به گزارش پارس نیوز، 

آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی، پنجشنبه 24 آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در تالار وحدت برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: امروز 24 آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار مصادف با سالروز درگذشت علامه سید محمد حسین طباطبایی است. این نامگذاری برای کتابداران و اهل کتابخوانی یک افتخار بزرگ است. اگرچه دست ما از دامان این مفسر قرآن کوتاه است اما همین قدر که این نسبت بین ما برقرار شده برایمان باعث افتخار است.

دبیرکل نهاد با اشاره به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی گفت: نوزاد نحیف متولد سال 1357 که از بدو تولد مورد حمله نظامی، ترورهای وحشیانه و تحریم‌های اقتصادی قرار داشت، امروز در سن چهل‌سالگی به بلوغ رسیده و به یک پهلوان با بازوانی قوی،‌ قدرت فکری بسیار روشن و بیان بسیار بلیغ در دنیا تبدیل شده است.

مختارپور با یادآوری برکات انقلاب اسلامی در حوزه گسترش کتابخانه‌های عمومی در کشور گفت: در سال 57 جمعیت کشور 35 میلیون نفر بوده و امروز این جمعیت به 80 میلیون نفر رسیده است؛ یعنی چیزی بیش از دو برابر؛ از سوی دیگر در سال 57 کشور دارای تنها 373 کتابخانه عمومی بوده که این تعداد امروز به 3400 کتابخانه عمومی رسیده؛ یعنی چیزی حدود 9 برابر. البته هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل ایجاد و دسترسی همگانی به کتاب فاصله داریم.

مختارپور در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سال 93 که دوره جدید نهاد کتابخانه‌ها شروع شده، اتفاقات زیادی رخ داده است از جمله مسائل قانونی ماده 6 که مربوط به درآمد شهرداری‌ها است؛ وضع معیشتی کتابداران؛ ساختار تشکیلاتی در همه سطوح؛ فعالیت‌های پژوهشی و...، اگر قرار باشد فعالیتی درست و صحیح انجام دهیم باید کارمان مبتنی بر نتایج علمی و پژوهشی باشد تا اولاً به‌صورت سلیقه‌ای، کور و بدون پشتوانه علمی عملی انجام ندهیم و دوم، کارمان اثربخش باشد.

وی گفت: طی یک سال اخیر دو کار مهم در نهاد کتابخانه‌ها انجام شده که هر دو با حمایت وزیر ارشاد و هیئت امنای نهاد همراه بوده است؛ اول تبدیل کتابخانه‌ها از مراکز امانت به کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، اگر کتابخانه‌ها پایگاه اجتماعی باشند در گسترش تعامل و گفتگوی ملی بین روشنفکران، علما و... نقش خواهند داشت. دوم حوزه ورود به عرصه ارتقای سلامت اجتماعی. نهاد در طول 9 ماه گذشته به 7 شهر دارای اولویت در زمینه مورد دوم ورود کرده و اتفاقاتی را در این شهرها صورت داده که نتیجه کوتاه‌مدتشان تا به حال مشخص شده و تا آخر سال به 8 شهر دیگر هم خواهیم رفت، بنابراین توجه دارید که کتابخانه‌ها نقش مهمی در ارتقای مسائل اجتماعی و آینده این کشور خواهند داشت.

انتهای پیام/