به گزارش پارس نیوز، 

برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می‌کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه‌های هر هفته افتتاح می شوند. اولین جمعه آبان ماه نیز همچون هفته‌های پیش گالری‌ها با افتتاح نمایشگاه‌های مختلف کار خود را ادامه می دهند. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه ۴ آبان ماه افتتاح می شوند، می خوانید.

گالری ایوان

گالری ایوان که بعد از جنجال نمایشگاه نقاشی های تهمینه میلانی نمایشگاه جدیدی نگذاشته بود، جمعه ۴ آبان ماه میزبان نمایشگاه عکس و چیدمان رهام شامِخ از زندگی اهالی هامون و جازموریان با عنوان «ایران هم روستا دارد» خواهد بود.

این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های سفر به هامون و جازموریان و چیدمانی از زندگی اهالی آنجاست که روزگاری دریاچه و ماهی داشت. در این نمایشگاه نه تنها با محرومیت مردم این منطقه بلکه با زندگی آنها، هنرها و ماحصل دست‌هایشان آشنا می‌شوید. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ایوان واقع در الهیه، مهدیه، خیابان جبهه، خیابان لسانی، بن بست حمید، شماره یک مراجعه کنند. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری سایه

نمایشگاه نقاشی های علی گنجوی با عنوان «شباهنگام» جمعه ۴ آبان ماه از ساعت ١٦ در گالری سایه افتتاح می‌شود و تا ۱۵ آبان همه‌روزه از ساعت ١١ تا ٢٠ به نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره ٢١ میزبان علاقمندان است. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم مهدیار پیرزاده آمده است: «شب از خستگی به خواب رفته است. چهره ها از رخ به رخ شدن روز گریزان اند و جنگ و صلح شان با «رخت» و «خواب» را  در نیم رخ های شبانه دنبال می کنند. اینجا رختخواب همه مساحت زندگی است. این مجموعه، بی نقاب ترین لحظه زندگی انسان است، جایی میان مرز دو جهان.»

گالری پردیس ملت

نمایشگاه انفرادی عکس رضا باقری با عنوان «قاب هایی از آفرینش» با ۲۰ اثر جمعه ۴ آبان ماه ساعت ۱۷ در گالری پردیس ملت با حضور استادان، مجموعه داران، دوستداران هنر و هنرمندان افتتاح می شود و تا ۱۱ آبان ادامه خواهد داشت.

گالری شکوه

نمایشگاه نقاشی های کامبیز حضرت پور با عنوان «رویاهای نامیرا» از ۴ تا ۱۴ آبان ماه در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه شهید امیرنوری، شماره ۱۹ برگزار می شود. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «تخیل آدمی هماره به زیبایی‌های طبیعت پیرامونش آمیخته و موجب پیدایی آثار هنری در تاریخ بشر بوده است، طبیعتی که اینک بیش از هر زمان دیگر، مورد غفلت و تخریب انسان قرار گرفته است. در این میان اما، هنرمند در تلاش است تا رویای خویش را به لحظه‌ای نامیرا پیوند دهد. رویایی که خواهان رجعت به طبیعتی آرمانی است. این بازگشت برای کامبیر حضرت‌پور در اتمسفری شاعرانه و فرا واقع و فضایی بین بودن و نبودن میسر شده است. اما این نقطه سیال میان عدم و هست شدن، در دیگر مجموعه‌ حضرت‌پور نیز بروز یافته است. وی در استفاده از مُهرهای قدیمی نیز، رویای خویش را در بازتولید بخشی از فرهنگ ایرانی جستجو می کند که گرچه نامیرا می‌نماید، اما گویی در لابلای دل‌مشغولی‌های جامعه‌ امروز رنگ باخته و اینک در میانه‌ای از بودن و نبودن قرار دارد.»

گالری تم

نمایشگاه نقاشی های مریم طاهری با عنوان «فرافرش» به کیوریتوری مهدیار پیرزاده از روز جمعه ۴ آبان ماه در گالری تم به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ گشایش می‌یابد‌ و تا ۱۴ آبان ادامه دارد. این هنرمند با تکیه بر عناصر اصلی فرش نظیر موتیف‌ها و اسلیمی ها و رنگ و فرم این مجموعه را پدید آورده است. همچنین در ادامه این نمایشگاه یک پرفورمنس با موضوع فرش های ایرانی فروید برگزار خواهد شد. طاهری در این مجموعه قصد دارد با بازخوانی قصه ها و افسانه های دستبافت های هنر ایرانی، توجه همگان را به ضرورت حفظ «رویا» برای ساخت جهان جلب کند.

گالری دنا

نمایشگاه گروهی نقاشی «این زمان متورم» به کیوریتوری احسان ارجمند از جمعه ۴ آبان ماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، زنگ۲ گشایش می یابد. در این نمایشگاه آثاری از احسان ارجمند، فاطمه پاشا، عنایت سیگارودی و مریم فرهنگ به نمایش گذاشته می‌شود.

