به گزارش پارس نیوز، 

کریمی قدوسی در ابتدای این نشست با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: امروز مهمترین رویکرد بنیاد، بحث حمایت از تولید داخل است و در این خصوص یکی از اقداماتی که انجام شد، تغییرات ویژه در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدویی ایران و همچنین برگزاری رویداد همگرا و لیگ بازی‌های رایانه‌ای بود.

وی با اشاره به تغییراتی که در این دوره از جشنواره رخ داده است، افزود: مهمترین تغییرات این دوره از جشنواره در بحث ژانربندی، داوری و میزان جوایز بود. جوایز این دوره به شدت افزایش پیدا کرد و تلاش کردیم تا رغبت و میل بازی‌سازان را برای تولید بازی‌های باکیفت‌تر ملی بیش از پیش افزایش دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه حدود ۳۶۰ میلیون تومان جایزه برای این دوره از جشنواره اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: بزرگترین بخش این جوایز به بهترین بازی سال اختصاص پیدا می‌کند که مبلغی بالغ بر ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد بود.

کریمی قدوسی اضافه کرد: موضوع ژانربندی در این دوره از جشنواره را با نگاهی کاملا ویژه و نقادانه برگزار می‌کنیم تا بتوانیم ضمن انتخاب بهترین ژانر بازی در همه موضعات، این روند را هم اصلاح کنیم. بر همین اساس شورایی را تحت همین عنوان در بخش داوری ایجاد کردیم تا بتوانند به بهترین شکل ممکن این روند را دنبال کنند.

وی با اشاره به بحث داوری در این دوره از جشنواره به عنوان یکی از تغییرات مهم، گفت: داوری‌ها را دو مرحله‌ای و متشکل از گروه‌های بازی‌سازان که در این دوره بازی را ارائه نکرده‌اند، تیم‌های رسانه‌ای و تخصصی حوزه بازی و بهترین ژانر از نگاه مردم تقسیم کرده‌ایم. تمام این تیم‌ها بر اساس کار‌های کارشناسی شده انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره تغییر نام آن بود که به جای استفاده از عبارت «بازی‌های رایانه‌ای» برای نخستین بار از «بازی‌های ویدیویی» استفاده شد. همچنین نام تهران از جشنواره حذف و «ایران» جایگزین شده است. این اقدام به پیشنهاد فعالان و رسانه‌های تخصصی این صنعت روی داده تا نام جشنواره، جامعیت بیشتری را پوشش دهد و بتوانیم از سایر نقاط کشور هم مشارکت داشته باشیم.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره هم گفت: شناخت و حمایت از استعداد‌های موجود در صنعت کشور با رویکرد تقویت صنعت بازی‌سازی در ایران، ایجاد نگرش مثبت در مدیران عالی کشور جهت گسترش صنعت بازی‌های ویدیویی و تصحیح نگرش منفی برخی از مسوولان نسبت به این مقوله، قدردانی از بازی‌سازان بااستعداد و بازی‌های با کیفیت در سراسر کشور، و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و ادبیات غنی کشور در تولید بازی‌های ویدیویی از مهترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با بیان اینکه این جشنواره ارتباط و تعامل فعالان صنعت بازی‌های ویدیویی را با دانشگاه‌ها، تقویت می‌کند تا دانشجویان بتوانند به صورت پر قدرت‌تر در این عرصه وارد شوند، گفت: با توجه به این جشنواره دانشجویان هنر دانشگاه‌های معتبر کشور هم برای طراحی شخصیت و انتخاب آثار به ما کمک خواهند کرد. همچنین جلب توجه واحد‌ها و نهاد‌های مختلف دولتی برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید بازی‌های ویدیویی، معرفی بازی‌های برجسته به عنوان الگو‌هایی برای صنعت بازی‌سازی، استفاده خبری و تبلیغاتی از فضای جشنواره در جهت ایجاد بازار مناسب برای بازی‌های ویدیویی و اتصال حلقه جشنواره به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در جهت ارتقای سطح اقتصادی بازار بازی‌های ویدیویی از دیگر رویکرد‌ها و اهداف ما برای برگزاری این جشنواره بود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: این رقابت در واقع باعث کیفی‌تر شدن صنعت تولیدات بازی‌های ویدویی در کشور خواهد شد و ژنرال‌های بازی‌سازی کشور در این عرصه معرفی می‌شوند و رقابت خواهند کرد. افزایش میزان جوایز در این جشنواره هم باعث می‌شود تا عده‌ای با شوق بیشتر به سمت بازی‌های باکیفیت داخلی حرکت کنند؛ هرچند رقابت بیشتر می‌شود، اما همه این‌ها می‌توانند در جوایز دیگری که در نظر گرفته شده مورد داوری قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی بر حمایت‌های اعلام شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صنعت بازی‌های بومی و برگزیدگان دوره قبل، گفت: امروز صحبت‌های خیلی خوبی را با ستاد فناوری‌های نرم و هویت ساز که به احتمال قوی برنده‌های این دوره از جشنوره مبادی ورود شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌شوند و کسانی که برگزیده می‌شوند به عنوان شرکت خلاق به این معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی می‌شوند. اما سال گذشته به دلیل عدم این تفاهم مشترک برای برندگان عملا این اتفاق رخ نداد. البته این موضوع هم قطعی نیست، اما توافقات اولیه آن شکل گرفته است.

در ادامه این نشست، حاجی‌میرزایی با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره به عنوان یکی از اقدامات موثر این دوه، گفت: در این دوره از جشنواره سعی کردیم از همه گروه‌ها و ژانر‌ها در بخش‌های مختلف داشته باشیم و با توجه به این موضع افراد را در هیئت‌های مختلف داوری انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: مصوبات اصلی ما در این دوره کاهش هزینه‌های برگزاری با حذف برخی از آیتم‌های جشنواه بود و درکنار آن افزایش جوایز برگزیدگان و اضافه کردن ۲ بخش جدید انتخاب مردمی بهترین نسخه به‌روز رسانی و بهترین ژانر از نگاه مردم است. تغییر دیگر آیتم‌های داوری در این دوره بود.

دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدویی ایران با بیان اینکه تغییر مدل پذیرفته‌شدن بازی‌های برتر یکی دیگر از اقدامت جدید در این دوره است، تصریح کرد: با توجه به این موضع مقرر شد تنها بازی‌های منتشر شده مرود ارزیابی و داوری قرار گیرند. بخش اصلی جشنواره هم که انتخاب بهترین دستاورد سال است به یک بازی تعلق می‌گیرد. همچنین بهترین ژانر و بهترین بازی مردمی دیگر بخش‌های این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

حاجی میرزایی، بیان کرد: داوری این دوره با حضور ۱۰ داور اصلی و ۵ داور فرعی و همچنین ۲۰ نفر از رسانه‌های تخصصی حوزه بازی‌های ویدویی خواهند بود. بر همین اساس بخش ژانر‌ها در آکادمی که به همین نام ایجاد شده داوری می‌شود. در کنار این داوری ۵۰ درصد توسط خود مردم صورت می‌گیرد. یعی کردیم برای شفافیت هم داوری ۲ مرحله‌ای باشد.

بازی‌سازان از ۱ آذر تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند تا بازی‌های خود را به این جشنواره ارسال کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت فراخوان و ارسال آثار خود می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی irangamefestival.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/