به گزارش پارس نیوز، 

جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین، در خصوص  کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: مسئله کتاب و و کتابخوانی مسئله مهمی است که باید از طریق آسیب شناسی اجتماعی به عنوان یک معضل فرهنگی به آن پرداخته شود. می توانیم از دهه هشتاد و نود آمار بگیریم و میزان سرانه مطالعه را به دست بیاوریم. سازمان هایی مثل آموزش و پرورش در این زمینه نقش محوری دارند.

وی افزود: در کنار میزان سرانه مطالعه در کشور  مسائلی مانند قیمت کتاب هم در بحث کتابخوانی مطرح می شود. مسائل اقتصادی می تواند در میزان کتابخوانی در کشور دخیل باشد. علت دیگر سرانه پایین مطالعه در کشور  نوع کتاب هایی است که در بازار کتاب وجود دارد. بازار کتاب از کتاب هایی اشباع شده است که رمان های خارجی هستند.کتاب خوب هم در بازار کم شده است و ما به عنوان خواننده کتاب دنبال کتاب خوب هستیم.

مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به اینکه تغییر سلیقه پدر و مادرها در زمینه مطالعه کتاب روی چگونگی مطالعه فرزندانشان تاثیر گذاشته است، بیان کرد: فرهنگ خانواده های ما در زمینه کتابخوانی روی چگونگی مطالعه فرزندان خانواده تأثیر می‌گذارد. به غیر از این در دسترس نبودن کتابخانه های عمومی در بعضی از شهرستان ها هم بر کاهش سرانه مطالعه در کشور تاثیر گذاشته است. مطالعه کتاب های صوتی الکترونیک را هم می توان جزو کتابخوانی حساب کرد.

صابری نژاد با اشاره به اینکه الان نیمی از جامعه ایرانی جامعه الکترونیک است، اظهار کرد:  اکثر مخاطبان نسل جوان به فضای الکترونیکی مراجعه کردند و فضای مجازی را فضای مطالعه خود قرار دادند. در میان کتاب های الکترونیکی هم کتاب خوب وجود دارد . از هر دو مسیر کتاب های کاغذی و ایبوک می توانیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توسعه بدهیم. البته باید الگوبرداری های جدیدی شود و سیاست های جدیدی را جایگزین سیاست های قبلی در زمینه کتاب و کتابخوانی  کنیم.

وی ادامه داد: حتماً باید برنامه ریزی جامعی در زمینه کتابخوانی شود؛ الان ما در کشورهای پیشرفته رشد کتابخوانی داریم. شهرداری ها به عنوان یک مرکز فرهنگی شعاری در سطح شهر در زمینه کتاب و کتابخوانی ندارند. توجه به این ضعف بسیار مهم است و شهرداری ها می توانند در شعارهای زیباسازی و فرهنگی از مقوله کتاب و کتابخوانی استفاده کنند. این مسئله در مدارس هم دیده می شود و روی دیوار مدارس مطلبی درباره کتاب و کتابخوانی نمی بینیم.

مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به نقش صدا و سیما در زمینه ترویج کتابخوانی تصریح کرد: چون صدا و سیما نقش کاربردی در زمینه ترویج کتابخوانی دارد، برنامه هایی مانند شابک در آن می تواند توسعه پیدا کند. می توانیم مستندهایی درباره نقش کتاب و بزرگان و اساتید تهیه کنیم و از رسانه پخش کنیم.  این مسئله می تواند تأثیر بسیار زیادی در فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.