گالری ایده

پنجمین نمایشگاه انفرادی و مروری بر آثار نقاشی خط مهدی کاوش با عنوان «پیک مشتاقان» از ۴ تا ۱۰ آبان ماه در گالری ایده واقع در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک۲۶ برگزار می شود.

گالری پلتفرم ۳

نمایشگاه گروهی چندرسانه ای با عنوان «همپوشانی» شامل آثاری از آنیتا عسگری، دنیا فرد، صبا پویا، حامد بابایی و یاسمن زارع جمعه ۴ آبان ماه در گالری پلتفرم ۳ به نشانی بلوار اندرزگو، عبداللهی جنوبی، پلاک ۱۲ گشایش می یابد.

گالری شمیده

نمایشگاه عکس شهاب سلیمیان با عنوان «کپی آوا» از ۴ تا ۱۱ آبان در گالری شمیده واقع در میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی(بهروز سابق)، بن بست یکم، پلاک۸، طبقه اول، واحد۱۲ برگزار می شود. سلیمیان مجموعه‌ ای شامل ۴۸ عکس رنگی با یک روایت خیابانی ارایه خواهد کرد و نمایش این مجموعه را با چیدمان و پرفرمنس همراه کرده تا تصویر متناقضی از مفهوم کپی در فضای خیابانی ارایه دهد. اجرای پرفرمنس را امیرعلی نانکلی عهده دار است. او در بیانیه نمایشگاه خود نوشته است: «این یک داستان نیست! اعترافی‌ست ساده، تپیده بر دیوار یک رویا، یک آوا!»

گالری آ

نمایشگاه های آثار مرجان ترابی با عنوان «نابودگی» و علی شیری با عنوان «حوالی شهر» از روز جمعه ۴ آبان ماه در دو سالن گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره۷ برگزار می شود.

گالری ویستا

نمایشگاهنقاشی های نفیسه عمران با عنوان «دستان دست ها» از ۴ تا ۱۴ آبان ماه در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ برپا خواهد شد.

گالری زرنا

نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشی خط با عنوان «یادها» به کیوریتوری مهسا قاسمی و رضا شاه حسینی از جمعه ۴ آبان ماه در گالری زرنا به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شـیرازی و خیابان دانشگاه، کوی اسکو، شماره ۱۰، طبقه دوم گشایش می یابد.

گالری فرمانفرما

گالری فرمانفرما از ۴ تا ۲۵ آبان ماه میزبان نمایشگاه انفردی نقاشی های حمید حلیمی با عنوان «رخ.داد» است. این هنرمند که دانش آموخته کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران و نیز عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران است، اکنون سال های جستجوگری در هنرش را با جدیت هرچه تمام تر پی می گیرد و حاصل تجربیات اخیرش را در قالب مجموعه ای جدید، در گالری فرمانفرما به نمایش می گذارد. نقاشی هایی نمایشگاه «رخ.داد» بر اساس اتفاق، اما با نگرش خاص و سواد بصری حمید حلیمی جهت دار شده اند و پرتره هایش از دل تیرگی ها سر بیرون آورده و به مخاطبان نمایشگاه، خود را اعلام می کنند.

گالری فرمانفرما در خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ قرار دارد و روزهای دوشنبه تعطیل است.

گالری کاوه

نمایشگاه تصویرسازی بهاره کریمی و مهسا رجبی با عنوان «مری پاپینز به اصفهان می‌آید» از ۴ تا ۷ آبان ماه در گالری کاوه به نشانی خیابان ظفر، انتهای فرید افشار، خیابان دولتشاه غربی، خیابان پروین،کوچه تایباد، پلاک ۲۶ برگزار می شود. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «روح زندگی در پیچ و خم های این شهر جریان دارد؛ پیچ و خم های معمارانه ای که مردمانی سرخوش بر مناره ها، دیوارها، نرده ها و گنبدهای آن در حال اتصال به جهانی دیگرند... جهان آرامش و جهان سکون در عین غوغا... این جهان رویاگونه ترسیمی از زنانگی هایی است که در نطفه خفه شدند و مدت ها دست و پا زدند تا متولد شده رخ بنمایند و جاری شوند بر سر و روی کاشی به کاشی و رج به رجِ آن.. جهان فراواقعی رخنه کرده در اذهان همان مردمان.. جهان مردمان جاودانه و سرخوشی که خودشان را از شدت آرامش و سرخوشی خفه می‌کنند.»

گالری سهراب

نمایشگاهی از نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان نوگرا از دیروز تا امروز جمعه ۴ آبان ماه در گالری سهراب گشایش می یابد. گالری سهراب در خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ قرار دارد.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه هفته تصویرگری ۱۳۹۷ با عنوان «نشان حرفه ای تصویرگری ایران» از روز جمعه ۴ آبان ماه در گالری های خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود و تا ۱۵ آبان ماه میزبان علاقمندان خواهد بود.