به گزارش پارس نیوز، 

دست اندرکاران کنسرت ارکستر «میرآترا» به خوانندگی داود آزاد و سرپرستی میرامیر میری روز دوشنبه بیست و هشتم آبان ماه طی یک نشست خبری که در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد به تشریح برنامه های خود برای برگزاری این اجرای زنده پرداختند.

داود آزاد خواننده کنسرت ارکستر «میراترا» در ابتدای این نشست رسانه ای توضیح داد: کنسرتی که روز ششم آذر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود فضای جدیدی از آثار من است که سه قطعه از این آثار بی کلام هستند. این کارها از لحاظ سازبندی و هارمونی نسبت به کارهای قبلی من دارای تفاوت های زیادی است. ما از ۲ ماه پیش تمرین ها را آغاز کردیم و تمام تلاش ها را انجام دادیم تا با یک ارکستر بزرگ کار خوب و با کیفیتی را به مخاطبان ارایه دهیم. این کار بر خلاف اجراهای قبلی من دارای یک ارکستر شصت نفره ای است که به طور حتم در برگیرنده یک تجربه متفاوت خواهد بود.

وی در بخش دیگری از برنامه توضیح داد: غیر از مواردی که به آن اشاره شد، تصمیم داریم یک قطعه آذری را نیز برای مخاطبان اجرا کنیم که فکر می کنم برای من کار بسیار سختی خواهد بود. البته کلیت آثار از سه آلبوم پیشین من خواهد بود که امیدوارم بعد از مدت ها دوری از اجراهای زنده بتوانم برنامه با کیفیتی را برای مخاطبان اجرا کنیم.

این خواننده و آهنگساز موسیقی ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر کم کاری وی در حوزه اجراهای زنده تصریح کرد: من اخیرا درگیر ضبط و کارهای خارج از ایران شدم. هم اکنون من ۱۰ آلبوم برای انتشار دارم که یکی از آنها مربوط به حزین لاهیجی است و به زودی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر خواهد شد به همین جهت درگیری های این چنینی باعث شده که من اجراهای کمی در تهران و شهرستان داشته باشم. البته من در این چند ماه کنسرت هایی را برگزار کردم و به زودی نیز برنامه هایی نیز برای برپایی کنسرت در تهران، شهرستان ها و خارج از کشور خواهیم داشت. یک کار دیگر هم در قالب کنسرت تئاتر خواهیم داشت که به نام خسرو و شیرین به مخاطبان ارایه خواهد شد. این کارهایی هم که به آن اشاره کردم در همه حوزه هاست که یکی از این آثار در حوزه موسیقی سرخ پوستان خواهد بود و فکر می کنم دارای تنوعاتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

میرامیر میری رهبر ارکستر ایرانی «میرآترا» هم در این نشست گفت: ما جزو ارکسترهایی هستیم که تلاش کردیم شکل جدیدی از ترکیب سازهای ایرانی را داشته باشیم. ما بیش از ۲ سال بود که فعالیتی نداشتیم اما بعد از مدتی تصمیم گرفتیم تا از آثار استاد آزاد برای کنسرت جدید استفاده کنیم. خوشبختانه از زمان آغاز تمرین ها با توجه به فضای جدیدی که در ارکستر چیده شده صدای مطلوبی از ارکستر بیرون می آید و این روند جزو برنامه های ماست که بتوانیم با سازهای ایرانی به حجم ارکسترهای کلاسیک نزدیک شویم.

این هنرمند بیان کرد: ما به غیر از خانه موسیقی هیچ حامی دولتی و غیر دولتی نداشتیم اما برای «میرآترا» یک اتفاق خوب را می بینم. به طور حتم همکاری با استاد داود آزاد می تواند مقدمه خوبی برای اجراهای ارزشمندی در حوزه موسیقی ایرانی باشد. البته ما در کنسرت پیش رو از سازهایی چون سنتور، قانون، تار و کمانچه استفاده می کنیم این در حالی است که در کنار استفاده از این ترکیب سازی از سازهای مهجور از جمله خورشید، جُنبُش، بُزُک،  شاه رباب و تعدادی دیگر نیز استفاده خواهیم کرد که به اعتقاد من فضای جالب توجهی را برای اجرا در برخواهد گرفت. ما در کنار این ترکیب سازی از گروه کر نیز استفاده کرده ایم که از این ترکیب بسیار خوب جواب گرفته ایم.

امیری ضمن ارایه توضیحاتی از روند فعالیت های ارکستر «میرآترا» درباره قطعات کنسرت هم بیان کرد: ما در این کنسرت از ۱۱ قطعه استاد داود آزاد مشتمل بر آثار جدید و قدیمی این هنرمند استفاده می کنیم. این در حالی است که سه قطعه از بنده با استفاده از اشعار مولانا نیز در این کنسرت اجرا می شود که امیدوارم مقدمه ای برای اجراهای پیش رو گروه باشد. برنامه هایی هم برای اجرای زنده در شهرستان ها داریم که به زودی جزییات آن اعلام می شود و در این حوزه هم قطعا در شهرستان هایی اجرا خواهیم داشت که نوازندگان خانم نیز در کنار ما هستند.

ویدا لقمانی سرپرست ارکستر ایرانی «میرآترا» هم در پایان این برنامه بیان کرد: خوشبختانه به یاری تک تک هنرمندان گروه اکنون ارکستر «میرآترا» در قالب یک ارکستر هفتاد نفره به اجرای برنامه می پردازد و به طور حتم حضور استاد داود آزاد می تواند شرایط مطلوبی را برای ما فراهم کند.