به گزارش پارس نیوز، 

دکتر علی اکبر مجیدی فیاض، استاد دانشگاه، محقق و مصحح تاریخ بیهقی سال 1277 در مشهد به دنیا آمد و ابتدا به تحصیلات حوزوی روی آورد و از محضر تنی چند از استادان حوزه ادبی خراسان بهره برد.

وی پس از تکمیل تحصیلات حوزوی، از سال 1307 به عنوان دبیر در اداره فرهنگ خراسان استخدام و به تدریس در دبیرستانهای مشهد مشغول شد.

دکتر فیاض در سال 1314 دانشسرای مقدماتی مشهد را تاسیس کرد و خود ریاست آن را بر عهده گرفت و چندی بعد برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفت و از دانشسرای عالی لیسانس گرفت و سپس در سال 1322، به اخذ درجه دکتری ادبیات فارسی از دانشگاه تهران نایل آمد.

مهمترین ثمره فعالیت علمی وی در تهران تصحیح تاریخ بیهقی بود. وی علاوه بر نمایندگی مردم مشهد در مجلس شورای ملی به مدت چهار دوره، مدتی در دانشگاه فاروق قاهره به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

وی پس از بازگشت به ایران در سال 1334، دانشکده ادبیات مشهد را تاسیس و خود به مدت 9 سال ریاست آن را بر عهده داشت.

دکتر فیاض در بنیانگذاری دانشکده معقول و منقول دانشگاه مشهد نیز که بعدها الهیات و معارف اسلامی نامیده شد، سهم به سزا داشت و مدتی همزمان با ریاست دانشکده ادبیات، سرپرستی و تدریس علوم اسلامی آن دانشکده را هم بر عهده گرفت.

کنگره بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در شهریور 1349 با همت علمی علی اکبر فیاض در مشهد برگزار شد و یک سال بعد، در چهارم شهریور 1350 در حالی که تصحیح جدید تاریخ بیهقی را در چاپخانه دانشگاه فردوسی زیر چاپ داشت در مشهد درگذشت.

دکتر غلامحسین یوسفی، در مقاله ای در مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی که زمستان 1350 چاپ شده است، در باره این استاد فرهیخته چنین می نویسد: دکتر فیاض از کسانی بود که در آنان طلب معرفت ، آموختن و کنجکاوی و پی بردن به حقایق به صورت عشقی سرشار بروز می کند که پایدار است و روز افزون.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در باره مراسم نکوداشت دکتر فیاض به خبرنگار ایرنا گفت: شب علی اکبر فیاض در راستای قرارداد این مرکز با موسسه فرهنگی هنری بخارا و در قالب شب بخارا برگزار شده است.

سلمان ساکت افزود: 11 آذر ماه سال 1334 خورشیدی به عنوان اولین روز شروع به کار دانشکده ادبیات است و از آنجا که دکتر فیاض بنیانگذار این دانشکده بود، شب بخارا و این مراسم بزرگداشت نیز در این تاریخ برگزار شد.

وی اظهار داشت: تصحیح تاریخ بیهقی، تاریخ اسلام، محاضرات عن الشعر الفارسی و الحضاره الاسلامیه فی ایران شامل مجموعه مقالات در زمینه ادبیات فارسی به زبان عربی از جمله مهمترین آثار علمی این چهره فاخر کشور است.

ساکت با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، شناساندن مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد و کوشش برای پیوند نسل جدید با نسل قدیم دانشگاه است، گفت: تعدادی از بزرگداشت های این مرکز به صورت مستقل و تعدادی از آنها با همکاری دانشکده ها و سازمان های دیگر انجام شده که همکاری با موسسه فرهنگی و هنری بخارا در این راستا می باشد.

وی افزود: طی تفاهم نامه 2 ساله با مجله بخارا قرار است برای بزرگانی همچون استاد محمود فرخ، احمدعلی رجائی بخارائی و محمود رامیار شب بخارا و مراسم گرامیداشت برگزار شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد اولین دانشگاه مادر است که میزبان شب های بخارا بوده اظهار داشت: شب غلامحسین یوسفی که سال گذشته برگزار شد اولین گام در همکاری مرکز با موسسه فرهنگی هنری بخارا بود.

موسسه فرهنگی هنری بخارا از سال 1377 با چاپ نشریه 'بخارا' به عرصه مطبوعات کشور وارد شد و از سال 1384 با برگزاری شب های بخارا در معرفی و تقدیر از مفاخر علمی و فرهنگی کشور کوشیده است.

انتهای پیام/