به گزارش پارس نیوز- حجت الاسلام ابراهیم بهاری استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت فعالیتهای جهادی در فرهنگ اسلامی گفت: در فرهنگ غنی شیعه یکی از مهمترین مباحث اعتقادی و عملی جهاد است. به تعبیر وجود مبارک پیامبراعظم (ص) جهاد دو شاخه است, جهاد اکبر و اصغر. در روایات دینی آمده صحابی پیامبر اکرم (ص) از جنگ بسیار سختی برگشته بودند پیامبر فرمود احسن به شا که در یک جهاد کوچک پیروز شدید بر شما باد در جهاد اکبر به مبارزه بپردازید. یکی از صحابی عرض کرد یا رسول الله این همه سختی جهاد کوچک بود, پس جهاد بزرگ چیست؟ حضرت فرمود: جهادی مبارزه با نقس و یا به تعبیر امروزیها جهاد نرم افزاری است که مصادیق مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه جهادگران سازندگی در زمره مجاهدان فی سبیل الله هستند افزود: بی شک این جهاد را می توان در مصداق بارز فرموده مقام معظم رهبری با عنوان " آتش به اختیار" عنوان نمود که نوعی از آن تشکیل گروه های جهادی و عضویت در آن است. جهاد می تواند در اشکال مختلف اعم از نظامی, اخلاقی, فرهنگی و اقتصادی باشد. جهادگرانی که وارد عرصه های غیر نظامی می شوند و در مناطق محرومی که مردم توانایی ساخت خانه, درمان ومعیشت ندارند اقداماتی انجام می دهند جهاد ذی قیمتی است که در زمره جهاد فی سبیل الله قرار می گیرد.

کارشناس مسائل دینی خاطر نشان شد: امروزه شاهد حضور گروه های جهادی پزشکی به صورت های مختلف هفتگی یا ماهیانه در مناطق محروم کشور هستیم که هموطنان را به صورت رایگان درمان می کنند. بی شک این تلاشها و قدم ها مجاهدت اکبر و خاموش است که در روایات دینی ودر قرآن کریم از چنین جهاد گراین تعریف و تمجید شده، بنحوی که پروردگار عالم به آنها احسن گفته است.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری با تمجید از فعالیت جهادگران در مناطق محروم و در تعریف شهید گفت: به هر حال اطلاق شهید را نباید تنها به شهدایی داد که از بعد سخت افزاری در میدان جنگ به فیض شهادت نائل شده اند, بلکه حتی به تعبیر پیامبر اکرم(ص) کسی که برای کسب روزی حلال از منزل خارج می شود, مجاهد فی سبییل الله است واگر دراین راه از دنیا برود شهید از دنیا رفته است. این سخن گهر بار پیامبر اکر (ص) بیانگر اهمیت کار و تلاش و کوشش است.

 وی اهمیت کارهای جهادی را در حدیثی از معصوم عنوان کرده افزود: وجود مبارک امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه به درگاه الهی عرضه می دارد: خدایا به من برای خدمت به بندگانت عمری طولانی عطا کن. این سخن از معصوم علیه السلام بیانگراهمیت به خدمتگزاری به بندگان خدا و رحمتی است که از سوی خدا به سمت خدمت گزاران به بندگانش جاری و ساری می شود.

این کارشناس دینی اظهار داشت: یکی از مدیران کشور در زمان حیات مرحوم عظمی فاضل لنکرانی خدمت ایشان رفته و آیت الله لنکرانی از خدمت آن مدیر تقدیر کرده بودند. آیت الله لنکرانی از آن مدیر پرسیدند: آیا می دانی اسلام چیست؟ در پاسخ می گویند: اسلام دو وجه دارد وجه اول جزیی آن  عبادت است و وجه مهم آن خدمت به بندگان خداست. بنده به عنوان فردی که فقه واصول خوانده وکارشناس ارشد مسائل دینی هستم از شما می خواهم  واجبات را انجام بده و مابقی را در خدمت به مردم صرف کن, اگر روز قیامت جلوی شما را گرفتند بگو محمد فاضل گفته که چنین کاری انجام دهم, من ضمانت می کنم که به جای آوردن این موضوع موجب رستگاری تو خواهد شد.

 وی با شهید خواندن عاملان خدمت گزاری به مردم و با توجه به عروج یکی از جهادگران بی نام و نشان( امیرمحمد اژدری) عرصه خدمت به محرومین، خاطر نشان شد: بی شک باید از گروه های جهادی تمجید و آنها مورد تشویق قرار بگیرند چرا که آثار خدمات آنها همچنان ازدوره اول انقلاب و دفاع مقدس به جای و باقی است. امام خمینی (ره) با وقوف به اهمیت این مساله عنوان جهاد سازندگی را برای آبادانی کشور انتخاب نمودند. کسانی که در مسیر جهادی به هر شکلی از دنیا می روند در درگاه الهی ماجوربوده و جزء شهدایی به شمار می روند که خداوند متعال آنها را در زمره مجاهدان فی سبیل الله ثبت و ضبط خواهد کرد.