به گزارش پارس نیوز، 

مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر الف شامگاه یکشنبه ۴ آذر در شهر تبریز برگزار شد. این جشنواره با رویکرد صلح جهانی با دبیری نادر برهانی مرند و ریاست هومن بیگ نژاد از ۲۷ آبان فعالیت خود را آغاز کرد و در سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص) به کار خود پایان داد.

در این مراسم رئیس جشنواره با بیان اینکه تبریز نمادی از صلح را در این جشنواره نشان داد، افزود: ما برای برگزاری جشنواره تئاتر الف هیچ کمکی از تهران نگرفتیم و نهادهای استانی عزم جدی داشتند تا جشنواره اتفاق بیفتد. چند بار با آقای برهانی مرند مصمم شدیم که جشنواره را برگزار نکنیم ولی مدیران و مسئولان استان آذربایجان شرقی به ما اصرار کردند که جشنواره برگزار شود.

وی تأکید کرد: اگر از صلح صحبت می کنیم، در تبریز با همدل شدن نهادها این اتفاق افتاد. ما چند سالن های تئاتر تبریز را تجهیز کردیم. این جشنواره مختص مردم ایران و جهان علی الخصوص مردم آذربایجان شرقی است که ما را حمایت کردند. ما دوست داریم تا آیین ها و انگاره های صلح و دوستی در ایران را به تمامی جهان ارائه دهیم.

در ادامه محمدپور مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی نیز جشنواره تئاتر الف را اتفاق بزرگی در منطقه دانست و افزود: در عرصه فرهنگ و هنر بخصوص تئاتر، نگاه ما برای رشد و تعالی به بخش غیر دولتی است. اداره کل ارشاد استان آذربایجان شرقی در بحث واگذاری مراکز و نهادها به بخش خصوصی جایگاه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: اگر ما به مردم و هنرمندان اتکا کنیم اتفاق خوبی می افتد.

سپس از نمایندگان گروه های فنلاند، عراق و آذربایجان همچنین هنرمندان شرکت کننده از کشورهای سوئد، لهستان و افغانستان در این جشنواره، قدردانی شد.

در ادامه گروه «اُتلار» به اجرای حرکات موزون آذربایجانی پرداخت.

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف نیز در بخش دیگری از مراسم اختتامیه این جشنواره بیان کرد: جشنواره تئاتر الف در آینده یکی از جشنواره ها معتبر منطقه و دنیا خواهد بود. امیدوارم چراغ این جشنواره روشن بماند و تبریز ما بدرخشد.

وی در ادامه مطلبی را در خصوص جنگ های رخ داده در جهان و جنگ انسان علیه خود و طبیعت قرائت کرد و استمرار فعالیت های صلح طلبانی از جمله فعالیت های تئاتر نظیر جشنواره تئاتر الف با رویکرد صلح را بسیار تأثیرگذار  دانست.

اجرای پرفورمنس «پیامبر صلح» توسط یاسر خاسب از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در بخش پایانی مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر الف، برگزیدگان بخش های مختلف به شرح ذیل معرفی شدند:

برگزیده بخش پوستر:

علیرضا معظمی

برگزیده بخش عکس:

لوح تقدیر: مازیار اسدی و حسین اسماعیلی

تندیس: امیرحسین کمالی

مسابقه نمایشنامه نویسی:

رتبه سوم: صابر نیکبخت برای نمایشنامه «لک لک ها»

رتبه دوم: زهرا مینویی برای نمایشنامه «بندخانه»

رتبه اول: فریدون ولایی برای نمایشنامه «اپرای شیپوری»

برگزیدگان بخش مسابقه صحنه ای

موسیقی: بهرنگ عباسپور برای نمایش «مثل آب برای شکلات»

طراحی لباس: فاطیما پشت کوهی برای نمایش «مثل آب برای شکلات»

طراحی صحنه: ابراهیم پشت کوهی برای نمایش «مثل آب برای شکلات»

بازیگری زن: هیأت داوران از رویا نونهالی تجلیل کرد و لوح تقدیر این بخش به پری بارانی بازیگر «آبی ترین آسمان زمین» اهدا شد. معصومه بیگی بازیگر «مثل آب برای شکلات» نیز بازیگر زن برگزیده جشنواره شد.

بازیگری مرد:

لوح تقدیر: محمدرضا صولتی برای نمایش «سندرم پای بیقرار»، بازیگر برگزیده: شوقی حسین اف بازیگر نمایش «یادداشت های یک دیوانه» از کشور آذربایجان

بهترین نمایشنامه نویس:

مهند الهادی برای نمایشنامه «زنگ خاموشی» از عراق

کارگردانی:

لوح تقدیر: شایان فیروزی برای نمایش «خون مردگی»، تندیس: فرانک فهر از کشور رومانی

کد خبر 4468016