به گزارش پارس نیوز، 

 آیت الله سید احمد میرعمادی روز دوشنبه در دیدار با کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی استان لرستان که در محل بیت امام جمعه برگزار شد افزود: تمام پیشرفت های صنعتی، اقتصادی و سیاسی که در هر جامعه ای صورت می گیرد مبتنی بر تولید کتاب و اندیشه است بطوریکه تا تولید فکر و اندیشه نباشد هیچگونه پیشرفت و توسعه ای هم انجام نمی شود.
وی با تاکید بر اهمیت کتاب در اسلام اظهار داشت: هیچ مکتبی به اندازه اسلام به کتاب و مطالعه اهمیت نداده است تاجایی که بعثت خاتم پیامبران با خواندن آغاز شده و معجزه آن کتاب جاودانی است که پاسخگوی نیازهای هدایتی بشر است.
امام جمعه خرم آباد با اشاره به اهمیت و توجه خاص مقام معظم رهبری به مطالعه و کتاب خواندن گفت: تاکید ایشان بر خواندن و مطالعه بر کسی پوشیده نیست و همه ما را به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مکلف کرده اند.
آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد تاکید مقام معظم رهبری برخی دستگاه ها مسئولیت بیشتری دارند اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی با توجه به قدرت تصمیم گیری که دارد نقش موثری در فراهم کردن زمینه های مطالعه دارد و علاوه بر این نهاد کتابخانه های عمومی محور کتاب و کتابخوانی هستند.
وی با اشاره به اینکه در هر شهری و کشوری کتابخانه های مظهر تمدن و فرهنگ آن جامعه هستند، گفت: در گذشته بهترین، مناسب ترین و بزرگترین و مجهزترین فضاها به کتابخانه ها اختصاص داده می شد ولی متاسفانه اکنون کتابخانه ها از نظر فضا بیشتر به انباری شباهت دارند.
امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه فضای کتابخانه ها باید فضایی تاثیرگذار باشد، گفت: تعامل با نهادهای فرهنگی و انقلابی باید صورت گیرد تا بتوان فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج داد در همین مسیر مساجد و پایگاه های مقاومت می توانند بستر خوبی در ترویج مطالعه باشند.
آیت الله میرعمادی افزود: متاسفانه نظام آموزشی و آموزش و پرورش و حتی در برخی موارد در حوزه ها نیز ، تشویق به سمت مطالعه و خواندن کتاب نیست و تنها به خواندن جزوه ها و کتاب های درسی اکتفا می شود که این یکی از ایرادهای اصلی در نظام آموزشی ماست.
امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه کتاب از قدرت ماندگاری و اثرگذاری بالایی برخوردار است گفت: با وجود فضای مجازی ولی هیچ چیزی نمی تواند جایگزین کتاب شود و در واقع کتاب سند و نشانگر اندیشه های ماندگار است.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد کتابخانه های تخصصی اضافه کرد: باید کتابخانه های تخصصی در بخش های مختلف را رونق داد این اقدام باعث گستردگی حیطه مطالعه و عمق فهم در خواننده می شود.
آیت الله میرعمادی افزود: تا زمانی که شرایط ایجاد کتابخانه های تخصصی فراهم می شود می توان بخشی و قسمتی از همین کتابخانه های عمومی را به کتاب های تخصص در هر بخش اختصاص داد.
نماینده ولی فقیه گفت: کتابدارها نقش موثری در ترویج فرهنگ مطالعه دارند که لازمه این کار آشنایی و شناخت آنها به خواندن و کتاب است.
وی گفت: کتابداران باید شناخت محتوایی و شناخت ظاهری خوبی نسبت به کتاب داشته باشند تا بتوانند دیگران را به خواندن و مطالعه تشویق و راهنمایی کنند.
به گفته وی کتابداران بازوان فرهنگ و تمدن در هر جامعه هستند و می توانند فرهنگ مطالعه در جامعه را نهادینه کنند.
آیت الله میرعمادی با اشاره به ضرورت به روز کردن کتابخانه ها نیز گفت: باید مسئولین امور کتابخانه ها توانایی در جذب منابع مورد نیاز کتابخانه ها داشته باشند تا با استفاده از سهم نیم درصدی از شهرداری ها ، استفاده از ظرفیت خیرین و واقفین کتاب همواره کتابخانه های خود را به روز نگه دارند.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان با انتقاد از بی توجهی مسئولین به مقوله خواندن و مطالعه گفت: مسئولین اهتمام به امر کتاب و کتابخوانی ندارند و همین امر باعث شده تا کتابخانه ای در مرکز لرستان بعد از گذشت 17 سال هنوز به بهره برداری نرسیده آن هم کتابخانه ای که زمین آن توسط ستاد نماز جمعه داده شده است.
وی افزود: ما از مسئولان این گلایه را داریم که طرح های زیرساختی فرهنگی در چنین وضعیتی قرار دارند و یا اینکه کتابخانه ای در مرکز لرستان که ساخت آن بدون نظارت بوده اکنون به مخروبه ای تبدیل شده است .
فرشته طهماسبی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان نیز در این دیدار گفت: از سال 87 تاکنون هیچ طرح عمرانی در خصوص کتابخانه ها در لرستان به بهره برداری نرسیده است و کتابخانه ای که تا قبل از 87 در استان افتتاح شد اکنون به دلیل برخی عدم نظارت ها در حین ساخت از چرخه خارج شده است.
وی با بیان اینکه از نظر فضا و سرانه مطالعه استان با استاندارهای لازم فاصه دارد گفت: اکنون 33 کتابخانه نهادی و 18 کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد.
طهماسبی افزود: چند تایی از این کتابخانه ها نیز بحالت نیمه تعطیل و نیمه فعال هستند و با وجود تلاش هایی که برای احیای این کتابخانه ها صورت گرفته ولی تنها در کوهدشت یک کتابخانه احیا شده است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان لرستان یادآور شد: در هفته کتاب و یا در ایام دهه فجر چهار کتابخانه روستایی را تحویل خواهیم گرفت.
وی با تاکید بر نقش مطالعه در توانمندی جوانان و نوجوانان گفت: اگر مطالعه باشد نسل جدید از امنیت فکری بیشتری برخودار می شوند و بخصوص با فضای مجازی هر چیزی را به راحتی نمی پذیرند.
طهماسبی با انتقاد از نظام آموزشی موجود گفت: آموزش و پرورش بجای اینکه افراد را به خواندن تشویق کند آنها را از خواندن و مطالعه هر گونه مطالعه آزاد و کتاب غیردرسی منع می کند.
وی افزود: چنین روشی باعث می شود افراد به سمت تحقیق و مطالعه نروند و همین تنفر از خواندن یکی از آسیب های نظام آموزشی به شمار می رود.
1920/6060