به گزارش پارس نیوز، 

برخی تصمیمات غیر اصولی شورای صنفی نمایش، لزوم حذف کمیته انضباطی به شکل فعلی، زمزمه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تهیه کنندگان و نگرانی از تشکیل صنف واحد تهیه کنندگی با انگ دولتی در آخرین نشست هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرتضی شایسته سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل با اشاره به اینکه در این نشست اعضای جدید هیات مدیره حضور داشتند، گفت: با توجه به لزوم شفاف سازی، حضور اعضای انجمن در ارکان مختلف می تواند به ارتباط مستقیم اعضا کمک کند و در این شیوه مسایل و مشکلات سریع تر می تواند در هیات مدیره مطرح شود.

در ادامه جلسه برخی تصمیمات کارگروه اکران و شورای صنفی نمایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نخستین موضوع کسر ۴ درصد از سهم بلیت توسط سینما تیکت بود که برخی از همکاران به کسر این درصد از بلیت معترض بودند و اعتقاد داشتند که در این زمینه شورای صنفی نمایش کم کاری کرده است.

شایسته بیان کرد: از سوی دیگر گفته شد که هنوز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط برخی سینماها از فروش کسر می شود در صورتیکه این مبلغ بر اساس نامه معاونت مالیات بر ارزش افزوده باید از تهیه کنندگان حقوقی و نه حقیقی کسر شود اما نکته اصلی که مورد اعتراض جمعی بود، اکران فیلم ها قبل از برداشتن فیلم های جدید بود. همکاران اعتقاد داشتند وقتی فیلمی قبل از سرگروه اکران می شود به فیلم های روی پرده و به خصوص فیلمی که در همان گروه ادامه نمایش دارد، لطمه اساسی وارد می کند. از سوی دیگر از این امکان صرفا برخی منتفع و حقوق صاحبان دیگر فیلم ها ضایع می شود.

سخنگوی هیات مدیره انجمن ادامه داد: در بخش دیگر از مذاکرات هیات مدیره بحث کمیته انضباطی مطرح شد. در این زمینه اعلام شد که اساسا این کمیته به اشتباه تشکیل شده است و باید ماموریت های آن به شورای صنفی نمایش بازگردد. در همین زمینه تاکید شد که حضور مسئول کمیته در این شورا که شائبه «اعمال نظر» نیز وجود دارد بر خلاف مقررات است و معلوم نیست چرا با این حضورهای غیر موجه، برخورد جدی نمی شود.

هیات مدیره تاکید داشت که با توجه به شورای صنفی نمایش و شورای عالی اکران وجود کمیته انضباطی غیر لازم و حتی غیر عقلانی است. دستور جلسه بعدی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طریق دفاتر پخش از تهیه کنندگان و اقداماتی که توسط معاونت مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است، اختصاص داشت و مقرر شد که برای جلوگیری از این اقدام متناقض با دستور قبلی معاونت «مالیات بر ارزش افزوده» اقدام لازم اعمال شود.

سخنگوی انجمن تهیه کنندگان مستقل در پایان به نگرانی هیات مدیره از شکل گیری صنف واحد به شیوه دولتی پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه هیات اجرایی شورای عالی تهیه کنندگان قرار بود که با روش های صنفی برای یکپارچه سازی صنف تهیه کنندگی اقدام شود. متاسفانه با برخی رفتارها، بنظر می رسد که اقدامات از شکل صنفی به سمت اقدام بر اساس نمایندگی از دولت تغییر ماهیت داده است.

هیات مدیره نسبت به تشکیل صنف از طریق دولت به شدت هشدار داد و مقرر شد در این زمینه اقدامات لازم انجام می شود.