به گزارش پارس نیوز، 

 علیرضا علیپور روز شنبه در آیین معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: با توجه به اشرافیت مطلوب اطلاعاتی و تعامل سازنده، این استان توانسته به عنوان یکی از استان های امن کشور در زمینه قاچاق میراث فرهنگی شناخته شود.
وی اظهار داشت: حوزه پیشگیری در نیروی انتظامی نوبنیاد است و در پنج دستگاه اجرایی یگان حفاظت تعریف شده که در بین یگان های حفاظت عملکرد میراث فرهنگی استان مطلوب ارزیابی می شود.
رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان بر لزوم تعامل سازنده شهرستان ها و اشرافیت اطلاعاتی جهت صیانت از آثار تاریخی تاکید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این آیین با تاکید به اینکه گردشگری محور اول توسعه استان است، گفت: دستیابی به این مهم نیازمند تحرک مضاعف بوده و این مجموعه مسئولیت خطیری در اشتغال زایی که می تواند مانع از بسیاری از آسیب ها باشد، دارد.
نادر فلاحی بر لزوم چابک سازی و اشرافیت اطلاعاتی در این مجموعه تاکید کرد و افزود: به منظور صیانت بهینه از آثار تاریخی، تاکید بر تعامل شهرستان ها با یگان حفاظت بوده و معاونت توسعه مدیریت نیز نسبت به تجهیز سخت افزاری و نیروی انسانی اقدام خواهد کرد.
او اظهار داشت: در کنار برخورد با حفاران غیر مجاز، نیازمند فرهنگ سازی در صیانت از آثار تاریخی هستیم و ضروری است با فعال سازی انجمن های میراث فرهنگی این مهم دنبال شود.
در این مراسم صابر افصل نیا به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل معرفی شد.
استان اردبیل دارای سایت ها و محوطه های تاریخی ارزشمندی از جمله محوطه باستانی شهریری، گیلوان، بوینی یوغون و اولتان است که با قدمت هزاران ساله، نشان از اهمیت تاریخی و علمی این استان دارد.
هزار اثر تاریخی ، فرهنگی در این استان شناسایی شده که تعداد زیادی از آنها قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی ایران را دارند.
6018/6016