نگارش پنج هزار کتاب چاپ اول بوده است. این نشان می‌دهد مسیر رو به رشدی در داستان نویسی 40 سال گذشته داشته‌ایم. داستان‌نویسان جوان رو به افزایش هستند و زنان جایگاه خاص خود را پیدا کرده‌اند. داستان به عنوان جان‌مایه فرهنگی می‌تواند مورد توجه باشد.

صالحی افزود: دامنه مستندنگاری نیز بسیار فراخ است اما در مجموع این بخش نیز حوزه مهمی برای شناسنامه‌دار سازی است، مستندنگاری یعنی شناسنامه‌دار کردن امور برای جلوگیری از تحریف. در این زمینه نیز گام‌های خوبی برداشته‌ایم که موجب پدید آمدن کتاب‌های خوبی شده اما هنوز در این زمینه نیازمند کارهای بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: حوزه نقد ادبی نیز که جوهره ادبیات و بسیار مهم است. نقد ادبیات علاوه بر سنجش ادبی به اتفاق های تازه میدان می‌دهد. اینکه بتوانیم لذت بیشتری از یک اثر ببریم و امکان خلق آثار جدید را داشته باشیم از ویژگی‌های نقد ادبی است.

صالحی در پایان گفت: جایزه جلال تلاش می کند در این سه ضلع بخشی از پیشبرد ادبیات باشد، حرفه‌ای کار کند، از دخالت سلیقه‌ شخصی و سلیقه دولتی نیز جلوگیری کند. آنچه امروز به آن رسیده‌ایم، از آنچه باید می‌رسیدیم دور است اما همچنان در حال تلاش هستیم.

در ادامه این مراسم «اشرف بروجردی» رئیس کتابخانه ملی با طرح این پرسش که چرا باید جایزه جلال آل احمد داشته باشیم؟ افزود: کسانی که آثار او را خوانده باشند، می‌دانند تکلف نداشتن، مهمترین ویژگی کار اوست، جلال از نویسندگانی است که با ژرف‌اندیشی و نگاه موشکافانه و با همان زبان خودمانی، هر چه می دید به رشته تحریر درمی‌آورد. این کتاب برای ما به عنوان جوان بسیار جذاب بود و در آن برهه زمانی هم نویسندگان و هم اصحاب هنر نسبت به جلال واکنش داشتند.

بروجردی تاکید کرد: آرزو می‌‌کنم همه کسانی که به آینده ادبیات اهمیت می‌دهند، بتوانند به ادبیات که روش انتقال مطالب به دیگران است، قدرت ببخشند.

انتهای پیام/