به گزارش پارس نیوز، 

روز چهارشنبه مصادف با 7 نوامبر، هند همراه با برخی دیگر از کشورهای شبه قاره که قبلا بخشی از هندوستان بزرگ بودند عید بزرگ دیوالی را جشن می گیرند. در هر نقطه دیگر جهان نیز که جوامع هندی حضور دارند.این جشن طی آئین های کهن گرامی داشته می شود.

می توان به جرأت گفت دیوالی یکی از مهم ترین و بزرگترین جشن های مذهبی و فرهنگی قومی در جهان است که قدمتی هزاران ساله دارد و در بزرگداشت آن در کشورهای دیگری همانند نپال، مالزی، فیجی، میانمار، سنگاپور و سریلانکا با نور و جشن همراه است.

 

در سراسر شبه قاره و در کشورهایی که میزبان هندی ها هستند، در پاییز هر سال، مردم با شکوهی وصف ناشدنی به استقبال این رویداد بزرگ می روند، شادی و پایکوبی می کنند و فرا رسیدن آن را به هم تبریک می گویند.

بر اساس یک افسانه قدیمی در نبردی که میان پادشاه رام و راوان درمی گیرد، سرانجام رام، پیروز میی شود و به اتفاق همسرش که به اسارت گرفته شده بود، بعد از چهارده سال دوری از مردم و سرزمینش با استقبالی بی نظیر به زادگاهش بر می گردد. بازگشت پیروزمندانه رام جشن گرفته می شود از این رو دیوالی یا جشن نورها تولد یافت و از آن به بعد به رغم همه فراز و فرودهای تاریخی، قومی و مذهبی جایگاه ویژه خود را حفظ کرد.

جشن نورها فقط پیروزی پادشاه 'رام' بر 'راوان' نبود، بلکه نمادی از صلابت یک ملت بود، پیروزی نور بود بر تاریکی و جهل و اینکه نادانی جایش را به آگاهی و دانش داد، عدالت و امید، ظلم و ناامیدی را به زانو درآورد و و بدین ترتیب عید دیوالی زاده شد که جشن پیروزی حق بر باطل بود.

Image result for ‫جشن دیوالی‬‎

 

امروزه این رویداد با شکوهی همچون گذشته برگزار می شود. مردم چندین روز قبل از دیوالی به استقبال آن می روند، خانه ها رنگ و بوی تازگی می گیرد ،مغازه ها ،منازل و خیابان ها چراغانی می شود و بازار خرید هدیه برای دوستان ،نزدیکان و آشنایان گرم است.

دید و بازدید ،خرید هدیه ،پخت غذاهای سنتی و محلی و پذیرایی با انواع شیرینی از اقوام و بستگاه از دیگر رسوم این جشن است.

روز دوم نیز به نام دانش و آگاهی لقب گرفته و به روال روز اول به دید و بازدید سپری می شود. در میان بیشتر هندوها روز سوم از احترام و اهمیت خاصی برخوردار است که با دعا کردن و به جا آوردن پوجا جلوه دیگری دارد.

در شبی که تاریکترین شب سال قلمداد می شود و ماه فروغی در آسمان ندارد، غروب هنگام خانواده ها با پوشیدن لباس نو و چراغانی و تزئین منازل با شمع و چراغ، به دعاکردن می پردازند و از لاکشمی، الهه ی ثروت و رحمت می خواهند که به خانه هایشان وارد شده و برکت و رونق به کسب و کارشان دهد و در پایان روز سوم که رنگ و بویی مذهبی دارد به استقبال سال جدید می روند.

در تقویم هندوها، سال نو با جشن نورها آمیخته شده و این بهانه ای است دیگر تا شکوه این جشن چندین برابر شود. آخرین روز دیوالی به همسران تعلق دارد، زوج های جوان از طرف نزدیکان و دوستان دعوت و پذیرایی می شوند، هدیه دریافت میکنند و دعای خیر دیگران را برای پیوندی پایدار در زندگی شان طلب می کنند.

Image result for ‫جشن دیوالی‬‎

 

در تمامی روزهای دیوالی، آتش بازی، ترقه بازی به اجرا گذاشته می شود.جشن نورها یادگاری است به جا مانده از گذشته های دور، در میان هندوها زنده نگه داشته شده تا حقیقت و روشنایی بر صفحه تاریخ بدرخشد و عظمت نور و راستی را بر تاریکی و ظلم به رخ بکشد.

دیوالی یکی از مهمترین جشنواره های هندوهای هند است، اما آداب و رسوم رنگارنگ این جشنواره در مناطق مختلف این کشور متفاوت است.

در شمال هند دیوالی چهره ای زمخت دارد و با صدای گوشخراش ترقه در خیابان ها آمیخته شده است. ثروتمندان در این جشن ریخت و پاشهای زیادی میکنند و از طلا و جواهر گرفته تا وسایل الکترونیکی گرانقیمت برای فرزندان خود می خرند .

در روستاهای ایالت های جنوب و غرب هند، این جشن خیلی ساده برگزار میشود و تجمل در آن جایی ندارد و بیشتر مردم سعی در پوشیدن لباسهای نو وتمیز دارند. تاریخ دیوالی هم متفاوت است، به این صورت که این سنت پنج روزه جشن گرفته می شود و سومین روز جشن که مهمترین روز آن است. درسال 2018 در شمال هند 7 نوامبر(16 آبان) و در جنوب هند 6نوامبر(15 آبان) جشن گرفته می شود.

البته برخی رسوم دیوالی در سراسر هند مشترک است. در شهرها و روستاها، روغن سوزهای سفالی کوچکی که از خاک رس درست شده است در ورودی خانه ها و ادارات به مدت پنج روز قرارداده می شود. در افسانه ها آمده است که مردم باستان، بازگشت خدایشان 'راما' بعد از 14 سال به قدرت را با این چراغها جشن گرفتند و به استقبال او رفتند. هندوها همچنین عقیده دارند درطول جشن دیوالی، الهۀ ثروت بنام لاکشمی به خانه های آنها سر میزند، برای همین خانهایشان را تمیز و مرتب نگه میدارند.

هندوها برای ترغیب ورود الهه ثروت به خانه هایشان رودروی منازل خانه خود طرحهای رنگارنگ و زیبایی را نقاشی می کنند.

هندوها با تزئین خانه های خود با شمع ،لباس های سنتی خود را می پوشند و از میهمانان با شیرینی و بریانی پذیرایی می کنند.

دیوالی همچنین آغاز سال مالیِ هندوها است و بسیاری از تجار و مغازه داران حسابهای جدیدی باز میکنند و بعضی از تجار در ایالت گجرات دفترچه حسابهای جدید خود را به نام خدای نور می گشایند.

بسیاری بر این باورند که هند دردنیای مدرن در حال تغییر است و چنین جشنواره هایی، تنها راه حفظ فرهنگ و سنت های کهن است. در سالهای اخیر برخی بنگاههای گردشگری مدیر برنامه های ویژه ای در ایام دیوالی ترتیب داده و بعضی از شهرنشینان را به روستاها میبرند تا آنها جشن ساده و بی آلایشِ مردم در روستا را ببینند.

جوانان و کودکان از روزها قبل از دیوالی، به آتش بازی مشغول می شوند و در روز دیوالی استفاده از ترقه و مواد آتش زا به اوج می رسد.

جشنواره نور یا جشن چراغ دیوالی به مدت پنج روز برگزار می شود روز سوم این جشن در هند تعطیل رسمی است.

بیشتر پیروان آیین هندو مراسم عروسی را در این ایام برگزار می کنند و به علت افزایش خرید طلا و جواهر ، قیمت این فلز گرانبها در این ایام افزایش می یابد.

یکی از ویژگی های بارز جشن دیوالی، استفاده گسترده جوانان و نوجوانان از مواد محترقه و وسایل نورافشانی است به گونه ای که تصاویر ماهواره ای از هند در روز دیوالی، این کشور را به شکل صفحه ای بزرگ از نور نشان می دهد.

Image result for ‫جشن دیوالی‬‎

 

جذابیت های جشن دیوالی موجب شده گردشگران زیادی از کشورهای مختلف در این ایام به هند سفر کنند و این جشن به یکی از جذابیت های توریستی این کشور تبدیل شده است.

معنی دیوالی در زبان سانسکریت 'ردیف و صفی از نور' است و این جشن از روز 15 'کارتیکا' در تقویم هندی شروع می شود.

 

انتهای پیام /